Friday, July 6, 2018

GENERASI BAHARU DAN POYO

Ketika mengikuti sesi motivasi, para peserta diperingatkan bahawa mereka adalah orang terpilih dari semua sperm yang berenang menuju ke ovum. Mereka dilahirkan sebagai seorang juara dan sepatutnya piala kejuaraan ini berterusan di tangan dalam realiti kehidupan di dunia ini. Kata-kata ini diasak dalam minda semua pelajar supaya terus bersemangat dan tidak rasa rendah diri, kecewa dan putus asa.

Rasa hebat dan “budget bagus” ini berterusan sehinggalah mereka menamatkan zaman persekolahan dan meneruskan pengajian di IPT. Mungkinkah ini merupakan suatu faktor kenapa generasi baharu menjadi poyo.

Poyo ialah seseorang yang berwatakan luar dari norma orang biasa seperti merasakan diri-sendiri bagus, suka temberang dan bercakap luar dari kenyataan. Seseorang yang angkuh, bangga diri dan sombong dengan apa yang dimilikinya.


Masih belum habis lagi menulis... 

FAHAMI PUNCA GENERASI BAHARU SEMAKIN PELIK DAN ANEH

Agama mengikat segala tingkah laku manusia kerana agama mempunyai autoriti. Ia datang dari tuhan yang mencipta manusia. Manakala tradisi pula datang dari adat yang sudah lama diamalkan oleh sesebuah masyarakat. Namun generasi baharu bagaikan tidak menghargai aturan agama dan ketetapan tradisi kerana mereka mahukan gaya hidup bebas dan tidak terikat dengan mana-mana pihak.

Kecenderungan kepada kebebasan dan menolak tradisi ini telah menjadi rahsia umum kerana mereka merupakan generasi Internet yang telah mengajar mereka erti kebebasan. Tiada halangan dan larangan bila berada dalam dunia maya kerana mereka boleh akses dan berinteraksi dengan sesiapa yang mereka kehendaki. Tidak pula dimarahi apabila membelok ke kanan sedangkan waze memberi panduan arah ke kiri. Inilah kelebihan Internet.

https://www.bharian.com.my/rencana/komentar/2018/07/445267/fahami-punca-generasi-baharu-semakin-pelik-aneh

Dalam dunia realiti, penuh dengan larangan dan arahan yang disusuli dengan marah dan herdikan. Inilah perkara yang mereka tidak mahu kerana bagi mereka tiada satu yang tetap dan tidak berubah. Semua sudah menjadi cair dan perlu mendakap kepelbagaian. Ini merupakan cabaran kepada agama dan tradisi, sekiranya kedua perkara ini tidak melakukan sesuatu perubahan, akan dianggap lapuk, kolot dan mundur. Patutlah mereka rasa bosan dengan istilah tarbiah, taat, amal dan iman.

Pendekatan tidak sesuai

Ada kemungkinan kebosanan itu disebabkan pendekatan agama dan tradisi yang tidak sesuai dengan jiwa generasi baharu. Namun, hidup mereka yang berteraskan teknologi menuntut semua perkara menjadi cepat dan segera. Mereka bosan kalau lambat dan tidak berubah. Tak mainlah teh tarik dan nasi dagang kerana itu old taste. Pilihan mereka ialah fast food, cool blog ice, makaroni cheese, cabonara dan western food.

Mereka mahu yang baharu, sensasi, teruja, moden dan ada kelainan. Mereka mahu diraikan pandangan, pendapat, hak dan keinginan mereka. Yang lama, tradisional, lambat, garang, kasar dan bengis, semua ni membosankan.

Memang baharu tidak dapat elak dari kebebasan, kelainan dan sensasi. Apabila ada pembaharuan, ia memaksa berubah dari zon selesa kepada zon baharu yang mungkin berdepan dengan pelbagai kemungkinan. Apa yang pasti, tidak semestinya mengikut ketetapan autoriti dan amalan tradisi, ia mestilah mengikut kemahuan isi hati dan keinginan rasa nafsu. Apabila mereka mula ingin lolos dari ikatan tradisi Melayu dan panduan agama, maka jarum liberalisme bermula.

Kebebasan sifat semula jadi gen baharu

Kebebasan bukanlah dibuat-buat sehingga mereka perlu dimarahi untuk berubah, tetapi ia merupakan perkara yang telah menjadi semula jadi dalam diri mereka. Ia bukanlah salah acuan pendidikan di rumah atau di sekolah, tetapi itulah didikan yang mereka terima dari Internet dan media baharu yang lebih berkesan.

Cuba lihat, apabila mereka bermain game dan berfacebook, bila dipanggil telinga mereka bagaikan tidak lagi mendengar kata-kata orang lain. Mak panggil pun sudah tidak dengar. Orang sebelah pun tidak dihiraukan. Betul-betul fokus dan berada dalam dunia mereka sendiri yang dinamakan dengan dunia siber. Inilah nilai baharu yang ditanam kepada generasi baharu. Mementingkan interaksi dengan teknologi dan alam siber berbanding dengan yang lain.

Sementara media baharu sudah berada di tangan, mereka juga tidak segan dan tiada sebarang halangan untuk membuat komen dan bercakap tentang apa sahaja yang mereka mahu. Apabila ikut suka hati dan ikut suka mulut, maka gaya bahasa pun sudah jauh berbeza dan ada kelainan dengan nilai bahasa yang diamalkan.


Bahasa keras, kasar, maki hamun, sinis, sarkastik dan sebagainya adalah gaya yang mereka amalkan. Tidak kurang pula, yang pandai cakap, komen dan poyo, tetapi tidak pandai buat. Ini semua adalah sebahagian kesan secara tidak langsung dari Internet dan media baharu yang telah banyak mengubah nilai masyarakat.

Kesimpulan

Ringkasnya, mereka memerlukan kepada pendekatan baharu dalam agama. Ya, teras dan akidah dalam agama tidak berubah, tetapi pendekatan yang perlu berubah. Contohnya, mereka tidak boleh terima kalau diperintahkan tanpa alasan yang logik dan mereka juga ingin turut sama dalam membuat keputusan barulah mereka rasa dihargai.

Dari sudut tradisi Melayu pula, ia sesuatu yang membimbangkan kerana tiada yang tetap dalam sesebuah budaya. Ia tidak seperti agama yang mempunyai kitab suci. Apa pun, ia mesti dipelihara dan dipertahankan menerusi nilai hidup yang baik dan universal.

Akhirnya, sebagai generasi lama, kita tidak boleh merungut dengan generasi baharu ni jadi semakin pelik dan aneh, tetapi perlu memahami punca mereka jadi begitu. Dengan ini, kita tidak akan tertekan dan akan dapat memahami cara untuk mendekati mereka.

Dr. Muhamad Faisal 
2 Julai 2018

Thursday, April 12, 2018

BUKU TAZKIRAH RAMADAN VERSI TAHUN 2018

BUKU TAZKIRAH RAMADAN VERSI TAHUN 2018


ISI KANDUNGAN 

SIKAP DIRI
  1. Tazkirah penting biarpun mengulang info yang sama dan maklumat lama
  2. Tiada kejayaan di dunia dan akhirat melainkan dengan berdisiplin
  3. Bersedialah untuk akhirat kerana manusia bukan lembu dan kerbau
  4. Emosi yang tidak terkawal memudaratkan diri
  5. Bertaqwa kepada Allah beroleh rumah tangga bahagia
  6. Kalau kematian pun masih tidak menginsafkan 
  7. Rasa rugi terlepas siaran bola, tetapi tiada rasa rugi kalau terlepas ke masjid
  8. al-Quran mengajar erti memartabatkan kebenaran dalam kehidupan
  9. al-Quran itu bijaksana, maka orang bijak sentiasa mendampingi al-Quran
  10. Sedekah penawar bisa lidah wanita
SIFAT MAHMUDAH
  1. Sabar dalam kenikmatan, syukur atas ujian
  2. Jangan malu mohon maaf; Rendahkan diri dan turunkan ego
  3. Berdoa bukan sebab susah, tetapi tanda syukur dan menghilangkan sombong
  4. Empat punca khianat terhadap amanah dan tanggung jawab
  5. Beramal hingga mencapai tahap ikhlas, bukan menanti ikhlas baru beramal
  6. Joget senamrobik; Akhlak mulia melebihi aspek pakaian
MEDIA BAHARU
  1. Lagi pelik, lagi tular; Sudah hilang rasa malu?
  2. Berwatak ganas di alam maya, alim kucing di alam realiti
  3. Populariti ujian halus kepada ahli ilmu dan ahli ibadat
  4. Antara populariti dan populisme; Antara tunjuk dan menunjuk
PEMIKIRAN
  1. Iblis memperdaya manusia dengan rupa yang menawan, bukan rupa yang menakutkan
  2. Ateis tidak mahu diperbodohkan atas nama agama
  3. Meragui Qada dan Qadar mendorong menjadi Ateis
  4. Terlebih logik menjerumuskan Iblis ke lembah kekufuran
  5. “Wara' sangat” menjadi cemuhan dan ejekan
DAKWAH
  1. Barat menentang dakwah anda, itu biasa; Barat suka dakwah anda, itu luar biasa.
  2. Dakwah dahulu, baru toleransi; Bukan toleransi dahulu, baru dakwah
  3. Banyak hukum Islam yang orang kafir sudah terima
  4. Laksanakan Islam hingga menjadi bukti, bukan menunggu bukti untuk melaksanakan Islam
  5. Orang yang ikhlas mencari jalan, orang munafik mencipta alasan


Sila buat tempahan di sini



Tuesday, March 20, 2018

DOA: WASILAH MENGADU SEGALA PERKARA KEPADA ALLAH

Doa bukan sekadar meminta tetapi ia sebagai tempat mengadu dan bergantung harap dengan Allah. Bukan Allah tidak tahu kita susah, kita sakit, kita dizalimi dan kita ditindas, tetapi Allah mahu mendengar rintihan dan aduan dari manusia agar merasakan dirinya hampir dengan Allah.


Sifat orang yang beriman ialah tidak lekang dari berdoa dan bermunajat dengan Allah. Mengadu segala masalah dan urusan dengan Allah. Merintih atas segala  kezaliman yang menimpa diri dan masyarakatnya. Sebarang kesusahan, kesulitan dan kepayahan dalam kehidupan, diajukan kepada Allah. Kepada siapa lagi tempat dia berharap, bermunajat dan berdoa melainkan kepada Allah.

Sewaktu senang, dia juga berdoa dengan memuji Allah, menyebut kebesaran Allah, menghitung segala nikmat yang diberikan oleh Allah sehingga merasa dirinya terlalu kerdil dalam lautan nikmat dan kebesaran Allah. Hubungan yang baik ketika senang ini akan memudahkan Allah menerima doanya ketika dia susah.

Orang yang bongkak dan sombong payah benar untuk berdoa kepada Allah, malahan ada yang tidak ada sepicing rasa untuk berdoa kepada Allah. Tidak mahu berharap kepada Allah. Tidak mahu bergantung kepada Allah. Tidak mahu meminta bantuan Allah. Semuanya boleh dilakukan dengan usaha mereka sendiri tanpa perlu bantuan Allah.

Berbisiklah dengan Allah, ucaplah rasa syukur dan pujian yang tinggi kepada Allah, ajukan segala permintaan kepada Allah. Itu tanda ada iman dalam hati.

Dr. Muhamad Faisal 

Sunday, March 11, 2018

POCO2, ZUMBA, PANAMA, SENAMROBIK: AKHLAK ADALAH BEYOND TUDUNG

Memang benar sudah bertudung dengan kata lain tuntutan menutup aurat telah dipenuhi. Namun, aurat bukan sekadar tudung, ia juga melibatkan aspek kemuliaan dalam diri seorang Muslimah. Kadang-kadang yang ditutup itu rambut, tetapi pakaian pula bagaikan "balutan nangka".

Sebenarnya, penampilan seseorang muslimah bukanlah sekadar tudung, tetapi ia melibatkan aspek akhlaq yang jauh mendasar lagi dari itu. Memang tudung itu penting kerana ia melibatkan soal hukum tetapi akhlak adalah beyond tudung kerana ia melambangkan kesempurnaan keperibadian Muslimah. 


Aurat ialah aspek malu yang patut ditutup oleh seorang Muslimah dan malu sebahagian dari iman. Ia bukan aspek fizikal sahaja, tetapi aspek dalaman pada seseorang. Inilah hikmah yang perlu dihayati oleh Muslimah dalam mengenakan tudung dikepala. 

Lagi sempurna akhlak seseorang itu, lagi ia perlu menjaga keperibadian. Terjerit-jerit, terkinja-kinja, terlompat-lompat, menghayun badan dan buah dada, tidak sesuai untuk ditampilkan di hadapan lelaki. Apatah lagi dirakam dan disebarkan menerusi FB, wasap dan sebagainya. 

Kesempurnaan akhlak, kemuliaan wanita. 

Dr. Muhamad Faisal

Friday, February 2, 2018

FITNAH DAJJAL- FACEBOOK TEMPAT KUMPUL PERKARA PELIK

Anda pernah melakukan perkara pelik? Anda gembira kalau orang like, komen dan share status anda di FB? Selepas anda post di FB, KEJAP-KEJAP ANDA buka FB. Selang 5 minit sekali, tengok kot ada orang like, komen dan share. 

Untuk mendapatkan like, komen dan share yang tinggi tentunya gambar yang anda upload itu bukan gambar biasa-biasa. Lagi luar biasa dan lagi pelik, tentu akan tarik minat orang. Betul? Orang dalam Facebook, memang pelik dan suka teruja dengan perkara luar biasa.


Di akhir zaman ni, memang banyak perkara pelik dan luar biasa yang menguji keimanan manusia. Kita mungkin terdengar dan melihat Youtube orang yang boleh buat pembedahan batin (bedah dada manusia tanpa keluar darah), manusia bertukar jadi buaya, bomoh boleh tahu apa yang tersimpan dalam rumah kita, orang menyembuhkan penyakit orang yang pada adatnya sukar untuk hidup dll. Ini semua adalah fitnah yang mencabar keimanan. Semua perkara ini benar dan berlaku depan mata.

Perkara di atas ini, mengikut law of nature, adalah perkara yang tidak dapat dilakukan oleh manusia biasa melainkan ia bergantung dengan alam jin dan syaitan. Adakah kita mahu beriman dengan jin dan syaitan? Dengan erti mengikut jejak langkah mereka, mengagumi bomoh, mengambil berkat dengan bomoh, ... tidak.

Kadang-kadang hairan kenapa semakin moden manusia, semakin menjadi-jadi manusia suka kepada perkara yang berlawanan dengan law of nature.

Sebenarnya, apa nak hairankan dengan perkara pelik ini kerana Dajjal nanti boleh panggil orang dalam kubur untuk keluar dan hidupkannya.. dajjal boleh minta hujan turun dan tumbuhkan tumbuhan di musim kemarau... Manusia yang lemah imannya akan percaya dengan dajjal dan akhirnya memperakui dajjal sebagai tuhan.



Imam Syafie ada diriwayatkan berkata: Kalau kamu berjumpa dengan orang yang boleh berjalan di atas air dan atau di atas angin, jangan tertipu dengannya sehingga dirujuk kepada Quran dan hadis.

Jadi, jangan teruja sangat dengan perkara pelik.
Selalulah baca Quran kerana ia akan menjelaskan perkara ghaib dan menuntut untuk manusia bersedia menghadapinya, bukan berseronok dengan benda pelik.

Dr. Muhamad Faisal

Thursday, November 23, 2017

TIDAK ADIL ADA DI MANA-MANA – “INILAH UJIANNYA”

Dunia ini penuh dengan ujian yang menuntut untuk kita bersabar dan menerima segala ketentuan dari Allah untuk kita. Tanpa sabar dan tabah, kita akan merungut kerana merasakan ketidakadilan sering berlaku terhadap kita. Kalau diperhalusi, memang betul. Sebagai contoh;

-Kenapa kita dapat rezeki sedikit, orang lain dapat banyak
-Kenapa kita selalu dapat sakit, orang lain sihat aja
-Kenapa kita berniaga tak berapa untung, orang lain untung aja
-Kenapa isteri kita tak berapa cantik, isteri orang cantik aja
-Kenapa anak kita tidak berjaya seperti anak orang lain,
-Kalau jadi pengerusi persatuan, Kenapa asyik aku aja, orang lain tak pun,
-Kenapa asyik aku aja yang kena buat kerja, orang lain tak kena pun.

Image result for ujian redo  kehidupan
Memang inilah dunia kerana ia merupakan ujian dari Allah kepada manusia. Kalau nak ikutkan tak adil, memang semua tidak adil.

+Betapa Allah bagi rezeki banyak kepada manusia, tetapi hanya sedikit sahaja yang bersyukur
+Betapa Rasulullah mempunyai akhlak yang mulia, tetapi betapa ramai orang yang menentangnya dan memeranginya
+Betapa seorang ayah telah berbakti kepada anak, tetapi betapa ramai anak yang mengabaikan ayahnya
+Betapa seorang ibu telah berjasa kepada anak, tetapi betapa ramai anak yang menderhaka kepada ibunya
+Betapa seorang guru telah mendidik anak muridnya dengan gigih, tetapi selepas berjaya, usahkan penghargaan, tiada ucapan terima kasih pun diungkapkan kepada guru.

Justeru, dunia ini penuh dengan ketidakadilan?? Bukan sama sekali, dunia ini adalah ujian kepada manusia. Yang baik pun ujian, yang buruk pun ujian. Ia menuntut kesabaran dari manusia dan antara maksud kesabaran ialah menerima segala kesulitan dan menelan segala kepahitan kerana itulah realiti kehidupan. Justeru,

->Jadilah kita orang yang menghargai orang yang di sekeliling, maka kita akan beroleh kebahagiaan
->Biarlah kita orang yang bersusah payah membantu orang lain, kerana itulah sifat orang yang mulia
->Kalau buat kerja yang orang tidak mahu buat, kerana kita berjiwa besar. Orang yang berjiwa kecil, mementinkan diri sendiri atau melihat kepentingan dirinya sahaja.
->Sekiranya kita bekerja untuk orang dan demi orang, kita akan kecewa. Akan tetapi, sekiranya kita bekerja untuk Allah, kita akan tenang.
->Seperti mana kita solat, puasa, zakat dan membaca al-Quran untuk mendapat pahala, kita juga bersusah payah membantu orang untuk mendapat pahala.
(Walau bagaimanapun, jangan sampai ketulisan dan keikhlasan kita itu dijijak oleh orang lain)

Artikel nasihat ini, sebenarnya untuk diri sendiri untuk memupuk sifat sabar dan tabah dalam diri yang penuh dengan kekurangan. Kerap kali bila berbual dengan Bapa tentang ujian yang menimpa dirinya, dia selalu menyebut “inilah ujiannya”. Mudahan Allah bagi hidayah untuk kita semua.

Dr. Muhamad Faisal 

Thursday, November 2, 2017

HALATUJU GRADUAN PENGAJIAN ISLAM

Seorang graduan FPI datang ke bilik saya semalam untuk bertanya khabar dan mengucapkan terima kasih atas ilmu yang telah diberikan selama menuntut di UKM. Saya ada bertanya, buat apa la ni? Dia membalas “ade la ust, sebagai ….. kalau ada dipanggil, dapatlah Rm50-60 untuk kerja 4-5 jam” Dia menambah lagi, “tak boleh memilih-milih kerja la ni ust”. Yerlah, nak idup lepas grad ni memang mencabar. Untung sabut, dapat kerja tetap terus. 

Kemudian dia ada merungut “dengan sijil dari pengajian Islam, payahlah la Ustaz nak cari kerja”. Memanglah, kalau dalam jobstreet.com tu sebagai contoh, kerja sebagai accountant tu mungkinlah banyak. Kerja sebagai ustaz tu, memang la payah benar nak cari kat jobstreet.com. Saya balas “kerja assistant accountant pun bukannya senang nak dapat juga. Kalau baru kerja, gaji baru Rm1200 je kot” Kalau duduk di bandar, pening juga nak hidup dengan gaji banyak itu. Lainlah kalau jadi cikgu tadika, walau pun gaji RM1200 tetapi mereka mungkin boleh tinggal di tadika berkenaan. Dah save RM300-400. Makan tengah hari dengan budak-budak. Dah save juga makan tgh hari. Yerla, tak de yang senang. Balik noreh getah la. 

Dia bagi tahu, setakat ni dia tinggal di kampong dan dia bercadang nak merantau sebab tak leh la duduk dengan orang kampung. Dia menambah lagi, pegangan agama orang kampongnya sangat teruk. Kalau jemaah tabligh datang, mereka lari macam lari dari perompak. hahaha. Saya tanya “di negeri mana ni?. Dia jawab, di negeri …… (sebuah negeri di semenanjung) hmm. Kemudian macam-macam la dia bagi tahu hal orang kampongnya. Kemudian saya tanya lagi, dah berapa lama duduk kampong? Dia kata “baru dua bulan” Saya tersenyum seorang. Tetapi, riak mukanya macam dia tak faham kenapa saya tersenyum.



Sebagai graduan pengajian Islam kalau balik kampung:
1- Ringankan tulang dan kena offer tenaga kepada orang kampung untuk bantu kerja-kerja yang kat surau/ masjid. Ada kalanya buat kerja yang diabaikan oleh orang kampong. Tebas jalan ke, cuci surau ke, azan subuh ke, ajar mengaji ke dll.

2- Kedepankan diri untuk memimpin majlis. Kalau diberi peluang jadi imam, jangan malu alah. Baca doa, baca tahlil, ngajar Quran, berzanji atau apa2 aktiviti kerohanian yang sesuai. Malulah pengajian Islam kalau jadi imam pun kekok, mungkin masa belajar dahulu tidak pernah ke depan jadi imam.

3- Kumpul anak-anak kampong yang bersekolah rendah atau tadika di surau/masjid dengan kerjasama pemuda atau aktivitis. Susun aktiviti yang sesuai untuk mereka. Lihatkan diri bahawa kita mampu membimbing mereka. Kalau ada kemampuan, ajar mereka mengaji. Kalau orang tua mahu, ajar juga mereka mengaji Quran.

4- Bagi yang ada kebolehan mengajar, bawa kitab yang mudah-mudah untuk mengajar di masjid dan surau. Mungkin mula dengan kelas untuk anak-anak dan akhirnya hingga untuk bapak-bapak mereka.

5- Usaha minta kerja,jangan lupa buat. Bila kita tolong Allah, Allah akan bantu kita. 

p/s: Kalau nasib baik, ada orang pelawa jadi menantu. Huh, save dah budget hantaran. J)

Jangan jadi graduan pengajian Islam, pintu surau pun dia tidak pernah jenguk. Berat 66.

Di akhir pertemuan, saya hadiahkan dua buku yang berkaitan solat dan wuduk. Mudahan dia gunakan buku itu untuk membimbing orang kampungnya. 

Dr. Muhamad Faisal

Nota: waktu belajar di Univ, jangan habiskan masa dengan kerja yang tidak perlu. Kalau ilmu tak de, macam mana nak bimbing orang kampung.

Sunday, October 29, 2017

AGNOSTIK DAN ATIESME TIDAK MAHU DIPERBODOHKAN ATAS NAMA AGAMA

Ada segelintir manusia yang menolak hukum atau apa-apa yang dari Islam (Jemaah Islam, parti Islam, hukum Islam....) kerana tidak mahu diperbodohkan atas nama ketaatan dan kepatuhan kepada agama. Mereka mahu setiap satu itu dirasionalkan sehingga apabila akal mereka berjaya dirasionalkan, baru mereka mempercayainya. 

Selagi belum berjaya dirasionalkan, mereka tidak percaya. Kenapa mereka jadi macam itu wallahu a’lam?. Tetapi berdasarkan dua kajian yang dijalankan di Barat, orang yang agnostic dan atiesme ini adalah masalah emosi. Mereka mendapati sifat agnostik dan atiesme “associated with various indicators of negative emotionality, such as trait anger, psychological entitlement, and fearful / preoccupied attachment styles.” (Sila lihat rujukan di bawah)

--------- 
Mestikah setiap satu perkara itu perlu dirasionalkan terlebih dahulu sebelum dipercayai. Ukuran rasional yang diberikan ialah consistency. Kenapa orang ni kaya, kenapaorang ni miskin.  Kenapa orang ni baik dan kenapa orang ni jahat. Kenapa tidak konsisten? Apabila persoalan ini dibangkitkan, maka mereka akan mempersoalkan keadilan Allah. Adilkah Allah?


Kita mesti menerima hakikat bahawa ada dalam dunia ini perkara yang kita hanya terima sahaja tanpa kita dapat rasionalkan. Contoh, kenapa kita dicipta lelaki, bukan perempuan? Atau kenapa dicipta sebagai perempuan, bukan lelaki? Siapa boleh bagi jawapan. Hanya jawapan yang boleh kita bagi ialah ia adalah ciptaan Allah. Ia dalam ilmu Allah, bukan ilmu manusia. Full stop. Kalau berterusan bertanya lagi, ia akan membawa kepada agnostic dan aties. 

Orang yang berfikir begini, akan terlibat dengan pemikiran sosialisme yang cuba memperjuangkan keadilan sosial. Lebih teruk lagi, mereka terlibat dengan komunisme. Ada yang mungkin baik sedikit ialah dia kata Sosialisme Islam. Mungkin mereka berpegang dengan kata-kata Karl Marx “Agama adalah candu kepada masyarakat” iaitu agama telah menyebabkan seseorang itu menerima sesuatu perkara tanpa bukti yang saintifik atau mengikut sesuatu secara membabi buta (blind obedience)

Dalam satu kelas di Fakulti Pengajian Islam, ada seorang pelajar bertanya “Ustaz, kenapa babi diharamkan?” Mungkin dia hanya menduga jawapan dari pensyarah sahaja, tetapi dia adalah pelajar yang telah menghafal al-Quran. Mungkin ada sangkut dua tiga perkara lagi dalam mindanya sehingga bertanya perkara yang basic dalam Islam. Kalau dia baru memeluk Islam, ada juga wajarnya dia bertanya. Atau pun mungkin dia tidak mahu diperbodohkan oleh al-Quran kerana dipaksa mengikut hukum agama secara membabi buta. Wallahu a’lam. Semoga Allah memberi hidayah kepadanya. 

Allah telah menjelaskan perbezaan dua sikap iaitu antara Iblis dan malaikat dalam kes penciptaan Adam sebagai khalifah. Para malaikat bertanya kepada Allah kenapa dijadikan Adam sedangkan mereka orang baik. Allah hanya menjawab “Aku tahu yang kamu tidak tahu”. Tetapi apabila mereka diperintahkan sujud, mereka sujud dan patuh. Namun, Iblis tidak. Dia masih lagi argue dengan Allah berdasarkan kepada logic akalnya. Dia rasa dia lebih baik kerana diciptakan dari api sedangkan Adam dicipta dari tanah. Dia enggan tunduk dan dia tergolong dari kalangan orang kafir. 

Ringkasnya, memang ada segelintir manusia yang sentiasa berfikir secara rasional. Ia harus dipandu dengan metode yang betul agar tidak tersasar sehingga menjadi agnostic atau pun aties. Mohon dijauhkan dari sifat sombong dan ego yang tinggi dari menerima kebenaran.

Rujukan
Bradley, D. F., Exline, J. J., & Uzdavines, A. (2016, March 17). Relational reasons for nonbelief in the existence of gods: An important adjunct to intellectual nonbelief. Psychology of Religion and Spirituality. Advance online publication.
Exline, J. J., Park, C. L., Smyth, J. M., & Carey, M. P. (2011). Anger toward God: Social-cognitive predictors, prevalence, and links with adjustment to bereavement and cancer. Journal of Personality and Social Psychology, 100, 129-148.

Wednesday, October 18, 2017

MEMPERAKUI KEWUJUDAN ALLAH MENERUSI PEMBUKTIAN, BUKAN MENERUSI PENGLIHATAN

Al-Quran merupakan kitab yang dipenuhi dengan bukti yang menjelaskan tentang kewujudannya. Allah menyebutkan bahawa orang yg berakal boleh menerima bukti berkenaan kerana mereka menggunakan cara berfikir yang betul. Mereka memadai dengan melihat bukti untuk memperakui kewujudan Allah.

Menggunakan metode penglihatan “lihat dahulu sebelum percaya” merupakan metode yang salah kerana realiti dalam kehiupan manusia akan memperakui kewujudan sesuatu perkara biarpun tanpa melihatnya. 

Contoh: 
1- Apabila ada kesan tapak kaki yang basah di atas lantai, kita yakin bahawa ada orang yang melangkah di situ walaupn tidak melihatnya. 

2- Apabila ada bunyi ketukan, kita yakin bahawa di situ ada yang mengetuk

3- Kewujudan letrik dibuktikan dengan lampu yang menyala yang bersambung dengan wayar yang telah dipasang suis. Apabila lampu menyala, ia menandakan letrik ada. 

TIDAK DAPAT DILIHAT BUKAN BERMAKNA TIADA

Contoh - Kegelapan malam bukan menafikan kewujudan benda yg di dalamnya. Bolehkah kita menafikan kewujudan sebuah batu besar di hadapan kita hanya kerana kita tidak melihatnya pada waktu malam yang gelap. Tidak dapat dilihat bukan bermakna tiada.

Dalam masa yang sama, seekor kelawar dapat melihat batu itu biarpun pada malam yang gelap gelita. Keistimewaan mata kelawar ialah boleh melihat pada waktu malam yang gelap, tetapi tidak dapat melihat pula pada waktu siang biar pun terang benderang. 

Justeru, pembuktian merupakan metode yang digunakan dalam memperakui kewujudan Allah. Oleh sebab itu, dinamakan dengan ayat kerana ayat bermaksud “tanda” dan “bukti”.

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ
Maksudnya: Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. 190: Ali Imran

Kewujudan tuhan dibuktikan dengan kewujudan makhluk kerana kewujudan setiap sesuatu makhluk itu mestilah dengan pencipta. Tidak semestinya dilihat, tetapi dibuktikan sahaja sudah mencukupi. Kewujudan tuhan perlu diyakini biarpun kita tidak melihatnya. Tuhan itu adalah Allah.


REALITI KEHIDUPAN MEMPERAKUI KEWUJUDAN BIARPUN TIDAK MELIHATNYA



Kita mempercayai penjelasan doktor tentang kewujudan sistem saraf dalam badan atau pun penyakit yang terkena pada badan biar pun kita tidak melihatnya.

Kita mempercayai cakap seorang kawan yang telah pergi ke Mekah tentang kewujudan Kaabah biarpun kita tidak melihatnya.

Banyak lagi benda yang kita percaya dari perkhabaran yang dipercayai kesahihannya biarpun kita tidak melihatnya. Ia adalah realiti kehidupan.

TIDAK DAPAT MENGUJI SECARA SAINTIFIK

Ada yang mungkin tidak percaya mungkin hanya kerana tidak memahami secara saintifik proses kejadian sesuatu perkara. Ada perkara yang dapat dijelaskan secara sains dan ada pula dijelaskan secara falsafah sains. Sains ialah perkara yang boleh nampak dan boleh diuji secara pembuktian secara fizikal. Contohnya teori graviti yang boleh dibuktikan secara fizikal.

Manakala, falsafah sains adalah kepercayaan berdasarkan bukan secara bukti fizikal. Kepercayaan ini mesti berdasarkan kepada sistem kepercayaan tertentu. Contohnya, teori graviti menjelaskan kewujudan sistem tarikan ke pusat bumi. Falsafah sains menjelaskan kenapa boleh ada tarikan itu? Jawapannya ia adalah kuasa Allah.

Sains dan falsafah sains saling memerlukan. Sains menerangkan aspek fizikal manakala falsafah sains menerangkan aspek non-fizikal atau perkara ghaib.

Al-Quran memandu hala tuju falsafah sains agar kita membuat kesimpulan yang betul. Perkara ghaib perlu dipandu oleh wahyu kerana akal manusia tidak dapat memahami sepenuhnya hakikatnya.

Tuesday, October 10, 2017

HIDUP BERTOLARENSI ATAU BERDAKWAH DENGAN KAUM BERBEZA

Rasulullah diutuskan untuk berdakwah kepada masyarakat Arab Jahiliyyah beriman kepada Allah. Seruan dakwah ini telah menimbulkan kegemparan dalam kalangan mereka kerana dakwah baginda ini berbeza dengan gaya hidup, adat dan nilai yang dipegang oleh masyarakat arab Jahiliyah pada ketika itu. Mereka memarahi baginda kerana baginda membawa sesuatu yang bercanggah dengan gaya hidup mereka. 

Rasulullah memang menjangkakan penentangan dari Kaum Musyrikin terhadap dakwah baginda. Ini telah disebutkan oleh Waraqah bin Naufal ketika baginda pulang dari Gua Hira’ selepas menerima wahyu yang pertama. Oleh sebab itu, baginda menyusun dakwah di peringkat awal dengan menubuhkan markaz pertama di rumah Darul al-Arqam al-Makhzumi. Baginda merahsiakan dakwah dan merahsiakan orang-orang yang memeluk Islam. 
Image result for coexistence

Kalau baginda ingin hidup harmoni dengan orang Mushrikin, baginda hanya meneruskan gaya hidup sebelum menerima wahyu. Tetapi, selepas baginda menerima wahyu dan ditugaskan untuk menyampaikan risalah Islam, baginda ditentang. Ini bermakna, dakwah akan menimbulkan kegelisahan dalam masyarakat. Ya, ini merupakan suatu tuntutan biarpun menimbulkan kegelisahan. Oleh sebab itu, semua para rasul hidup mereka penuh dengan cabaran, tekanan dan tragis. 

Mendahulukan Dakwah atau mengutamakan keharmonian dan tolarensi?

Allah berfirman: 
Maksudnya: Sesungguhnya kami utuskan pada setiap umat itu seorang Rasul, mengajak beriman kepada Allah dan menghapuskan taghut. al-Nahl: 36 

#Dakwah dahulu, kemudian baru tolarensi. Kalau tolarensi dahulu, dakwah entah kemana?
Mari belajar Fiqh Dakwah 

Dr. Muhamad Faisal

Thursday, September 28, 2017

KERJA ADALAH TUGAS, JIHAD ADALAH TANGGUNGJAWAB

Tugas adalah kerja yang diberikan dengan mendapat bayaran gaji atau imbuhan atau keuntungan duniawi. Contohnya, kerja sebagai guru, petani, pegawai dan kerani. Mereka dibayar gaji atau mendapat keuntungan hasil dari kerja yang dilakukan. 


Manakala tanggung jawab ialah kerja yang dilakukan tanpa sebarang imbuhan atau tanpa imbuhan yang sepadan. Contohnya ialah berdakwah, menjadi imam, menegur orang yang buat salah, membuang sampah tepi jalan, membimbing anak muda solat, mengajar dan menulis Facebook dakwah. Mereka melakukannya tanpa gaji atau dengan elaun yang sedikit sahaja. Selebihnya itu, mereka ikhlas mengharapkan keredoaan Allah. 





Ada orang yang melaksanakan sesuatu kerja tetapi hanya kerana ia merupakan tugas sahaja. Kalau tidak ditugaskan, dia tidak akan buat. Namun, ada orang yang melaksanakan tugas melebihi imbuhan yang diberikan kerana ikhlas untuk menjaga agama, bangsa dan negara. Itu adalah jihad iaitu rasa kesungguhan yang terhasil dari rasa tanggung jawabnya kepada Allah. 



Dalam masa yang sama, ada juga orang yang melaksanakan tanggungjawab ini dengan bersungguh, tetapi rupanya ada udang disebalik batu. Matlamat utamanya ialah untuk kenaikan pangkat atau untuk mendapat pujian manusia. Wallahu a'lam, urusan ini diserahkan kepada Allah kerana ikhlas bukan urusan manusia. 



Dari sudut majikan pula, majikan bagi tugas ialah manusia. Manakala seorang (sukarelawan) majikannya adalah Allah kerana melaksanakan sesuatu tanggungjawab hanya mengharapkan balasan dari Allah. 



Hijrah kita ialah berhijrah dari menganggap tugasan itu hanyalah sebagai tugasan sahaja, tetapi menganggap tugasan itu sebagai tanggungjawab yang kita bekerja untuknya bukan semata-mata kerana gaji atau upah. Kita kerja beyond gaji atau upah yang diberikan. 



Sebagai contoh, tugas yang hakiki bagi seorang guru math dan english ialah memastikan murid-murid lulus dengan cemerlang dalam dua subjek ini. Namun, sebagai seorang guru yang bertanggung jawab bukan sekadar itu, dia juga perlu mmemastikan murid-murid mempunyai akhlak mulia termasuklah memperingatkan mereka tentang solat. Sebenarnya, Guru itu juga memang komited tentang ibadah solat di sekolah, di rumah dan di tempat-tempat lain. 



Begitu juga, tugas hakiki seorang pegawai agama ialah menguruskan hal ehwal Islam untuk memenuhi KPI tertentu. Namun, seorang yang ada ijazah dalam bidang agama bukan sekadar bekerja mencapai KPI berkenaan. Sebenarnya, dia boleh melipatgandakan usaha berkenaan termasuklah terlibat juga dengan aktiviti agama di kawasan kediamannya. 



Sesungguhnya jihad itu untuk Islam.

Friday, September 22, 2017

ASAS HIJRAH IALAH MEMPERKUKUHKAN KEIMANAN - BUKAN BERUBAH DARI MISKIN KEPADA KAYA.

Nota Hijrah 1 

Sejarah menunjukkan bahawa Nabi berhijrah asas dasar untuk mempertahankan keimanan dan mengembangkan Islam. Agama yang dibawa oleh Rasulullah bukan sekadar tidak diterima oleh masyarakat Arab Jahiliyyah, malahan mereka ingin menghalau dan membunuh baginda. Kemuncak dari penentangan itu, Allah memerintahkan baginda dan orang Islam yang berkemampuan agar berhijrah ke Madinah. Kalau mereka terus berada di Mekah, orang Islam akan disiksa atau dimusuhi. Perlu ada jalan keluar kepada masalah ini iaitu hijrah.


Hijrah adalah kerja besar kerana terpaksa berpindah meninggalkan kampung halaman. Bukan suatu yang mudah kerana terpaksa memulakan hidup baharu dan meningglkan sebahagian besar harta yang tidak boleh diangkut atas kenderaan. Hijrah adalah perintah Allah demi menyelamatkan agama. Sepanjang 13 tahun baginda di Mekah, hanya sekitar 200 orang sahaja yang beriman. Mungkin itu sudah maksimum yang boleh menerima dakwah Islam. 

Hijrah adalah persoalan menjaga akidah. Ia bukan semudah berubah dari miskin kepada kaya atau berubah untuk meningkatkan perniagaan atau perjuangan meningkatkan status sosial. 

Suhaib Al-Rumi RA bertukar daripada kaya kepada miskin sewaktu berhijrah. Beliau ditahan oleh Qurasyh ketika berhijrah dan mereka bersetuju melepaskannya apabila beliau memberikan semua hartanya kepada mereka. 

Mus’ab bin Umair RA – seorang lelaki bangsawan yang terkenal dengan kemewahan, tetapi bertukar menjadi mujahid yang serba sederhana. Beliau mati syahid dalam Perang Uhud dalam keadaan tidak cukup kain kafan untuk menutup keseluruhan jenazahnya. 

Betapa ramai pembesar Quraisy yang memeluk Islam dan mereka rela membuang status sosialnya apabila mereka boleh makan minum, tidur baring dan hidup bersaudara dengan golongan bawahan yang dulunya adalah kaum pendatang dan hamba abdi. 

Kini, (selepas ditawan semula Kota Mekah), hijrah dalam erti berpindah tempat tidak diwajibkan lagi, tetapi orang Islam diwajibkan berjihad. Rasulullah bersabda: Selepas pembukaan Kota Mekah, tidak diwajibkan lagi berhijrah (berpindah). Tetapi kamu hendaklah berjihad dan niat jihad. 

Hijrah memang bererti perpindahan, tetapi bukan semua perpindahan boleh disifatkan sebagai hijrah. Perpindahan atau perubahan yang berteraskan kepada menjaga iman dan Islam sahaja layak dinamakan hijrah. Rasulullah bersabda: Orang yang berhijrah ialah orang yang meninggalkan apa yang Allah larang. 

Dr. Muhamad Faisal


Wednesday, September 13, 2017

*METODE DAKWAH PARA RASUL GAGAL?*

Para rasul ditugaskan untuk membawa risalah kepada umat masing-masing, namun masih ramai lagi manusia pada zaman mereka yang tidak memeluk Islam. Contohnya ialah umat Nabi Isa, Nabi Soleh, Nabi Yunus, Nabi Zakaria dan lain-lain. Jadi, adakah benar metode dakwah para rasul berkenaan tidak berkesan kerana mereka tidak berjaya mengislamkan kaum mereka? 

Bagi menjawab persoalan di atas, soalan yang perlu dijawab ialah *APAKAH UKURAN KEJAYAAN KEPADA SESUATU USAHA DAKWAH?*

*Jawapan pertama:*
Kejayaan dakwah itu diukur menerusi jumlah orang yang memeluk Islam. Kalau sedikit yang memeluk Islam, itu bererti bahawa usaha dakwah itu gagal. 

*ULASAN* - Kalau ini yang menjadi ukuran, sebahagian besar rasul tidak berjaya menyempurnakan misi risalah mereka kerana gagal mengislamkan keseluruhan kaum masing-masing. Lalu, sifat rasul - siddiq, amanah, tabligh dan fatanah - tidak lengkap kerana gagal membawa misi dakwah. 

*Jawapan kedua:*
Kejayaan dakwah itu dilihat kepada kuantiti jumlah sasaran dakwah. Contohnya, kalau orang bukan Islam ada 1000 orang, perlu ada sekurang-kurangnya 10 orang pendakwah. Kalau pendakwah seorang, maka usaha dakwah itu gagal.

*ULASAN* - Kalau ini yang menjadi ukuran, sebahagian besar rasul tidak berjaya menyempurnakan misi risalah mereka kerana jumlah pengikut mereka tidak ramai. Lalu, sifat rasul - sidiq, amanah, tabligh dan fatanah - tidak lengkap kerana gagal membawa misi dakwah. 

*Jawapan ketiga:*
Kejayaan dakwah itu diukur dengan melihat kesungguhan pendakwah dalam melaksanakan usaha dakwah.

*ULASAN* - Ukuran ini lebih tepat kerana para Rasul telah pun bertungkus lumus mengusahakan dakwah. Namun, sekiranya ada orang yang tidak beriman, itu di luar keupayaannya.

Allah berfirman: 
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ

Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam). Al-Qasas (28:56)

*KESIMPULAN*
1- Usaha dakwah para Rasul perlu menjadi pedoman kepada para pendakwah. Ia bagaikan sifir dalam matematik, ulum al-Quran dalam ilmu tafsir, ulum al-hadis dalam ilmu hadis, usul fiqh dalam ilmu fiqh. 

2- Para Rasul tidak mengalah walaupun jumlah mereka sedikit. Mereka tidak mengambil dedak dan menerima sogokan dengan syarat menghentikan usaha dakwah. 

3- Matlamat rasul ialah menyampaikan dakwah. Ada rasul yang berjaya menjadi pemerintah (spt. Nabi Sulaiman, Nabi Yusuf dan Nabi Muhammad) dan ada yang tidak. 

4- Pendekatan dakwah para rasul realistik, relevan dengan permasalahan dan keperluan kaum masing-masing. 

5- Misi dakwah mereka jelas mengajak beriman kepada Allah. Tidak mengajak kepada keadilan, hak asasi, equaliti dll kerana semua itu terkandung dalam seruan beriman kepada Allah.  


✏️Dr. Muhamad Faisal

Sunday, July 9, 2017

PANDUAN QADA SOLAT?

ANDA PERNAH TINGGALKAN SOLAT WAKTU ZAMAN MUDA2 DAHULU? 

Sekiranya YA, anda *WAJIB* mengqada semula solat yg ditinggalkan itu. Berikut adalah panduan ringkas untuk melaksanakan nya: 

1- Menganggarkan berapa agaknya jumlah solat yg ditinggalkan. 
2- Kalau jumlah yg ditinggalkan itu sedikit dan anda tahu bilangannya, maka Qada terus semua solat itu. 

3- Kalau solat yg ditinggalkan itu banyak, cuba Qada satu solat setiap kali selepas mengerjakan solat fardu. Contoh: Setiap selepas Solat Subuh, buat satu lagi Solat Subuh Qada. Begitu juga, setiap selepas solat Zohor, Asar dll. 

4- Taubat iaitu Berazam untuk mengQada semula solat yg ditinggalkan itu. Yang lebih penting ialah azam tidak akan tinggal solat lagi. 

5- Kalau meninggal dunia sebelum sempat Qada semua solat, mudahan Allah ampunkan segala dosa kita kerana kita telah tunjukkan komitmen yg baik untuk Qada semua solat itu. 

Nota: Dosa tinggal solat besar sangat. Allah akan mengukur amalan seseorang (selepas Aqidah) berdasarkan kpd solatnya. Kalau tidak solat, Allah tidak pandang amalan yg lain. 

Lafaz niat : 
Sahaja aku solat fardu Asar, empat rakaat, qada kerana Allah Ta’ala. 
*contoh untuk Solat Asar.

Dr. Muhamad Faisal

Friday, July 7, 2017

BUKAN SEIMBANGKAN DUNIA & AKHIRAT, TETAPI LEBIHKAN AKHIRAT JANGAN LUPADUNIA

Akhirat itu ialah perkara yang mendatangkan pahala. Ia bermaksud akhir, iaitu lambat kerana urusan dosa dan pahala akan diperoleh selepas mati. Manakala, Dunia pula bermaksud dekat, iaitu perkara yang melibatkan urusan sebelum mati. Balasan dosa pahala selepas kematian. 

Mencari pahala bukan hanya dengan solat dan zikir dalam masjid, tetapi skopnya luas. Bermula dengan menyebut lailaha illa Allah hinggalah membuang duri tepi jalan. Boleh tak mencari pahala dengan duit, hp, FB, kereta, rumah, pinggan mangkuk, kerjaya kita, perniagaan kita, dll?? BOLEHHHH. Semua itu adalah ruang dan peluang untuk memperoleh pahala.

Luaskan pemikiran tentang konsep akhirat dan dunia, nescaya kita akan dapati Islam itu mudah dan rahmat. Seluruh aspek kehidupan adalah agama.

Allah berfirman:
وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ ۖ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا
Maksudnya: Berdasarkan kepada rezeki yg Allah kurniakan kepadamu, CARILAH AKHIRAT, JANGAN LUPA BAHAGIAN KAMU DI DUNIA. (Al-Qasas: 77)

Ayat ini jelas menyebut JANGAN LUPA DUNIA iaitu nak carilah kekayaan, keselesaan dan kesenangan, tetapi yang lebih penting dari itu ialah CARILAH PAHALA dari segala nikmat dan kurniaan Allah itu.

بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا  وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ
Maksudnya: Tetapi kebanyakkan kamu utamakan kehidupan dunia; Padahal kehidupan akhirat lebih baik dan lebih kekal. (Al-A'la: 16-17)

Kedua dunia dan akhirat itu tidak sama, bagaimana ingin diseimbangkan?

DUNIA DIJADIKAN UNTUK KAMU, KAMU DIJADIKAN UNTUK AKHIRAT

Dr. Muhamad Faisal