Thursday, April 13, 2017

UNDANG2 ISLAM UNTUK BUKAN ISLAM DAN SELURUH MANUSIA

Terdapat banyak undang2 Islam yang digunakan oleh orang bukan Islam, seperti sembelihan, berkhatan dan perbankan Islam. Ini bermakna, undang2 Islam bukanlah lapuk dan tidak boleh diterima oleh akal manusia. Ia adalah selaras dengan lojik akal manusia kerana tiada sesuatu syariat pun yang Allah tentukan melainkan ada kewajaran dan lojiknya. Ia bukan untuk orang Islam sahaja, tetapi ia juga untuk semua manusia.


Sentimen pada masa ini undang2 Islam hanya untuk orang Islam sahaja dan mahkamah syariah membicarakan orang Islam sahaja. Adalah diyakini pada masa akan datang, ia juga diluaskan untuk orang bukan Islam, sama ada mereka datang ke Mahkamah Syariah atau mahkamah sivil itu sendiri telah mengikut prinsip Islam.

Sebagai contoh, sekiranya ada kesalahan yang akan diambil tindakan keras hanya untuk orang Islam sahaja seperti berzina dan minuman arak, manakala orang bukan Islam longgar. Mungkin pada masa akan datang berlaku jenayah yang berleluasa yang melibatkan mabuk. Statistik menunjukkan bahawa peratus yang terlibat dengan gejala semakin menungkat ini seperti kemalangan jalan raya dan kekerasan rumah tangga melibatkan mabuk. Orang Islam telah ada undang2 yang khusus manakala orang bukan Islam?? Akhirnya masyarakat melihat wajarnya untuk membuat undang2 khusus tentang perkara ini.

Namun, akal yang sempit mungkin melihat bahawa agama tidak boleh menjadi sandaran untuk membentuk undang2 yang akan mengawal semua tindakan manusia. Sekiranya ada undang2 yang berteraskan agama, ada yang menolaknya kerana tidak lojik dan sebagainya. Memang sesuatu yang berteraskan kepada agama itu, tidak berapa disukai oleh manusia kerana ia mungkin dianggapa tidak lojik kerana berlainan dengan hawa nafsu dan keinginannya.

Bagi orang bukan Islam, mereka mungkin lebih yakin apabila melihat bukti terlebih dahulu sebelum menerimanya. Mereka tidak beriman dengan agama Islam, maka perlu dibuktikan. Namun, bagi orang Islam keimanan mereka kepada Allah sangat penting untuk mereka menerima undang2 Islam dan mereka perlu berfikir dengan baik untuk melaksanakannya dalam kehidupan.

Orang tidak boleh terima hukum aurat, tetapi boleh terima pakaian seragam polis dan askar. Kenapa?

Dr. Muhamad Faisal



Thursday, March 30, 2017

RASULULLAH DITUDUH TUKANG TILIK, ORANG GILA DAN SENIMAN MERAPU KERANA MENJANJIKAN KEMENANGAN YANG TIDAK LOJIK*

Sekiranya ada orang yang memandang sinis terhadap usaha dakwah, malahan merendahkan, menghina dan ingin menghapuskannya, kita perlu menerima hakikat bahawa itu adalah resam dan nature dalam jalan dakwah. Apatah lagi kalau yang kita sebut dan mengajak kepada sesuatu yang mungkin jauh dari lojik akal manusia. 

Ini telah berlaku pada Rasulullah yang dituduh sebagai orang gila, tukang tilik, seniman merapu dan ahli sihir kerana baginda menjanjikan kemenangan kepada orang yang beriman dan kemewahan hidup di syurga sedangkan orang Islam di Mekah hanya sekitar 200 orang sahaja. Tidak munasabah nak menang menentang Qurasyh. 

๐Ÿ“Marilah kita mengambil inspirasi dan kekuatan dari paparan kisah dari al-Quran yang berinteraksi dengan kita untuk memberikan semangat dan kekuatan kepada kita. 



————

*ALLAH BERFIRMAN: Berilah tazkirah (peringatan) kepada manusia. Jangan resah dengan tuduhan orang kafir yang mengatakan kamu tukang tilik dan orang gila kerana kamu menghebahkan nikmat syurga yang Kami limpahkan kepada kamu. Engkau bukanlah tukang tilik dan orang gila (sebagaimana yang mereka dakwa kerana engkau membawa kebenaran dari Allah).* Surah al-Tur: 29. 

Quraysh melancarkan Perang saraf (tuduhan) bahawa Rasulullah adalah tukang tilik, gila dan seniman merapu. Jika dilihat sepintas lalu, tuduhan Qurasyh itu mungkin ada lojiknya kerana Rasulullah membawa cerita tentang syurga dan neraka yang tidak masuk akal. Baginda membawa cerita ini kepada masyarakat Mekah dalam keadaan orang Islam ditindas, miskin, dihina dan tidak berdaya. Rasulullah membaca ayat al-Quran yang menjelaskan secara terperinci keadaan syurga yang menyediakan makanan yg enak, minuman yg lazat, katil yg tersusun, pinggan mangkuk dari mutiara yg terindah, termasuklah bidadari yang cantik. 

Keindahan bidadari itu pula digambarkan dalam hadis bukan sekadar pada raut wajahnya tetapi pada sosok fizikalnya yang transparent iaitu boleh dilihat sehingga turun naik darah dalam tulang peha dan betisnya. Ke semua itu ditempatkan dalam singgahsana yg mengalir dibawahnya sungai2. Hebattt. Mampukah orang Quraysh menerima tawaran itu dengan lojik akal tanpa keimanan.

Tentulah tawaran itu tidak munasabah. Tawaran syurga itu dibuat di Mekah dalam keadaan orang Islam sangat sedikit iaitu sekitar bawah dari 300 orang, ramai pula yang miskin, lemah dan ditindas. Dimanakah lojik Baginda menjanjikan kemenangan kepada orang yang memeluk Islam akan mendapat nikmat syurga yang tidak terbayang pada mata kasar manusia? Mungkin yang terbayang dalam minda dan bualan orang Quraysh bahawa "Muhammad pembawa cerita palsu dan dongeng"

Sungguhpun macam tidak lojik, tetapi Allah memerintahkan Rasulullah menyampaikan Islam dan menyebarkan semua berita gembira itu kepada masyarat Mekah. Biarpun maklum balas mereka dengan cara menuduh baginda sebagai tukang tilik, gila dan seniman mereng, Allah terus memerintahkan Rasulullah terus berdakwah. Untuk lebih detail, sila tadabbur Surah al-Tur: 17-30.

*Itulah resam dakwah kerana Islam perlu terus disampaikan biar apapun maklum balas dari manusia. Teruskan berjuang biarpun orang masih belum menerima dakwah lagi*

Dr. Muhamad Faisal


Tuesday, March 14, 2017

*ARAB JAHILIYYAH BUKAN BODOH TETAPI BERPEGANG DENGAN NILAI YANG SONGSANG*

Arab disifatkan dengan Jahiliyyah bukan bererti mereka bodoh sebagaimana yang difahami dari asal makna perkataan "Jahala" yang bermaksud bodoh. Malahan Mekah merupakan tempat tumpuan ibadat dan perdagangan kerana ia terletak di titik pertengahan antara Syam dan Yaman yang menjadikannya tempat tumpuan dan pertemuan. Kelebihan ini dikuatkan lagi dengan kewujudan Kaabah dan air zamzam. 

Sebenarnya ia adalah hasil dari doa Nabi Ibrahim AS yang meminta agar Mekkah dijadikan sebagai tempat tumpuan biarpun pada ketika itu Mekah adalah tempat yang kering kontang.  Sekaligus ia merupakan perancangan Allah untuk menjadikan Mekah bukan sekadar tempat tumpuan orang pada masa itu, tetapi ia juga sebagai pusat bumi. 

Orang Arab bukanlah terlalu “bodoh dan bengap” yang digambarkan dengan asal perkataan dengan jahiliyyah membawa maksud bodoh. Mereka mempunyai ilmu pengetahuan berkaitan teknik dan kemahiran yg membolehkan mereka menguruskan haji dan kaabah dengan baik. Begitu juga, mereka mempunyai ilmu pengetahuan yang membolehkan mereka mengurus kehidupan mereka dengan baik seperti Ilmu falaq, ilmu berburu dan ilmu syair. Mereka mempunyai tempat karnival yang dinamakan dengan Suq Ukaz, antara lain ialah pertandingan syair. 

Wujudkah Melayu Jahiliyyah?

Arab disifatkan sebagai Jahiliyyah kerana berpegang dengan nilai yang bercanggah dengan nilai manusia yang normal dan nilai Islam. Antaranya ialah:

Saturday, March 4, 2017

LAKSANAKAN ISLAM SEHINGGA JADI BUKTI, JANGAN TUNGGU BUKTI DAHULU BARUNAK LAKSANAKAN ISLAM

Ketika mula diperkenalkan bank Islam, ramai yang pada mulanya tidak percaya dengan kemampuan bank Islam yang wujud tanpa riba/ faedah. Namun, hasil berkat usaha dan kesungguhan semua pihak, perbankan Islam telah berjaya dibangunkan dan kini bukan sahaja wujud Bank Islam, tetapi ada juga Hong Leong Islamic Banking. Walau pun masih ada kelemahan tetapi, kalau tidak dibuat, bagaimana ingin melihat kejayaannya.

1985: Perspepsi orang ramai - Mana boleh wujud Bank Islam tanpa riba
2014- Hong Leong Islamic Banking terima award bank Islam terbaik



Ramai yang ingin melihat bukti terlebih dahulu sebelum boleh percaya. Namun, dalam Islam, Allah minta kita berusaha melaksanakan segala perintahnya dengan cara yang terbaik, biarpun bukti kejayaannya belum ada lagi pada masa kini. Namun, Allah memberi jaminan bahawa Islam adalah cara hidup yang terbaik dan sekiranya dilaksanakan dengan sempurna, akan mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat. 

Friday, February 3, 2017

PETAKA BILA HANYA GUNA MAQASID UNTUK MEMAHAMI ISLAMIC LAWS

ISLAMIC LAWS *(Mementingkan Teks, kemudian Maqasid)*
CONVENTIONAL LAWS *(Mementingkan Masalah dan Maqasid)*

Dalam mengeluarkan hukum atau undang-undang Islam, memahami teks nas Quran dan Hadis amat penting. *Teks nas perlu difahami dengan baik dari sudut bahasa, konteks dan aplikasi, kemudian dilihat dari perspektif matlamatnya (maqasid). Ia berbeza dengan undang-undang biasa, kerana matlamat dan tujuan itu pula sangat penting*.

Perbezaan metode dalam menanggapi dua bentuk undang-undang ini boleh menyebabkan pertembungan dalam kalangan pendokong kedua-dua dsiplin ini kalau tidak dicermati dengan baik. 


Undang-undang Islam menggunakan metode induktif kerana ia cuba memahami nas dan meneliti maksud yang terkandung di dalamnya. Dari situ, barulah dikeluarkan hukum sama ada wajib, haram, sunat, makruh dan harus. Islam sangat mementingkan nas Quran dan hadis kerana keyakinan bahawa nas telah mencakupi seluruh aspek kehidupan. Maqasid dan hikmah dari perundangan itu, kadang kala belum dapat dicapai kerana belum dibuat. Bagaimana boleh berasa kenyang, kalau dah makan pun belum. 


Thursday, February 2, 2017

PEMBODOHAN ATAS NAMA AGAMA ATAU KEIMANAN KEPADA GHAIB?

Islam merupakan agama yang lojik, namun ada bahagian yang nampak macam tidak lojik tetapi ia adalah lojik dan mempunyai hikmah yang barangkali tidak diketahui oleh manusia. Justeru, inilah nilai keimanan yang terdapat di dalam Islam dan menjadi cabaran kepada dakwah Islam. 

1- Nabi Noh AS mengajak kaumnya beriman. Beliau membina kapal di daratan yg pada lojik manusia susah diterima. Namun beliau tidak gagal kerana baginda telah pun menjalankan usahanya.   

2- Nabi Ibrahim AS meninggalkan anak isterinya di kawasan lembah di tengah2 padang pasir yang kering kontang dan tiada air. Adalah ini suatu kegilaan tetapi Itu adalah perintah Allah. Beliau melaksanakannya dengan keimanan kepada Allah. Beliau meninggalkan mereka dalam keadaan pasrah kepada Allah dan berdoa. 

3- Nabi Musa AS membawa kaumnya sehingga berhadapan dengan Laut Merah. Tiada lagi tempat lari bagi mereka. Ketika itu mereka berkata, habislah kita kali ini. Tetapi Allah menolpng mereka dengan membelah laut merah. 

4- Nabi Yunus AS dicampak dalam laut dan ditelan oleh ikan. Kemudian ikan meluahkannya ke daratan (Ninawa, Iraq). Lojik akal kata, apabila dihumban ke dalam laut, tiada harapan untuk hidup. 

5- Rasulullah menjanjikan kepada Suraqah bin Malik gelang yg dipakai oleh Kerajaan Parsi, ketika baginda dihalau keluar dari Mekah dan dalam perjalanan ke Madinah. 

6- Semua peperangan yg dilalui oleh Rasulullah, tentera Islam sedikit berbanding tentera musuh dan mereka menang, melainkan Perang Uhud. Tentera yang sedikit menang setelah mereka berusaha dan Allah memberikan pertolongan. Namun, dalam peperangan Hunyan, tentera Islam ramai, tetapi tdak boleh menang dan nyaris kalah. 

Semua kisah di atas adalah antara secebis kisah tentang bantuan dari Allah kepada usaha untuk menegakkan Islam. Ia patut menjadi pengajaran kepada umat Islam pada hari ini agar tidak melupakan aspek ini. Semua bantuan ini setelah orang Islam berususah payah berusaha dan akhirnya barulah dapat bantuan dari Allah. 

Memang ada kisah yang Allah paparkan di dalam al-Quran yang pada zahir tidak lojik, tetapi ia berada dalam ilmu Allah. Jika kita laksanakan, Allah akan berikan hikmahnya. Kisah Nabi Noh dan Nabi Khidir dalam menuntut ilmu. Ilmu yang dimiliki oleh Nabi Musa ialah ilmu syariat tetapi ilmu yang dimiliki oleh Nabi Khidir ialah ilmu laduni. Bukanlah kita sekarang untuk menuntut ilmu laduni itu, tetapi Allah nak bagi tahu bahawa terdapat hikmah dari setiap satu perintah yang di luar kemampuan akal manusia. Ia akan tersingkap selepas beberapa ketika. Keimanan dan kesabaran penting dalam berhadapan dengan kemelut pemikiran ini. 


Friday, January 27, 2017

TAUHID VS LIBERALISME

TAUHID (Memberi autoriti pada Allah)
LIBERAL (Melepaskan diri dari Allah)

Analogi - Di kolej kediaman, warden melarang para pelajar membawa dapur. Namun ada pelajar yang tidak patuh arahan ini. Berikut adalah beberapa cara respon pelajar: 

๐Ÿ“1- "Ikut suka aku la, ada aku kesah. Mampuih pi lah warden, aku tak kira... " 
๐Ÿ“2- "Itu pandangan tuan, ikut suka sayalah nak bawa atau tidak, ini hak saya". 
๐Ÿ“3- "Tujuan larangan tu sebab kotor, saya seorang pembersih apa salahnya".
๐Ÿ“4- "Aku bawa juga sengap2, bukan warden tahu pun" 

*PENJELASAN*

Menerima perintah Allah bererti meletakkan diri dalam kepatuhan kepada Allah. Inilah intipati tauhid yang meletakkan autoriti yang tertinggi pada Allah iaitu mengikat segala tindakan dan perbuatan dengan ketetapan dari Allah. Inilah akidah Islam iaitu simpulan Islam yang mengikat hubungan antara Allah dan manusia. 

Sebaliknya, orang yang ingin meloloskan diri dari ikatan Islam dan melepaskan diri dari autoriti tuhan ialah berfahamam LIBERAL. Mereka bebas mengikut kehendak keinginan sendiri dan Memandang rendah terhadap ketetapan (hukum) agama. 


Dalam analogi di atas, diberikan beberapa cara respon pelajar terhadap peraturan dari pihak yang berwajib. Tafsiran terhadap respon mereka seperti berikut: 

IBLIS TERLEBIH LOJIK YANG MENJERUMUSKANNYA KE LEMBAH KEKUFURAN

Orang Islam yang kononnya berpegang dengan prinsip keadilan, kebebasan dan lain-lain yang berpaksikan kepada pemikiran sosialisme, kapitalisme, liberalisme dan lain-lain, hanyalah terpedaya dengan kehebatan pemikiran mereka. Kisah Iblis yang menolak perintah Allah patut menjadi renungan dan pengajaran kepada mereka yang terpedaya dengan lojik akalnya bila berhadapan dengan perintah Allah. 


Kebanyakan mereka yang terpedaya itu menumpukan hanya kepada tujuan (maqasid) perundangan Islam tetapi tidak kepada perundangan Islam itu sendiri. Orang yang tidak mempelajari dsiplin ilmu perundangan Islam amat terdedah kepada *kegelinciran* apabila membahaskan tentang maqasid. Mereka menggunakan maqasid sebagai ukuran untuk menentukan kebenaran sesuatu perkara, sedangkan dalam Islam kebenaran ditentukan oleh nas, bukan tujuan nas. 

Contoh - Allah mensyariatkan hukuman potong tangan kepada pencuri yang bertujuan untuk menghalang dari kecurian. Kalaulah hanya bersandarkan kepada tujuan hukuman, kita boleh guna hukuman lain seperti penjara dan denda yg lain. Pada zahirnya, cara itu pun boleh menyelesaikan masalah kecurian. Sebagai ingatan, hikmah pelaksanaan Islam tercapai apabila dilaksanakan keseluruhan sistem Islam dalam negara. 

Saturday, January 21, 2017

KALAU DENGAN KEMATIAN PUN TIDAK INSAF JUGA?

Kelmarin, satu berita kematian telah muncul di celah ratusan wasap yang masih belum dibaca. Kematian mengejut lelaki yang baru berpindah kira-kira sebulan yang lalu ke Taman yang aku diami. Beliau masih muda lagi, usianya baru 32 tahun. Meninggalkan seorang balu dan dua anak. Mudah-mudahan Allah mengampuni dosanya dan merahmatinya serta memberikan kesabaran kepada ahli keluarganya. 

Bagaimana dengan aku? Syukur kerana Allah masih memanjangkan usiaku, tetapi bagimana pula dengan persiapan ku untuk bertemu denganNya? 

Sewaktu menghadiri pengkebumian bapa saudaraku pada bulan Disember di Kg Buaya, Padang Rengas, *tiba-tiba perasaan ku tersentak dengan sebuah ungkapan yang imam sebut ketika membacakan talqin*. "Ingatlah *JANJI antara kita dengan dengan Allah* sebelum kita dilahirkan iaitu janji untuk beriman dengan Allah dan menjadikan keseluruhan hidup kita ikut cara Islam"....  Hmm, Betulkah aku ada janji dengan Allah?

*Allah berfirman "Adakah Aku ni tuhan kamu?". Kita semua menjawab "Ya, benar" (Surah al-A'raf:172). 

Ya, ungkapan itu benar-benar merungsingkan fikiran.  Benarkah selama ini aku mengotakan janji ini atau langsung tidak ingat. Sibuk benar aku dengan urusan kehidupan tanpa teringat kepada urusan yang lebih besar iaitu janji dengan tuhan yang telah menciptakan aku. Selama ini, aku solat, puasa, baca quran, buat kerja untuk Islam,....  sebenarnya aku sedang menunaikan JANJI. Namun, adakah cukup dengan semua amalan itu???

*Syaitan pula giat membisikkan ke telinga "Bila pula kamu ada janji dengan tuhan?" Hmmm ya tak ye jugak.• Bila pulak aku berjanji sedangkan seingat aku, tak pernah aku buat janji dengan sapa-sapa pun, apatah lagi dengan tuhan. Yang aku sedar ialah ibu ayah aku lah yang membesarkan aku. Itu pun, saat ketika aku masih bayi, aku tak ingat apa-apa. Ahhhh, itu semua adalah bisikan syaitannnn.

Ya, Sewaktu aku bayi sehinggalah berumur 5 tahun, aku tak ingat apa-apa pun. Ibu ayah aku sahaja yang bercerita tentang gelagatku sewaktu aku kecil, tapi aku tidak sedar, malah aku tidak tahu pun melainkan setelah ibu bapaku bercerita perihal aku. Aku juga terfikir, sewaktu dalam perut ibu, dan sebelum itu lagi, aku kat mana? Di mana aku?? Aku tidak tahuuu. Hmm, adakah ini perkara yang patut aku tahu? 

Berbalik semula pada JANJI tadi, eh kenapa aku kena melaksanakan janji yang aku janjikan dalam keadaan aku tidak sedar? Hati kecil bertanya lagi, adakah benar itu janji?

------------ Bah II 
Inilah keimanan kepada perkara ghaib yang Allah telah minta untuk kita beriman dengannya. Dari mana aku datang, kemana aku pergi, apa yang perlu aku buat? Tiga persoalan asas yang hanya dapat dijawab dalam ilmu tauhid. Orang yang tidak tahu perkara ini atau tidak sedar mengenainnya, ialah orang yang menzalimi dirinya sendiri. Bagaikan pergi ke tempat kerja, tetapi tidak tahu kerja apa yang dia kena buat. Malah, lawan tokeh pula. 

Memang banyak manusia lalai tentang perkara ini. Ini telah ditegaskan di dalam al-Quran. Percaya atau tidak? Yang pergi surau dan masjid, yang suka buat kerja kebajikan memang tidak ramai. Nak ikut kumpulan yang berjaya atau kumpulan yang ramai? Yang ramai tidak semestinya berjaya. Allah menceritakan awal-awal lagi sesalan manusia yang lalai di akhirat nanti *"Kalaulah kami dengar dan kami berfikir, tidaklah kami menjadi penghuni neraka"*

Kalaulah aku datang masjid dan surau, kalaulah aku ikuti pengajian agama, kalaulah aku dengar nasihat, kalaulah aku ...... kalaulah aku .... - "kalau" yang sudah tidak berguna lagi. 

Main golf boleh, naik basikal 40km boleh, buka wasap setiap 5 minit, baca Facebook setiap 1/2 jam, pergi training seminggu boleh, lepak sampai larut malam boleh, semuanya boleh. Malangnya, baca Quran tidak boleh, pergi masjid surau tak boleh, baca fatihah pun tah betul atau tidak,... "apa erti beriman kepada Allah?" pun tak boleh jawab, ---> Jawablah dengan Malaikat Izrael dan munkar nakir lah nanti. 

Kalaulah kematian tidak menginsafkan, siramilah hati dengan amalan ibadat bagi melembutkannya. 
ุงู„ู„ู‡ู… ุจู„ุบุช ูุงุดู‡ุฏ 

Dr. Muhamad Faisal 
Jeddah
20 Jan 2017  

Tuesday, January 17, 2017

KRITERIA UTAMA PEMIMPIN IALAH BERILMU, KEMUDIAN QUWWAH (COMPETENCE) DANAMANAH

Ramai yang mengaitkan sifat Quwwah (competency) dan Amin (integrity) sebagai kriteria yang terbaik dalam memilih pemimpin. Ini berdasarkan kepada kisah anak perempuan Nabi Syuaib yang bernama Safura, meminta tolong dari Nabi Musa untuk membuka penutup tempat minum binatang (seperti telaga) yang berat. Ia hanya mampu diangkat oleh beberapa orang lelaki, namun kehebatan Nabi Musa dapat menganggkatnya seorang diri. Cerita kehebatan lelaki ini iaitu Nabi Musa disampaikan oleh Safura kepada ayahnya. 

Maka, Nabi Syuaib memuji kegagahan Nabi Musa dan menyebutkan bahawa dia patut untuk dijadikan pekerja. Dia berkata "Orang yg baik untuk dijadikan pekerja ialah mereka yg qawiy dan amin". Melantik pekerja mestilah dalam kalangan mereka yg benar mampu melaksanakan tugas dengan baik dan juga mereka yg amanah. Ini kriteria penting bagi seseorang pekerja. 

Kedua-dua kriteria ini telah pun disebutkan oleh Imam Ibn Taimiyah, di dalam bukunya al-Siyasah al-Syariyyah. 

Namun, bagi seorang pemimpin, kriteria yang paling penting bagi mereka ialah ilmu, bukan sekadar Quwwah (competency) dan Amin (integrity). Ilmu amat penting untuk membolehkan mereka memimpin dengan adil dan menepati syariah. Dengan itu, mereka akan membawa hala tuju yang betul dalam kepimpinannya. Kriteria ini diambil dari kisah Talut dan Jalud kerana kriteria ini merupakan asas kepada pemilihan Jalud sebagai pemimpin sebagaimana yg disebutkan oleh Allah dalam Surah al-Baqarah 246-250. 


Ini bukan bermakna, seorang pemimpin itu tidak perlu Quwwah dan Amanah, tetapi adalah kurang tepat sekiranya hanya memfokuskan kepada kriteria kepimpinan itu hanya kepada dua aspek ini sahaja. Ketiga-tiga aspek itu perlu disekalikan dan menggabungkan semua ciri2 kepimpinan yg terbaik. *Apatah lagi bagi kepimpinan yg tertinggi, ia bukan sekadar ilmu, kriteria FAQIH amat diperlukan*.

Thursday, January 12, 2017

MAKCIK BERGAYA DENGAN EYE SHADOW, LIPSTIK MERAH DAN BEDAK TEBAL SEINCI,WHY NOT?

Betulkah ada double standard dalam soal penampilan? Apa sebenarnya parameter tabarruj iaitu berhias yang dilarang oleh Rasulullah?

Penampilan seseorang melibatkan persoalan akhlaq lebih dari persoalan hukum Fiqh. Akhlak akan menyempurnakan keperibadian seseorang manakala fiqh cukup memberikan tuntutan yang minimum sebagai seorang Muslim. 

Sebagai contoh, dari sudut hukum fiqh, aurat seorang lelaki ialah antara pusat dan lutut, namun dari sudut akhlaq, tidak wajar bagi seseorang yang bergelar imam untuk keluar ke pasar dengan memakai kain pelikat sahaja dengan alasan ia sudah menutup aurat. Di sini ada hukum minimum dan juga ada aspek kesempurnaan yang perlu dijaga oleh seorang Muslim. Maknanya, lagi baik seseorang itu, lagi dia perlu menjaga tutur bicaranya dan penampilannya. 

Sunday, January 8, 2017

RASULULLAH: SEDEKAH PENAWAR BISA LIDAH WANITA

Mengumpat, cemburu buta, mengadu domba dan gopoh adalah sifat yang dikaitkan dengan lidah. Rasulullah pernah berpesan khusus untuk wanita agar menjauhi sifat buruk ini yang  berpunca dari lidah sehingga menjerumuskan mereka ke neraka. Ini dapat difahami dari sebuah Hadis Rasulullah yang menyarankan agar mereka banyak bersedekah untuk memperbaiki diri dari sifat-sifat ini. 

ุนู† ุฃุจูŠ ุณุนูŠุฏ ุงู„ุฎุฏุฑูŠ ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡، ู‚ุงู„: ุฎุฑุฌ ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… ููŠ ุฃุถุญู‰ ุฃูˆ ูุทุฑ ุฅู„ู‰ ุงู„ู…ุตู„ู‰ ูู…ุฑ ุนู„ู‰ ุงู„ู†ุณุงุก ูู‚ุงู„: ูŠุง ู…ุนุดุฑ ุงู„ู†ุณุงุก ุชุตุฏู‚ู† ูุฅู†ูŠ ุฃُุฑูŠุชูƒู† ุฃูƒุซุฑ ุฃู‡ู„ ุงู„ู†ุงุฑ. ูู‚ู„ู†: ูˆุจู…َ ูŠุง ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡؟ ู‚ุงู„: ุชูƒุซุฑู† ุงู„ู„ุนู† ูˆุชูƒูุฑู† ุงู„ุนุดูŠุฑ.

Maksudnya: 
Wahai wanita, banyakkanlah bersedekah. Aku melihat banyak dalam kalangan kamu (wanita) terdiri dari ahli neraka. Mereka bertanya: kenapa?. Rasulullah membalas, kamu suka membanyakkan celaan dan mengengkari suami. (Bukhari dan Muslim)

Dua point besar dalam hadis di atas ialah
1- Membanyakkan celaan itu bermaksud sering menunjukkan sikap tidak puas hati, mengeji, menghina, merendahkan dan sebagainya. 

2- Mengengkari suami itu bermaksud tidak bersyukur dengan pemberian suami, tunjuk protes terhadap kelemahan suami, merendahkan keputusan suami dan sebagainya. 




Kedua-dua point di atas melibatkan permasalahan lidah yang membawa kepada sifat mengumpat, cemburu buta, mengadu domba dan gopoh. Kenapa perkara ini disebut pada wanita?  Dari mengecam dan menghentam mereka, lebih baik kita cuba memahami psikologi mereka.

Lazimnya, wanita lebih suka melihat perkara yang di sekitar mereka berbanding perkara yang jauh darinya. Oleh sebab itu, ketika berbicara, mereka lebih banyak bercakap tentang diri mereka, bilangan anak, tempat belajar mereka, dan lain-lain yang berkaitan dengan diri dan keluarga mereka. Apabila telah habis bercakap tentang diri sendiri, mula mereka bercakap tentang orang lain, di samping membuat perbandingan dengan orang lain sama ada yang baik mahupun sebaliknya. 

Kalau menyebut perkara yang baik ok lah, tapi kalau menyebut perkara betul dan aib, maka itu adalah mengumpat. Ia akan melarat pula ke menokok tambah, mengadu domba, membuat cerita palsu dan sebagainya. 

Ia juga mungkin boleh sampai kepada menunjukkan sikap tidak puas hati terhadap suami atau ahli keluarga yang lain. Akhirnya mungkin mengeji, menghina, merendahkan, mendesak dan sebagainya. Mendesak-desak suami, tidak mahu dengar nasihat suami, dengki kepada jiran, berkira dengan adik beradik yang lain. 

Bagi wanita yang ada kelebihan dari sudut ilmu dan kewangan, mungkin akan menunjuk-nunjuk, berkira, kedekut, memandang rendah dan lain-lain. Ini semua mungkin akan terkeluar dari lidah. 

PSIKOLOGI WANITA 

Thursday, December 29, 2016

PSIKOLOGI KHIANAT: PUNCANYA TERPEDAYA DENGAN KEGHAIRAHAN NAFSU, TERDESAK, TIPUDAYA SYAITAN & EGO

Secara fitrahnya, manusia suka kepada orang yang mempunyai sifat amanah dan membenci pengkhianat. Sungguh pun ia merupakan fitrah yang Allah telah berikan kepada setiap manusia, namun masih ramai manusia yg tergamak untuk melakukan pecah amanah dan berbuat khianat. Mereka sebenarnya gagal mengurus fitrah itu sehingga mereka terbabas ke jalan yang hina. 
 



4 SEBAB KENAPA MANUSIA SANGGUP KHIANAT DAN TIDAK AMANAH

1- Keghairahan menuruti nafsu

Keghairahan itu bukan sahaja sekadar keinginan, tetapi ia adalah perasaan tidak senang hidup melainkan setelah memperoleh perkara itu. Keghairahan yang tidak terkawal boleh menyebabkan manusia melanggar fitrahnya sehingga sanggup pecah amanah dan melakukan khianat tanpa rasa berdosa. 

Keinginan manusia itu tidak terbatas, apabila keinginan kita semakin tinggi, gelojak nafsu kita akan semakin ghairah. Tak percaya?? Apabila kita semakin lapar, hidung kita semakin sensitif, terbau-bau walaupun dari kejauhan. Bau telor goreng pun cukup mengiurkan. Sekiranya ada keghairahan yg tinggi, berhati-hatilah.

Contoh: Sekiranya seseorang itu mempunyai _high taste_ iaitu mempunyai tahap "rasa selesa yg tinggi" (seperti tidak boleh hidup melainkan dengan gaji Rm15k, memiliki rumah banglo dan mempunyai keta mewah dll), ia terdedah dengan sifat pecah amanah dan khianat. Sifat _high taste_ ini boleh menyebabkan sanggup melakukan apa sahaja bagi merealisasikan keinginannya. 

2- Ketika terdesak

Sewaktu terdesak, tidak semua orang sanggup menanggung keadaan itu sekiranya ada peluang untuk melepaskan diri termasuklah dengan melakukan perkara yang haram dan melakukan jenayah. Mungkin keadaan terdesak itu berbeza mengikut keadaan dan mengikut tahap kesusahan, namun secara umumnya, nafsu manusia cenderung untuk mementingkan diri sendiri berbanding orang lain. Semakin terdesak dan tertekan, lonjakan untuk melepaskan diri dari keadaan itu semakin kuat. Contoh: Dalam keadaan lemas, kita mencapai apa saja benda yg boleh menyelamatkan kita. 

3- Termakan tipudaya dan bisik rayu Syaitan 

Syaitan adalah makhluk yang paling licik untuk menyesatkan manusia. Dia bukan sahaja boleh memperdaya manusia, tetapi telah berjaya memperdaya bapa manusia iaitu Adam dan Hawa. Helah yg dikemukakan oleh Iblis berjaya melentokkan Hawa dan seterusnya Adam.

4- Ego dan gagal untuk berdepan secara berhujah 

Apabila manusia gagal untuk berhujah dan berhadapan secara gentleman, namun masih tidak berpuas hati dan tidak dapat menerima hujah berkenaan. Jalan pintas untuk berhadapan dengan situasi itu ialah dengan cara khianat, fitnah dan menjatuhkan orang. Begitu juga sikap ego dari menerima pandangan orang lain walaupun ternyata kebenaran, apatah lagi sekiranya pandangannya tidak diterima. Sikap ini sering melekat kepada sesetengah pemimpin kerana sebahagian mereka mahukan pandangan mereka itu diterima dan sentiasa betul. 

Abdullah bin Ubai, merupakan ketua orang munafiq, yang tidak berpuas hati apabila tidak dilantik sebagai ketua kepada Kaum Aus dan Khazraj. Walaupun telah dipersetujui oleh kedua belah pihak untuk melantiknya sebagai ketua. Tetapi apabila Rasulullah datang ke Madinah, mereka memberi laluan pada Rasulullah dan mengenepikan Abdullah bin Ubay. Kejadiannya ini telah menyebabkannya tidak berpuas hatu dan menyimpan dendam kesumat yang bersangatan sehingga banyak berbuat khianat dan memfitnah Rasulullah dan orang Islam.  

Note: KEINGINAN MANUSIA YG TERTINGGI IALAH KEINGINAN MANUSIA KEPADA KUASA
 

Friday, December 23, 2016

PANDUAN QURAN DAN HADIS DALAM BERHADAPAN DENGAN ERA FITNAH MAKLUMAT

Maklumat sebenar tak best, maklumat khabar angin yang best sebab ada rencah dan perisa. 

Penyebaran sesuatu maklumat dan khabar angin tanpa memeriksa terlebih dahulu kebenaran maklumat berkenaan merupakan satu fenomena yang semakin berleluasa pada masa kini. Hanya dengan beberapa gerakan jari jemari, seseuatu maklumat boleh tersebar ke seluruh dunia dalam masa yang singkat sahaja. Sekiranya maklumat yang tersebar itu baik, alhamdulillah. Akan tetapi, sekiranya maklumat yang tersebar itu salah dan palsu, tentunya ia boleh membawa kesan yang buruk terhadap diri sendiri, agama, masyarakat mahupun negara. 

Penyebaran khabar angin juga terhasil dari sikap gopoh gapah, tanpa usul periksa dan tanpa berfikir secara waras. Jari jemari bergerak lebih pantas dari mindanya, maka maklumat yang diterima terus disebarkan tanpa berfikir terlebih dahulu. Kadang-kadang, banyak pula maklumat yang disebarkan itu tidak dibaca pun. Ia adalah jelas berpunca dari ketagihan yang tinggi kepada media sosial seperti Facebook dan Instagram, dan ketagihan kepada whatsapp. 

Penyebaran maklumat yang bersifat khabar angin ini juga lahir dari sikap berasa hebat dan dilihat sebagai orang yang serba tahu dan berlumba menjadi orang paling awal tahu. Dari satu sudut, memang sikap ini baik kerana niatnya ingin menyampaikan maklumat kepada orang lain. Akan tetapi, oleh kerana banyak maklumat yang bersifat khabar angin, malahan kurang tepat dan palsu berlegar-legar dalam dunia maya, maka sikap berhati-hati dalam menyebarkan maklumat perlu diamalkan dan dibudayakan. Adakalanya maklumat tersebut disebar dalam bentuk pertanyaan "betul ke ni?, atau "sapa boleh sahkan?”. Tetapi sebenarnya, dalam sesetengah keadaan ia juga menyumbang kepada penyebaran khabar angin. Dalam ramai yang tidak tahu, telah mula tahu. 



Rasulullah SAW bersabda:

ูƒَูَู‰ ุจِุงู„ْู…َุฑْุกِ ูƒَุฐِุจًุง ุฃَู†ْ ูŠُุญَุฏِّุซَ ุจِูƒُู„ِّ ู…َุง ุณَู…ِุนَ
Maksudnya: Seseorang itu boleh dianggap sebagai berdusta apabila menyebarkan setiap berita yang dia dengari. Riwayat Muslim.


Dalam menyelesaikan kemelut ini, terdapat 4 panduan yang perlu diamalkan. 


1- Dapatkan penjelasan dan maklumat lanjut ketika menerima berita khabar angin 

Elakkan dari membuat spekulasi dan sangkaan serta membina persepsi yang buruk ketika menerima sesuatu khabar angin. Pengesahan ini penting terutamanya apabila melibatkan perkara yang besar. Banyak contoh yang kita telah jumpa sebelum ini berita tentang kematian seseorang telah tersebar sedangkan dia masih lagi sihat. Sebaiknya, tunggulah hingga ke petang, atau pun hingga ke malam, atau pun hingga esok atau beberapa hari, sebelum mempercayai sesuatu maklumat apatah lagi menyebarkannya. 

Allah berfirman:


ูŠَุง ุฃَูŠُّู‡َุง ุงู„َّุฐِูŠู†َ ุขู…َู†ُูˆุง ุฅِู† ุฌَุงุกَูƒُู…ْ ูَุงุณِู‚ٌ ุจِู†َุจَุฅٍ ูَุชَุจَูŠَّู†ُูˆุง ุฃَู† ุชُุตِูŠุจُูˆุง ู‚َูˆْู…ًุง ุจِุฌَู‡َุงู„َุฉٍ ูَุชُุตْุจِุญُูˆุง ุนَู„َู‰ٰ ู…َุง ูَุนَู„ْุชُู…ْ ู†َุงุฏِู…ِูŠู†َ


Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya). Akhirnya kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. (Surah al-Hujurat: 6) 



2- Tidak memandai-mandai 

Sejak alat media berada di tangan masing-masing, semua orang boleh menulis apa sahaja yang dia mahu, biarpun perkara itu dia tidak tahu, atau mempunyai maklumat yang sedikit mengenainya. Oleh itu, elakkan dari ghairah untuk menunjuk pandai dengan menulis tentang perkara ia jelas mengenainya. Rujuk kepada pihak yang lebih arif untuk kejelasan. Allah berfirman: 


ูˆَุฅِุฐَุง ุฌَุขุกَู‡ُู…ْ ุฃَู…ْุฑٌ ู…ِّู†َ ูฑู„ุฃَู…ْู†ِ ุฃَูˆِ ูฑู„ْุฎَูˆْูِ ุฃَุฐَุงุนُูˆุงْ ุจِู‡ِ ูˆَู„َูˆْ ุฑَุฏُّูˆู‡ُ ุฅِู„َู‰ ูฑู„ุฑَّุณُูˆู„ِ ูˆَุฅِู„َู‰ٰ ุฃُูˆْู„ِูŠ ูฑู„ุฃَู…ْุฑِ ู…ِู†ْู‡ُู…ْ ู„َุนَู„ِู…َู‡ُ ูฑู„َّุฐِูŠู†َ ูŠَุณْุชَู†ْุจِุทُูˆู†َู‡ُ ู…ِู†ْู‡ُู…ْ  



Maksudnya: Dan apabila datang kepada mereka sesuatu berita mengenai keamanan atau kecemasan, mereka terus menghebahkannya; padahal kalau mereka rujuk perkara itu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) di antara mereka, tentulah hal itu dapat diketahui oleh orang-orang yang layak mengambil keputusan mengenainya di antara mereka. Surah al-Nisa’: 83 


3- Kurangkan pergerakan maklumat bagi mengurangkan polemik 

Oleh kerana banyak maklumat yang bercampur baur antara yang betul dan palsu sehingga menimbulkan kekeliruan, kekacauan, perbalahan, pemusuhan malahan peperangan. Rasulullah menyarankan agar mengambil sikap untuk tidak memanaskan lagi keadaan yang sedia ada. Ini berdasarkan sepotong hadith sahih Riwayat Bukhari dan Muslim: 


ุงู†ู‡ุง ุณุชูƒูˆู† ูุชู†ุฉ ุงู„ู‚ุงุนุฏ ููŠู‡ุง ุฎูŠุฑ ู…ู† ุงู„ู‚ุงุฆู… ูˆ ุงู„ู‚ุงุฆู… ุฎูŠุฑ ู…ู† ุงู„ู…ุงุดูŠ ูˆ ุงู„ู…ุงุดูŠ ุฎูŠุฑ ู…ู† ุงู„ุณุงุนูŠ

Maksudnya: Sesungguhnya akan terjadi fitnah, orang yang duduk (diam) adalah lebih baik daripada yang berdiri. Orang yang berdiri adalah lebih baik daripada orang yang berjalan. Dan orang yang berjalan adalah lebih baik daripada orang yang berlari. 

Ketika berlaku fitnah yang besar, elakkan dari memanaskan lagi keadaan. Dalam sesetengah keadaan, diam itu kadangkala lebih baik dari turut memburukkan lagi keadaan. Kalau ingin menyertai perbincangan itu, fikirkan cara untuk menyelesaikan masalah, bukan untuk merumitkan lagi keadaan. 


4- Buat kerja dan amal soleh. Tinggalkan berpolemik. 

Rasulullah menyarankan agar segera melakukan ibadat dan tinggalkan berpolemik. Ia bukan masanya untuk bercakap lagi. Banyakkan amalan, tinggalkan banyak cakap. 

ุนู† ุฃุจูŠ ู‡ุฑูŠุฑุฉ ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ ุฃู† ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… ู‚ุงู„ : ( ุจุงุฏุฑูˆุง ุจุงู„ุฃุนู…ุงู„ ุงู„ุตุงู„ุญุฉ ูุณุชูƒูˆู† ูุชู†ุง ูƒู‚ุทุน ุงู„ู„ูŠู„ ุงู„ู…ุธู„ู… ูŠุตุจุญ ุงู„ุฑุฌู„ ู…ุคู…ู†ุง ูˆูŠู…ุณู‰ ูƒุงูุฑุง ูˆูŠู…ุณู‰ ู…ุคู…ู†ุง ูˆูŠุตุจุญ ูƒุงูุฑุง ูŠุจูŠุน ุฏูŠู†ู‡ ุจุนุฑุถ ู…ู† ุงู„ุฏู†ูŠุง ) ุฑูˆุงู‡ ู…ุณู„ู…


“Bersegeralah melakukan amal soleh kerana akan terjadi fitnah-fitnah laksana malam  yang gelap gelita. Seseorang itu beriman pada pagi hari, namun pada waktu petang ia menjadi kafir pula. Ia rela menjual agamanya dengan sedikit harta dunia"

Wednesday, December 21, 2016

ALAM MAYA MELAHIRKAN PENULIS BERWATAK GANAS DAN KASAR - RUWAIBIDAH?

Biarpun beperwatakan lembut dalam dunia realiti, tetapi dalam dunia maya seseorang itu boleh berubah identitinya menjadi ganas dan kasar. Kenapa? Anonimity (tidak perkenal identiti) dan instantaneous (kesegeraan) adalah antara ciri terpenting kepada dunia maya. 




Kedua ciri ini boleh menjadikan penduduk alam maya ini kurang berasa malu dan hormat pada orang lain. Mereka berasa bebas untuk mencoretkan apa sahaja kerana mungkin mereka perasan mereka hanya berinteraksi dengan gadget sahaja. Sedangkan mereka berhadapan dengan jutaan penduduk di alam maya. Harga diri mungkin sudah kurang. 

Tulisan mereka kasar, coretan mereka sinis, ungkapan yg digunakan keras dan tajuk tulisan mereka ganas. Tanpa mengenal sasaran tulisan itu sama ada pihak berkuasa, ulama, orang tua, institusi raja dan sebagainya. Semua dibelasah bagaikan sasaran itu tidak berguna seduit pun sedangkan ketika penulis itu lahir, orang yg dikritik itu telah menabur jasa kepada agama, nusa dan bangsa lebih dari separuh abad. 

Mungkin kerana lupa sejarah dan tidak kenal harga diri, muncung senapang dihalakan kepada kumpulan sasar tanpa belas kasihan. Akibatnya ...

Ada juga mereka yg mungkin berasa bijak dan ingin menunjukkan serba tahu sehingga mengomen apa sahaja isu biarpun tanpa maklumat yg jelas. Mengadu domba, mencari kelemahan individu, menyebarkan buhtan (fitnah) tanpa tabayyun bagaikan sengaja mencipta haru biru dalam alam maya. 

Mungkin juga ada yg mencari populariti murahan dalam menulis isu2 yg sensasi untuk mempromosikan diri sedangkan tulisan mereka lebih mencetuskan dari menyelesaikan masalah. 

Kadangkala jari jemari lebih pantas dari pertimbangan akal yg waras dalam membuat coretan. Semuanya mahu jawapan dan respon yg pantas dan segera. Sekiranya mereka berfikir secara waras terlebih dahulu dan sambungkan sel2 otak, Insya Allah telah ada jawapannya dan tidak perlu kepada respon lagi. 

Mungkin ini yg dimaksudkan oleh Rasulullah sebagai Rubaibidah seperti di dalam hadis berikut:

ุนู† ุฃุจูŠ ู‡ุฑูŠุฑุฉ ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ ู‚ุงู„: ู‚ุงู„ ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…: ((ุณูŠุฃุชูŠ ุนู„ู‰ ุงู„ู†ุงุณ ุณู†ูˆุงุช ุฎุฏّุนุงุช، ูŠُุตَุฏู‚ ููŠู‡ุง ุงู„ูƒุงุฐุจ ูˆูŠُูƒุฐَّุจ ููŠู‡ุง ุงู„ุตุงุฏู‚، ูˆูŠُุคุชู…ู† ููŠู‡ุง ุงู„ุฎุงุฆู† ูˆูŠُุฎูˆَّู† ููŠู‡ุง ุงู„ุฃู…ูŠู†، ูˆูŠู†ุทู‚ ููŠู‡ุง ุงู„ุฑูˆูŠุจุถุฉ))، ู‚ูŠู„ ูˆู…ุง ุงู„ุฑูˆูŠุจุถุฉ ูŠุง ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡ ؟ .. ู‚ุงู„: «ุงู„ุฑุฌู„ ุงู„ุชุงูู‡ ูŠุชูƒู„ู… ููŠ ุฃู…ุฑ ุงู„ุนุงู…ุฉ» . ؟

Dari Abu Hurairah r.a. ia berkata: Rasulullah sallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: “Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh tipu helah, yang mana pada waktu itu orang yang berdusta dikatakan benar dan orang yang benar dikatakan berdusta. Pengkhianat akan diberi memegang amanah dan orang yang amanah dikatakan pengkhianat. Dan yang berpeluang bercakap ialah golongan Ruwaibidah”. Ada sahabat bertanya: “Apakah dia Ruwaibidah itu?” Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab: “Orang lelaki bengap yang membicara tentang urusan orang ramai”. (Hadis riwayat Ahmad, Ibnu Majah dan al-Hakim, kata beliau: Sahih sanadnya)

Ringkasnya - Ruwaibidah ialah org tiada ilmu dan pengalaman, tetapi berlagak tahu dalam membicarakan urusan orang awam.

Inilah sebahagian hakikat alam maya yg kita hadapi pada hari ini. Gunalah media baharu dengan berhemah, masyarakat akan selamat.

Wednesday, December 14, 2016

KULIAH CINTA RASUL - RASULULLAH MENGETUAI PEPERANGAN SEBANYAK 27 KALI DAN MENGHANTAR UTUSAN PERANG SEBANYAK 38 KALI

Rasulullah tidak sekadar hanya berdakwah di sekitar masjid, tetapi baginda juga adalah ahli politik yg berusaha membangunkan sebuah negara Islam di Madinah. Dengan kata lain, DAKWAH DALAM JALUR POLITIK, Kesempurnaan Islam bukan setakat ibadat tetapi apabila Islam dapat menjadi asas dan mengatur kehidupan seluruh manusia. 


Memugar rasa kasih dan sayang pada Rasulullah ialah dengan cara menghayati susah payah Baginda dalam menyampaikan Islam dan membangunkan negara Islam Madinah selama 23 tahun. Di samping itu, menghayati keistimewaan peribadi Rasulullah yang hebat dan telah berjaya mentarbiyyah para sahabat menghadapi semua mehnah itu. Peranan Rasul ialah untuk menunjukkan dan membimbing cara melaksanakan Islam dalam kehidupan umatnya semasa dan selepas hayatnya. 

Kisah perjuangan Baginda dipenuhi dengan kebijaksanaan, ketangkasan, semangat juang yang tinggi, strategi politik yang mantap dan seribu macam kelebihan yang dimiliki oleh Baginda untuk membangunkan negara Islam Madinah. Baginda berhadapan dengan serangan musuh luar Madinah dan ancaman musuh dalaman, pengkhianatan munafiq dan termasuklah karenah mereka yang tidak yakin dengan Islam. 

Baginda tidak berdakwah dalam pentas yang indah dan memakai pakaian yang cantik, tetapi sepanjang 10 tahun di Madinah, Baginda mengetuai 27 kali ketumbukan tentera (ghazwah) dan mengutuskan sebanyak 38 kali tentera (sariyyah) bagi berhadapan dengan musuh. Baginda makan sehari dan lapar sehari, tiada makanan yang disimpan di dalam rumah, apatah lagi mengumpulkan harta yang banyak. 

Cobaan dan cabaran yang diterima oleh Baginda ialah dari 
- Permusuhan dari Quraysh yang merupakan kauh
- Permusuhan dari 3 suku kaum Yahudi 
- Permusuhan dari Munafiqin 
- Permusuhan dari Qabilah yang berdekatan Madinah
- Orang Islam yang terpengaruh dengan dakyah Munafiq 

Cuti Maulidur Rasul kali ini diisi dengan membaca kisah peperangan Rasulullah khasnya peperangan Badar dan Uhud yang penuh dengan ujian dan tarbiyyah yang mendidik jiwa para sahabat. Perjuangan dan kesungguhan yg penuh dengan suka duka cukup membekas ke dalam jiwa mereka meneliti setiap detik perjalanan kisah berkenaan. 



Kuliah CINTA RASUL perlu juga untuk menyelitikan kisah-kisah tarbiyyah dan pengajaran yang diambil dari peperangan Rasulullah. Erti sebuah sambutan kelahiran baginda ialah untuk menyemai kecintaan kepada baginda dalam memperjuangkan Islam dan memugar kefahaman dan semangat untuk menuruti jejak langkah baginda dalam memartabatkan Islam. 

Mudahan kita semua dapat mengikut jejak langkah baginda. 

Dr. Muhamad Faisal 

Nota: 
Ghazwah ialah pasukan tentera yang diketuai sendiri oleh Rasulullah
Sariyyah ialah pasukan tentera yang diutuskan oleh Rasulullah untuk misi tertentu dan diketuai oleh sahabat. 

Antara buku sirah yang terbaik ialah:
Qiraah siyasiyyah li al-Sirah al-Nabawiyyah - Muhammad Rawwas Qalah Ji 


Ghazawat al-Rasul - Dr. Ali Muhammad al-Sallabi


Tuesday, December 6, 2016

2% ORANG ISLAM DI MALAYSIA TIDAK BERKHATAN?

Saya agak terkejut apabila seorang pegawai tentera mendedahkan kepada saya setiap kali pengambilan rekrut baru, terdapat sekitar 20 hingga 30 dari sekitar 700-900 calon Muslim yang tidak berkhatan. Mereka terpaksa dikhatankan selepas mereka disahkan menyertai tentera. Ini belum lagi, mereka yg tidak tahu mengucap, rukun Islam dan iman, tidak tahu membaca alfatihah dan tidak pernah membaca al-Quran. Sekiranya tidak berkhatan, bagaimana solat dan ibadat mereka? 
 

Sewaktu menghantar anak berkhatan baru-baru ni, saya berbual dengan seorang parent yang usia nya sekitar 40 tahun. Dia menyebutkan dia berkhatan dahulu sewaktu umurnya 14 tahun. Saya boleh terima realiti ini kerana itu amalan itu sudah tidak lagi berlaku kerana kebanyakan berkhatan dibawah 12 tahun. Walau bagaimanapun, masih ada lagi yang tertinggal dari ibadat berkhatan. 

Mungkin ada beberapa faktor yang menyumbang kepada perkara ini seperti perceraian, kemiskinan, kedaifan, sabah/sarawak, dll. Mungkin juga ada perasaan malu untuk berkhatan apabila sudah dewasa. 

Permasalahannya, adakah usaha dakwah terlalu jauh dari objektifnya, pendidikan Islam masih belum mencukupi, sikap kurang tanggungjawab ibubapa/ penjaga dan masyarakat? 

 

Monday, December 5, 2016

ISLAMIC RENAISSANCE FRONT (IRF) DAN ........ TOLAK NEGARA ISLAM, PERJUANGKAN NEGARA SEKULAR

Membina sebuah negara Islam adalah suatu tuntutan Akidah. Sebaliknya, IRF dan "mereka yang sewaktu dengannya" pula, mahu kepada negara yang menghormati prinsip sekular. IRF adalah organisasi yang diketuai oleh Ahmad Farouk Musa dan sebahagian dananya diperoleh dari National Endowment for Democracy (NED). Sila lihat di sini NGO Malaysia yang terima dana NED


Antara buku yg mereka hasilkan adalah:

Di dalam buku ini terdapat pemikiran seperti berikut:

1- Mereka tidak mahu kepada negara yang menjadikan agama sebagai teras dalam perundangan negara. 
Kesasar = salah jalan dan tersesat

2- Mereka mahukan agar perundangan Islam hanya meliputi aspek peribadi sahaja dan tidak mencakupi aspek pemerintahan. 
Mendikte: Menentukan secara paksaan
Dhamir: Hati

3- Mereka menanggap agama adalah soal hati manusia yang tidak boleh dipaksa dengan undang-undang. Mereka menolak amar makruf dan nahi mungkar. dan juga membezakan antara dosa dan jenayah. 
Antagonistik: jahat dan tidak baik serta sering membuat nilai-nilai negatif.

4- Mereka anggap al-Quran itu tidak cukup untuk keperluan manusia, perlu kepada akal manusia untuk mentafsirkannya.
Kudus: Suci, wahyu
Terdapat kelemahan besar daripada apa yang diyakini sebagai kudus: Terdapat kelemahan dalam wahyu (Quran dan hadis).

5- Mereka tidak mahu kepada syariat, tetapi mementingkan maqasid.

Lihat juga:
...... mempromosikan nilai-nilai Islam yang fundamental seperti keadilan, kebebasan, kesamaan, tolarensi dan urustadbir yang baik. 


CORAK PEMIKIRAN DIATAS MEMPUNYAI UNSUR-UNSUR BERIKUT

1- SEKULAR - kerana agama hanya urusan peribadi sahaja sedangkan agama perlu mencakupi urusan kehidupan.

2- LIBERAL - kerana berasa mempunyai hak untuk mentafsirkan Islam mengikut pandangan mereka biarpun bersalahan dengan pandangan ulama yang muktabar. Menolak konsep absolute truth.

3- RASIONALISME - kerana menganggap di mana ada kebaikan dan kemaslahatan, di situlah syariat Allah. SEPATUTNYA, di mana syariat Allah, di situlah ada kebaikan dan kemaslahatan.

4- HUMAN RIGHT - kerana mementingkan hak asasi sedangkan manusia gagal membezakan antara hak dan keinginan. LIhat penjelasannya disini Keliru hak asasi dan keinginan

5- PLURALISME - kerana kerana berpegang dengan prinsip kebenaran itu relatif. Biarpun pandangan mereka jelas bertentangan dengan Islam, tetapi masih terus memperjuangkannya.

6- DEMOKRASI - Lihat penjelasannya disini Demokrasi VS Syura


BERIKUT ANTARA PROGRAM YANG IRF ANJURKAN 

 




#Panel jemputan pun liberal??
#Penganjur terdiri dari IRF, G25, Penang Institute