Rumah disukai syaitan - berat nak datang surau

Bulan Rabiul Awwal merupakan bulan kelahiran Rasulullah. Pada bulan ini, orang Islah telah mengadakan sambutan maulid al-Rasul sebagai tanda memperingati baginda Rasulullah SAW. Pelbagai bentuk acara yang telah dianjurkan di peringkat kampong, daerah negeri dan juga di peringkat negara, daripada melakukan perarakan sehinggalah acara mulut (makan). Sesetengahnya mempersoalkan tindakan sekiranya perarakan tidak diadakan seperti melambangkan sudah tidak sayang lagi pada Rasulullah.

Salah satu daripada tanda orang Islam mengingati Rasulullah ialah menggantung perkataan Allah dan Muhammad di dinding rumah, begitu juga dengan ayat-ayat al-Quran seperti Ayat Kursi, Ayat Seribu Dinar dan sebagainya. Alhamdulillah, tetapi itu bukanlah cara yang pertama dan terakhir dengan maksud selepas itu orang Islam tidak perlu lagi melakukan perkara lain. Sedangkan cara penting di dalam mengingati Allah dan Rasul adalah dengan mengucapkan selawat dan membaca ayat-ayat al-Quran.

Ada juga mendakwa, kununnya menggantung ayat-ayat dan perkataan itu untuk menambah berkat kepada rumah dan mengelakkan daripada syaitan masuk rumah. Sedangkan:

Di dalam rumahnya terdapat patung seperti patung yang ada pada piala dan perhiasan rumah seperti patung burung yang diletakkan di tepi kolam dan sebagainya. (Tidak termasuk patung kanak-kanak). Rasulullah bersabda:
لاَ تَدْخُلُ الْمَلاَئِكَةُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلاَ صُورَةُ تَمَاثِيلَ
Malaikat tidak masuk rumah yang terdapat di dalamnya anjing dan patung. (Bukhari dan Muslim)

Membaca Surah al-Baqarah merupakan cara untuk menghalau syaitan, bukan sekadar menggantung perkataan Allah dan Muhammad. Rasulullah bersabda:

عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ « لاَ تَجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ مَقَابِرَ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْفِرُ مِنَ الْبَيْتِ الَّذِى تُقْرَأُ فِيهِ سُورَةُ الْبَقَرَةِ
Maksudnya: Janganlah kamu jadikan rumah kamu seperti kubur. Sesungguhnya syaitan lari daripada rumah yang dibaca di dalamnya dengan Surah al-Baqarah. Hadis Riwayat Muslim dan Termizi.

Bila syaitan banyak, dan malaikat pula tak masuk, itulah yang berat yang nak datang surau dan masjid.





Post a Comment

0 Comments