Friday, July 4, 2014

Benarkah orang berpuasa tidak produktif?


"Ustaz, orang yg berpuasa, tidak kuat berbanding dengan orang yg tidak berpuasa. Produktiviti akan menurun. Bagaimana puasa boleh melahirkan produktiviti? Bahong je.. ?"

Jawapan

Orang yg berjaya dalam hidup ialah orang yg berdsiplin dalam kehidupan. Walau sihat, segar bugar, tetapi tidak berdsiplin, boleh tak berjaya?

Pelajar yg berjaya, ialah mereka yg berdsiplin. 
Petani yg berjaya, ialah mereka yg berdsiplin
Nelayan yg berjaya, ialah mereka yg berdsiplin
Pegawai yg berjaya, ialah mereka yg berdsiplin
Guru yg berjaya, ialah mereka yg berdsiplin

Kalau selalu datang lewat, culas, malas, ngelat dll, mampukah berjaya.?

Puasa merupakan training utk melahirkan org yg berdsiplin. 
Kalau nak berjaya di dunia pun kena ada dsiplin, maka berjaya di akhirat pun perlu ada dsiplin.

Sambung solat tarawih... 

Surau Bukit mahkota
4hb Julai 2014.


Tuesday, July 1, 2014

Tazkirah Ramadan

Tazkirah Ramadan yang boleh ditampal di kawasan surau, dibaca selepas solat fardu, atau mana-mana tempat yang bersesuaian.


Boleh download di sini
Tazkirah 1-6: http://bit.ly/1mklRtn
Tazkirah 7-11: http://bit.ly/taz6-11
Tazkirah 12 : Sikap terhadap al-Quran  http://bit.ly/taz12
Tazkirah 13: Mendambakan keampunan
Tazkirah 14: Doa bukan sebab susah.  http://bit.ly/taz14 

Tazkirah 15: Muhasabah di sebalik Doa Tarawih http://bit.ly/tazkirah15
Tazkirah 16:
Tazkirah 17:
Tazkirah 18: 
Tazkirah 19:
Tazkirah 20: 

Yang baki, dalam proses pembikinan.

Tuesday, May 27, 2014

Hukum "Orang hilang" dalam trajedi MH370


Terdapat di dalam Islam beberapa pandangan ulama berkenaan hukum orang hilang yang meletakkan tempoh tertentu. Namun, untuk menghalusi setiap pandangan itu perlu diteliti secara halus pelaksanannya yang boleh disesuaikan dengan keadaan semasa. Berdasarkan kepada trajedi ini yang telah berlaku sejak 8 Mac 2014, secara lojiknya mereka tiada lagi kesan hidup daripada mereka. Pada asasnya, kaedah menuntukan orang hilang menggunakan asas ”mereka disahkan sebagai hidup, sehingga ada tanda yang menunjukkan mereka mati”. Namun, dalam kes MH370 kaedah yang sebaliknya diamalkan iaitu ”mereka dianggap sebagai mati, sehingga dibuktikan mereka hidup”.  Ia boleh dilihat dari 3 perspektif.

Pertama: Sifat kapal terbang yang apabila berlaku sesuatu kerosakan, ia boleh menyebabkan jatuh terhempas. Kebarangkalian yang kuat penumpangnya mati kerana selepas beberapa ketika tiada sebarang berita dari mereka. Ia berbeza dengan kenderaan di atas daratan kerana sekiranya rosak, penumpangnya tidak semestinya mati. Oleh sebab itu, ia mengambil hukum orang hilang yang pada kebiasaannya tidak selamat. Ia berbeza dengan kes yang pada kebiasannya selamat seperti hilang di Mekah, London dan sebagainya.

Kedua: Persiapan kelengkapan persenjataan dan kecanggihan peralatannya menunjukkan persediaan setiap negara untuk mengawal wilayah mereka dari dicerobohi. Sekiranya, MH370 melalui kawasan negara berkenaan, pastinya mereka atau salah sebuah negara itu dapat mengesannya.  Ini mengukuhkan lagi kedaan bahawa mereka boleh dianggap sebagai mati.

Ketiga: Pandangan fuqaha selama 4 tahun juga mengambil kira kedudukan alat perhubungan dan alat komunikasi yang ada pada ketika itu. Kini peralatan yang semakin canggih, maka tempoh untuk mencari itu boleh dipendekkan. Justeru, tempoh yang diberikan untuk mencari boleh diijtihadkan seperti 6 bulan dalam kes ini untuk mengelak mudarat yang lebih besar dan memudahkan urusan berkaitan dengan pusaka, dan sebagainya.


Saturday, March 1, 2014

Dua Sebab Kemarau

1- Mengurangkan sukatan dan timbangan. Walau pun ia semacam hanya pada peniaga, tetapi ia meliputi orang yg mengelat, culas dan suka mengulat di tempat kerja. 

2- Tidak membayar zakat. 

أخرج ابن ماجه والبيهقي عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما قال: أقبل علينا رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: يا معشر المهاجرين ، خمس إذا ابتليتم بهن وأعوذ بالله أن تدركوهن ، لم تظهر الفاحشة في قومٍ قط حتى يعلنوا بها إلا فشا فيهم الطاعون والأوجاع التي لم تكن مضت في أسلافهم الذين مضوا ، ولم يَنْقصوا المكيال والميزان إلا أخذوا بالسنين وشدة المئونة وجور السلطان عليهم ، ولم يمنعوا زكاة أموالهم إلا منعوا القطر من السماء ، ولولا البهائم لم يمطروا ، ولم ينقضوا عهد الله وعهد رسوله إلا سلط الله عليهم عدوا من غيرهم فأخذوا بعض ما في أيديهم ، وما لم تحكم أئمتهم بكتاب الله ويتخيروا مما أنزل الله إلا جعل الله بأسهم بينهم

Daripada Ibn Omar, dia berkata, Rasulullah telah datang kepada kami dan berkata: wahai sekalian orang Muhajirin, lima perkara apabila menimpa kamu - Aku berlindung dari Allah dari menimpa kamu. Iaitu 
1- Tidak berlaku kemaksiatan pada sesuatu kaum yang mereka lakukan secara terang-terangan melainkan akan tersebar di kalangan mereka penyakit taun dan kelaparan yang tidak berlaku kepada umat sebelum ini. 
2- Tidak berlaku pengurangan sukatan dan timbangan melainkan mereka akan ditimpa dengan kemarau, kesusahan dan kezaliman pihak berkuasa terhadap mereka.
3- Tidak berlaku keengganan bayar zakat melainkan mereka tidak diturunkan hujan dari langit. Kalaulah tidak kerana binatang yang melata, Allah tidak turunkan hujan ke atas mereka. 
4- Tidak berlaku pelanggaran terhdap janji Allah dan rasul Nya melainkan Allah akan utuskan ke atas mereka musuh yang bukan di kalangan mereka, lalu mengambil apa yang ada dalam tangan mereka. 
5- Selagi mana pemimpin mereka tidak meletakkan hukum dengan apa yang diturunkan oleh Allah dan memilih apa yang Allah turunkan, Allah akan jadikan permusuhan/ peperangan di kalangan mereka. 

Dalam al-quran, Allah menyebutkan:
Mintalah ampun dari Tuhanmu, sesungguhnya Dia maha pengampun. Nescaya ia akan menurunkan hujan ke atas mu. Surah Nuh.

Wednesday, February 12, 2014

“al-fatihah” Ketika Berita Kematian


Kerap kali kita mendapat sms atau wasap yang mengandungi berita kematian seseorang, dimulakan atau di akhiri dengan “al-fatihah”. Termasuk juga yang ditulis di papan kenyataan atau apa-apa medium iklan yang lain. Adakah ini mempunyai sandaran yang kuat dari Rasulullah? dan adakah ia merupakan amalan yang utama?

Mungkin yang dimaksudkan dengan “al-fatihah” ialah mengirim pahala “al-fatihah” kepada si mati. Tetapi amalan ini tidak pula warid dari Rasulullah. Namun, ianya adalah perkara khilaf di kalangan ulama sama ada amalan seperti bacaan “al-fatihah” atau apa-apa ayat Quran itu sampai kepada si mati. Terdapat di kalangan para ulama yang berpandangan bahawa ia tidak sampai seperti pandangan sebahagian besar golongan salafi. Walau bagaimanapun, terdapat ulama yang mengatakan bahawa bacaan itu sampai pahalanya dengan syarat pembaca meniatkannya kepada simati (Rujuk Fatawa Ibn Saqr).  Apa pun ia adalah perkara khilaf.

Perkara yang tiada khilaf di kalangan para ulama ialah mendoakan keampunan kepada simati. Seperti mana doa (ayat Quran) yang dibaca pada takbir yang keempat ketika solat Jenazah iaitu ayat ke 10 Surah al-Hashr.
 
 ربنا اغفرلنا ولإخواننا الذين سبقونا بالإيمان ولا تجعل في قلوبنا غلا للذين آمنواربنا إنك رؤف رحيم

Ya Allah, ampunilah kami dan saudara-saudara kami yang telah terlebih dahulu meninggalkan kami. ...

Sekiranya dibuat pertimbangan antara dua amalan di atas, mendahulukan perkara yang tiada khilaf adalah diutamakan. Maksudnya, sekiranya kita ingin menyebarkan berita kematian atau nak ucapkan takziah sama ada menerusi lisan mahupun menerusi sms, wasap dan sebagainya, kita boleh tulis “Mudahan Allah mengampuninya” atau “Mudahan Allah menghapuskan dosanya” atau apa-apa lafaz yang meminta keampunan.

Selain itu, elok juga disebut bacaan di bawah iaitu bacaan ketika ditimpa musibah.

 الذين إذا أصابتهم مصيبة قالوا إنا لله وإنا إليه راجعون 

Pernah ketika mengajar di Sek Raja Perempuan Taayah, ada seorang pelajar minta izin keluar balik rumah sebab keluarganya yang terdekat sedang sakit. Saya telah membaca doa di atas. Lalu ada seorang pelajar menegur “Eh ustaz, tak meninggal lagi lah”. Saya balas “itu bukan doa dibaca untuk orang mati, tapi untuk apa-apa musibah”.

Bahasa Perak - frasa “dah qalu” membawa maksud sudah meninggal dunia.
 
 

Friday, February 7, 2014

KHUTBAH "JIRAN SEPAT MEMBAWA BERKAT"


 
Sidang Jumaat yang di rahmati Allah,
 
Marilah sama-sama kita meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT iaitu dengan dengan melaksanakan segala suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya. Mudah-mudahan, dengan demikian itu kita menjadi manusia yang bertakwa seterusnya berjaya dan selamat hidup di dunia serta di akhirat.
 
Pada hari yang mulia ini marilah sama-sama kita menghayati khutbah yang bertajuk: “JIRAN SEPAKAT MEMBAWA BERKAT”. Sungguhpun tajuk ini biasa disebut, tetapi banyak masalah yang berlaku di dalam masyarakat kita adalah hasil daripada kejiranan yang tidak kukuh.
 

Tuesday, January 21, 2014

Kalau tak kenal Rasulullah, macam mana nak berselawat

Mari kenali Rasulullah dan berselawat ke atas baginda. 

Pernah tak ketika MAKAN atau KESYUNYIAN anda teringat mak, ayah, suami, isteri atau sapa2 lah yg anda sayang? 

Apa yg anda ingat tentang mereka? 

Mungkin anda terkenangkan saat2 indah bersama mereka, begitu juga kenangan duka dan pahit bersama mereka atau yg telah mereka lalui. 

Kenapa anda teringat mereka? 

Mereka sangat rapat dengan anda, walaupun kejauhan di mata, tetapi dekat dihati. Anda mmg kenal mereka dan anda mmg mesra dengan mereka. Kalau tidak, mana mungkin anda boleh teringatkan mereka, apatah lagi ketika makan. Anda memang kenal hati budi mereka dan anda tahu jasa mereka, malah anda faham benar citarasa dan kesukaan mereka. Anda dapat selami perasaan mereka. 

Ya, semua itu mendorong anda mengingati mereka. 

TETAPI, ADAKAH KITA MEMPUNYAI SIKAP YG SAMA SEPERTI DI ATAS DENGAN RASULULLAH? 

Jika kita kenal dan rasa rapat dengan Rasulullah, maka kita akan mengenangkan baginda. Oleh kerana baginda telah lama pergi meninggalkan kita, kita hanya mampu titipkan selawat kepada baginda. 

Kalau kita tak tahu baginda suka pakai apa, suka makan apa, suka bersahabat dengan siapa, dan kita tidak faham apa yg baginda perjuangkan, malaj tidak pernah baca atau ambil tahu kisah suka duka baginda, memang kita TIADA terdorong untuk berselawat ke atas baginda Rasulullah.

Kisah Bilal bin Rabah - Tidak mampu untuk azan ketika menziarahi semula Madinah setelah kewafatan Baginda Rasulullah.

Kisah Abu Ayyub al-Ansari - Memberikan Rasulullah tempat tidur di bawah

Kisah Jabir bin Abdillah - Menjamu Rasulullah Perang Khandaq

Kisah Salman al-Farisi -

Kisah batang kurma yang menangis 

Kisah khabbab bin alarat



 

Monday, November 4, 2013

AMALAN DOA AWAL DAN AKHIR TAHUN

Pada asasnya doa boleh dibaca pada waktu yg munasabah tetapi tidak ada hadith wajib atau sunat membaca doa awal tahun atau akhir tahun. Malah, Taqwim hijrah ditentukan pada zaman Saidina Umar RA. Maknanya Rasulullah tidak mengenali amalan ini. Namun, amalan muhasabah atas apa yang dilakukan adalah sunnah yang dituntut dalam Islam. 

Dan doa akhir tahun adalah salah satu bentuk muhasabah atas amalan yang telah dilakukan pada tahun tersebut dan doa awal tahun adalah harapan utk kebaikan dalam tahun hadapan. Tidak boleh beriktikad bahawa amalan membaca doa awal dan akhir tahun sebagai wajib atau sunat adalah salah.
 
Kepada surau atau masjid yang ingin menganjurkan program ini, dicadangkan agar diadakan pd malam itu takzkirah atau kuliah tentang apa2 isu termasuk muhasabah akhir tahun. 
 

Thursday, October 24, 2013

Apa masalahnya dengan hukum hudud?

Permasalahan pelaksanaan Hudud di Malaysia bukan sangat disebabkan oleh namanya hudud, tetapi disebabkan hudud itu merupakan undang-undang yang berteraskan agama, yang mahu dikenakan kepada orang ramai. Orang yang berfahaman sekular sukar menerima pendekatan ini kerana agama bagi mereka hanyalah bersifat personal dan spiritual. Mereka juga berasa tidak perlu kepada agama atau menggunakan agama apabila perlu sahaja. Apabila perintah agama ingin dijadikan undang-undang yang dikenakan kepada mereka, mereka sukar menerimanya.
 
Hal ini boleh dilihat dalam isu pemisahan kaunter antara lelaki dan perempuan. Ada orang yg tidak boleh terima pemisahan antara lelaki dan perempuan kaunter pembayaran atas alasan mengurangkan pergaulan antara lelaki dan perempuan yg agak bebas. Ini kurang digalakkan di dalam Islam.  Mereka sukar menerima arahan ini kerana alasan kepada arahan itu berteraskan perintah agama. Tetapi, mengkhususkan koc keretapi untuk perempuan sahaja, boleh diterima pulak kerana alasannya mengelakkan gangguan seksual. Walapun ada yang bising, tetapi diteruskan sahaja. Inilah sekular.
 
 
 
Perkara yang sama juga dengan arahan menutup aurat yang ramai di kalangan umat Islam memandang rendah perintah ini. Kerana ia adalah arahan agama. Tetapi sebagai nurse atau tukang masak yang perlu memakai pakaian uniform yang tertentu, tidak pula komplen kenapa nurse wajib pakai putih, kenapa tidak hitam aje.

Friday, October 18, 2013

Taqlid kalau gagal menjawab soalan ini?

Tersebut di dalam kitab tauhid, sesiapa yg bertaqlid di dalam bab aqidah, maka imannya dalam keraguan. Orang yg taqlid ialah orang yang percaya pada aqidah, tetapi gagal memberikan penjelasan kenapa dia mempercayai perkara itu. Walau bagaimanapun, Imannya sah, tetapi goyah kerana gagal memberikan penjelasan. Dikhuatiri kalau ada orang meragukannya, ia mudah percaya. 

Begitu juga, pegangan orang taqlid berasaskan kepada falsafah hidup yg kurang yakin pada Allah. Mudah dipengaruhi dengan fahaman yg mengelirukan seperti liberal dan pluralisme. Justeru, taqlid sangat tidak digalakkan kerana orang yg menjadi pak turut dalam bab tauhid mudah diragukan / digoyahkan pegangannya.