Media baharu telah menjadi sebahagian dari kehidupan masyarakat moden pada
hari ini. Ia tidak boleh berpisah terutamanya di kalangan generasi muda kerana
ia bukan sahaja alat komunikasi tetapi boleh dianggap sebagai keperluan hidup.
Malahan, berdasarkan kepada trend penggunaannya pada masa kini, media baharu
boleh dianggap sebagai tuhan lantaran ia yang mencorakkan kehidupan masyarakat
pada hari ini. Penggunaan media ini selain dari memberikan kebaikan dan
memudahkan kehidupan manusia, tetapi atas sifatnya sebagai sebuah teknologi, ia
memberikan fitnah kepada manusia secara minda bawah sedar. Kesan minda bawah
sedar ini sangat penting kerana ia berlaku secara tidak langsung tanpa disedari
oleh manusia. Ramai yang menyebut bahawa “penggunaan teknologi ini kalau
digunakan untuk kebaikan, maka ia akan jadi baik. Manakala, kalau sebaliknya,
ia akan jadi tidak baik”. Ini adalah kesan langsung dan ia adalah di bawah
kawalan minda sedar. Artikel ini akan membincangkan aspek fitnah media baharu
terhadap pemikiran secara minda bawah sedar yang memberikan cabaran yang besar
kepada dakwah. Semua pihak perlu memahami dan berwaspada dengan fitnah yang
tersembunyi di sebalik media baharu dan impak negatifnya kepada masyarakat. Ia
mungkin tidak disedari kerana ia merupakan dimensi yang tidak nampak tetapi ia
telah pun merobah struktur masyarakat yang ada pada hari ini.
Perkataan Fitnah di dalam al-Quran membawa beberapa maksud yang secara
umumnya merujuk kepada perkara yang buruk dan kebinasaan. Dari sudut bahasa,
fitnah membawa maksud ujian (الإختبار) dan cubaan (الإبتلاء).
Walau bagaimanapun, di dalam minda rata-ratanya orang Melayu, apabila disebut
perkataan fitnah, ia membawa maksud tuduhan dusta atau palsu ke atas seseorang.
Walaupun ia tidaklah salah sepenuhnya, tetapi ia telah menyempitkan makna
fitnah itu sendiri. Di dalam al-Quran terdapat beberapa maksud fitnah yang
lebih luas lagi dari itu seperti yang terdapat dalam beberapa ayat berikut:
•
Syirik (Surah al-Baqarah: 191, 193 & 217)
•
Ujian dan cubaan (Surah Toha: 40 &
al-Ankabut: 3)
•
Seksa (Surah al-Ankabut: 10, al-Dhariyat:
14 & al-Nahl: 110)
•
Dosa (Surah at-Taubah: 49)
•
Kekufuran (Surah
al-Taubah: 48)
• Pembunuhan dan kebinasaan (Surah al-Nisa':
101)
•
Berpaling dari jalan kebenaran (Surah al-Ma'idah: 49 & al-Isra': 73)
•
Sesat (Surah al-Ma'idah: 41)
•
Alasan (Surah al-An'am: 23)
•
Gila (Surah al-Qalam: 6)
Di dalam Hadis
Rasulullah pula, Fitnah membawa maksud perselisihan, peperangan, ujian, cubaan, kelalaian,
pembunuhan, penyiksaan, kemungkaran, maksiat, kufur, berpaling
dari agama. Sekiranya diamati maksud fitnah itu dan dikaitkan dengan media
baharu, ia membawa maksud keburukan dan impak negatif dari sudut agama terhadap
manusia. Untuk memahami fitnah yang dibawa oleh media baharu, kertas ini akan
membincangkan dari ciri media baharu dan enam fitnah media baharu.
Ciri dan dinamika media baharu
Menurut Lister
et al (2007), media baharu mempunyai empat ciri yang menjadikannya dinamik
iaitu:
•
Digitality merujuk kepada proses
mengubah bentuk data kepada bentuk digit dan nombor yang dihilangkan bentuk
fizikalnya. Setelah diubah, data tersebut dapat diubah, diakses dan disebarkan
dengan cara yang mudah.
•
Interactivity merujuk kepada
kemungkinan medium ini yang boleh untuk memberikan tindak balas kepada apa yang
mereka baca dan lihat.
•
Hypertextuality merujuk kepada hasil
kerja yang terdiri daripada unit-unit berasingan yang masing-masing menyumbang
kepada pembentukan unit yang lain.
• Virtuality merujuk kepada teknologi yang membolehkan pengguna bertindak
balas tentang sesuatu perkara dan berinteraksi persekitarannya.
Ke empat
elemen ini telah menjadikan media baharu dinamik yang dapat diperhatikan dalam
lima dimensi iaitu:
•
Identiti bergerak (identity fluidity)
•
Anti-hierarki (anti
hierarchical)
•
Anonimiti (anonymity)
•
Kuasa ekstrim di tangan
individu (extreme
power at individual)
•
Bersifat antarabangsa (internationalism)
Sorotan Perkembangan Media Baharu di Malaysia
Sejak tahun 1997, masyarakat mula diperkenalkan dengan internet dan
aplikasi pertama ialah laman web. Pada ketika itu, membina sebuah laman web
tidaklah mudah kerana pembinanya perlu mengetahui sistem coding dan java.
Suasana politik yang agak kalut pada tahun 1998 telah menyemarakkan lagi
perkembangan laman web kerana masyarakat inginkan maklumat alternatif bagi
mengimbangi maklumat yang diperolehi dari media traditional. Pada awal 2000,
setelah pengguna mula membiasakan diri dengan internet, ramai yang mula
memiliki email dan seterusnya komunikasi secara maya berlaku menerusi mailing
list atau e-group. Ia
merupakan metode komunikasi di dalam sekumpulan emel yang disebut sebagai e-group, apabila satu posting dihantar ia akan diterima oleh
semua emel di dalam e-group itu. Seseorang boleh menyertai banyak e-group dan
pastinya setiap hari dia akan menerima banyak emel sekiranya semua e-group itu
aktif. Komunikasi menerusi medium ini telah berkembang dengan baik dan banyak e-group yang telah dibentuk pada ketika itu berasaskan tema tertentu seperti agama, wanita, pendidikan dan sebagainya. Bilangan
jumlah e-group bertambah dan begitu juga
dengan jumlah ahli dalam sesetengah e-group pula bertambah sehingga sesetengahnya melebihi 10 ribu ahli.
Dalam masa yang sama, terdapat satu lagi aplikasi yang dinamakan dengan Forum Internet yang menyajikan medium perbincangan
yang lebih berstruktur berbanding dengan e-group. Topik perbincangan disusun dengan urutan tersendiri dan pengunjung boleh
menyertai perbincangan ini dengan syarat mendaftar terlebih dahulu sebagai
ahli. Apa yang membezakannya dengan e-group ialah pengguna perlu terlebih dahulu membuka laman web berbanding dengan e-group yang komunikasi hanya menerusi emel. Terdapat banyak
forum yang dibentuk seperti Zaharudin dan Bicara Sufi, namun sebahagian
besarnya terbengkalai begitu sahaja kerana masalah komitmen untuk menyelenggara
komunikasi di dalam forum ini.
Kemudian, pada sekitar pertengahan tahun 2000, blog telah mula
mendapat tempat di Malaysia. Ia telah menjadi medium untuk meluahkan perasaaan,
memberikan pandangan dan mengutarakan komentar mengenai pelbagai isu tanpa
batasan. Kombinasi teks, gambar, audio dan video selain cara kendaliannya yang
mesra pengguna dan memiliki ciri interaktif menjadikannya sebagai aplikasi
internet paling popular berbanding e-group, forum dan laman web biasa. Blog
begitu berpengaruh sehingga dikatakan bahawa kemenangan dan kekalahan calon
dalam Pilihanraya ke12 di Malaysia, banyak disumbang oleh laman-laman blog.
Terdapat satu kajian yang mengesahkan bahawa blog merupakan medium yang
digunakan untuk mengkritik kerajaan berdasarkan daripada 193 blog yang
dianalisa, 143 daripadanya tidak menyokong kerajaan (Suhaimee Saahar, 2008).
Kini, komunikasi menerusi laman web sosial sedang berkembang dengan pesat
sekali. Ia merupakan perkhidmatan berasaskan laman web yang membolehkan
individu menyediakan profil dirinya, menyenarai pengguna lain yang mempunyai
kaitan dengannya, melihat dan berkomunikasi dengan mereka. Terdapat
ratusan laman web jenis ini dan yang popular di Malaysia ialah Facebook. Facebook melaporkan terdapat 6 juta orang pengguna di
Malaysia yang kebanyakannya antara umur 12 hingga 35 tahun. Penggunaan SNS ini
tidak terhad di Malaysia sahaja, malah ia merupakan fenomena yang berlaku di
seluruh dunia. Apa yang dapat diperhatikan daripada trend penggunaan media
baharu terutamanya di Malaysia, pengguna mula beralih daripada menggunakan
komunikasi dengan komputer seperti komunikasi dengan laman web kepada
komunikasi antara manusia yang menjadikan komputer hanya sebagai alat penyampai
dan penerima sahaja.
Fitnah
Media Baharu
Media baharu
memang memberikan impak yang baik kepada masyarakat, tetapi ia juga turut
membawa fitnah iaitu kesan yang buruk terhadap masyarakat. Antara aspek fitnah
yang dibawa oleh media baharu ialah fitnah dari sudut pemikiran yang melibatkan
‘minda bawah sedar’ dan memberikan impak secara tidak sedar di dalam diri
pengguna terutamanya generasi Y dan Z. Fitnah ini tidak boleh dipandang mudah
kerana ia akan menjauhkan manusia daripada tuhan secara tidak langsung. Ada
yang mengatakan “kalau media itu digunakan untuk perkara baik, maka kesannya
baik, manakala kalau digunakan untuk perkara yang buruk, maka kesannya buruk”.
Pandangan sebegini terlalu simplistik dengan media baharu dan menggambarkan
ketidakfahaman tentang konsep, falsafah dan kandungan yang terdapat dalam media
baharu. Walaupun pengguna itu menggunakannya secara baik pun, ia turut boleh
membawa kesan buruk secara tidak langsung sekiranya dia tidak memahami hakikat media
baharu. Berikut adalah enam fitnah yang dibawa oleh media baharu dari sudut
pemikiran kepada masyarakat; nilai kehidupan yang individualistik, nilai aneh
dan pelik untuk populariti, bahasa digital yang objektif, nilai kebebasan dan
hak asasi, komunikasi tanpa hierarki dan nilai pluralisme dan kesamarataan.
Berikut adalah huraian pada setiap satu daripada fitnah berkenaan.
1. Media baharu
mengajar nilai kehidupan yang individualistik
Internet dan media baharu telah menjadi sebahagian dari kehidupan
masyarakat pada hari ini. Kehidupan mereka yang bergantung dengan teknologi
telah menyemai sikap individualistik dan menjauhi masyarakat. Hal ini bertambah
rumit dengan kedudukan ekonomi dan tahap status sosial mereka menyebabkan
pergantungan dengan masyarakat semakin kurang. Sifat mereka yang agak
individualistik ini menyebabkan mereka berasa tidak lagi bergantung dengan
masyarakat dan tidak kisah dengan apa pun tanggapan masyarakat terhadap mereka.
Ini
berbeza dengan masyarakat tradisional yang hidup susah dan banyak bergantung
dengan orang lain. Mereka cukup khuatir dengan persepsi dan respon negatif
masyarakat terhadap diri dan keluarga mereka. Antara
ungkapan yang penting di kalangan mereka ialah “apa orang kata” kerana
sekiranya ada perkara salah yang mereka lakukan dari perspektif masyarakat, ia
akan memberi kesan kepada mereka. Namun, dalam masyarakat moden yang
individualistik, ungkapan yang kita sering dengar ialah “ada aku kisah” dan
“ikut suka aku” biarpun pelik dan bercanggah dengan nilai masyarakat.
Kehidupan yang bergantung penuh dengan media baharu menjadikan masyarakat
itu tidak mempedulikan hal orang lain dan berasa janggal apabila masyarakat
masuk campur dalam urusan peribadinya. Amalan gotong royong dan semangat tolong
menolong semakin lemah dalam masyarakat moden termasuklah sikap
hormat-menghormati sesama jiran. Begitu juga dengan amalan tegur menegur yang
semakin dipinggirkan kerana dianggap sebagai masuk campur urusan orang lain. Bukan yang
ditegur itu salah, tetapi yang menegur itu pula yang salah. Ini merupakan suatu cabaran kepada usaha dakwah kerana dakwah bergantung
kepada konsep kemasyarakatan. Hakikatnya dakwah memang perlu cakna tentang hal
orang lain, bukan sekadar menegur tetapi mengajak dan membimbing sasaran dakwah
kepada kebaikan.
2.
Media baharu mengajar nilai
aneh dan pelik untuk populariti.
Fenomena masyarakat masa kini yang bergantung dengan teknologi menyebabkan
kehidupan mereka bersandarkan kepada teknologi sepenuhnya. yang penting ialah
mereka memperoleh kebahagiaan dan hanyut dengan dunia
mereka. Malahan, mereka sengaja mencari keunikan dan
kejanggalan. Oleh sebab itu, kecenderungan berselfie yang menjadi trend di
dalam masyarakat moden kerana gambar itu akan dishare di dalam whatsapp, Facebook, instagram dll untuk memberikan keterujaan kepada orang
lain. Jarang
sekali, gambar selfie simpan sahaja di dalam memory handpone atau external hard
disk. Nature komunikasi dalam dunia Facebook memerlukan elemen keunikan,
kelainan, kepelikan dan kejanggalan untuk mendapat like, komen dan share yang
tinggi. Facebooker memastikan posting mereka mempunyai semua elemen ini untuk
meraih populariti, biarpun ia berlawanan dengan kelaziman atau menongkah arus.
Ungkapan yang sering disebut di kalangan mereka ialah “Ini baru rare”. Ringkasnya,
ia merupakan frasa yang menggambarkan suatu bentuk pemikiran generasi Y
yang berbangga dengan kejanggalan dan keanehan dalam aktiviti yang mereka
lakukan.
Fenomena di
atas merupakan fenomena masyarakat “post modernism” yang
mengkritik perkara yang menjadi amalan kebiasaaan dan mengambil sikap berlainan
dengan tradisi. Bagi mereka, kejanggalan dengan masyarakat bukan sesuatu yang
perlu dimalukan dan tidak semestinya salah, malah dalam sesetengah keadaan
mungkin ia perlu dibanggakan. Oleh sebab itu, slogan “Ustaz, ini
baharu rare” yang terpacul keluar dari mulut mereka. Pada asasnya, pemikiran
kejanggalan adalah baik, malah ia boleh menggalakkan sebuah inovasi dan
kreativiti yang mungkin sahaja mendatangkan ciptaan dan penemuan baharu.
Sebagai contoh, peniaga jubah dan tudung memerlukan keunikan design jubah dan
tudung untuk memperoleh jualan yang tinggi. Sesungguhnya inovasi dan kreativiti
dalam berfikir amat dituntut bagi menghasilkan penemuan baharu yang berimpak
tinggi dan mencapai sebuah tamadun yang hebat. Namun, apa yang menjadi masalah
ialah apabila kejanggalan itu melibatkan soal pemikiran yang menganggap mereka
benar biarpun menyalahi syariat agama dan menyongsang dengan nilai
budaya.
Berbekalkan
sedikit ilmu yang mereka pelajari di sekolah, malah di universiti, dan
berbekalkan sedikit pembacaan yang mereka lakukan, mereka sudah berasa cukup
bijak untuk berbeza dengan pandangan yang sudah diterima umum. Mereka
mengkritik pandangan umum dan mengemukakan pandangan mereka biarpun berlawanan
kerana bagi mereka pandangan minoriti itu tidak semestinya betul. Contohnya
mereka mengkritik sistem pendidikan di IPT yang bagi mereka tidak releven,
menolak sistem beraja dan kesultanan Melayu yang tidak releven dan mengkritik
ahli agama yang bagi mereka perlu berpenampilan sederhana, tidak boleh
bermewah-mewah.
3.
Media baharu mengajar bahasa digital yang objektif
Internet dan
media baharu menggunakan bahasa digital yang sifatnya objektif. Laras bahasa
ini mengajar erti ketepatan dalam membuat penilaian, bukan berteraskan kepada
nilaian yang subjektif. Ini berlainan dengan nilai
kemanusiaan yang banyak memerlukan kepada banyak pertimbangan berteraskan
kepada akal kerana manusia tidak sama antara satu sama lain. Nilai hormat
menghormati, kesusilaan, kebertanggungjawaban dan sebagainya merupakan nilai
yang hanya boleh dilakukan oleh manusia, bukan komputer. Sebagai contoh,
bermain game akan menyemai sifat kurang belas kasihan kerana dalam alam
realiti, nyawa hanya satu dan ia sangat berharga. Namun dalam game, ia boleh membunuh
orang yang sama berkali-kali tanpa rasa belas kasihan. Apabila laras bahasa ini
digunakan oleh generasi masa kini, maka ia secara tidak langsung melemahkan
pertimbangan kemanusiaan. Oleh sebab itu, ramai orang sekarang merungut tentang
anak-anak sekolah yang tidak lagi menghormati orang yang lebih tua dan bersifat
kurang ajar berbanding dengan kanak-kanak dahulu. Sebenarnya, ini adalah hasil
daripada anak-anak sekarang yang menggunakan laras bahasa digital yang bersifat
objektif.
Penilaian yang objektif sangat baik untuk membawa kepada kemajuan kerana
sains itu sendiri antara lain bercirikan objektif. Ia akan mengajar erti
ketepatan namun dalam masa yang sama kelemahan yang ketara ialah apabila ia
menghilangkan nilai kemanusiaan. Tinggal lagi kekuatan nilai adat dan budaya
setempat yang dididik di dalam rumah, namun tidak semua berjaya kerana pengaruh
bahasa ini.
4.
Media baharu mengajar
komunikasi tanpa hierarki
Komunikasi tanpa hierarki ini muncul sejak media berada di tangan
masing-masing. Mereka boleh mengkritik dan bercakap apa sahaja yang mereka mahu
tetapi masalahnya bertanggungjawabkah mereka? Memberikan kritikan ini memang
mudah dan kadangkala ada memang berasas. Namun, kadang-kadang pula gaya
pengkritik itu yang berjiwa kecil persis anak-anak menampakkan bahawa kritikan
itu hanyalah didasari semata-mata oleh semangat dan emosi. Bukan tidak boleh
mengkritik, tetapi kritik yang tidak bertanggungjawab itulah yang menjadi
masalah. Ramai yang boleh bercakap, tetapi tidak ramai yang ingin menyelesaikan
masalah. Hal ini penting di dalam kehidupan bermasyarakat kerana kalau semua
memegang ‘lajnah pengkritik’, maka siapakah yang akan menjadi pelaksana. Oleh
sebab itu, ramai yang suka memberikan kritikan di dalam whatsapp tetapi apabila
diminta berdepan, tidak ramai yang berani tampil dan bertanggungjawab. Ini
bukan bermakna kita menolak sebarang kritikan dan membela pihak pelaksana dan
autoriti, tetapi perlu ada keseimbangan.
Sejajar dengan komunikasi tanpa hierarki ini ialah kemunculan sikap yang tidak
boleh dikongkong dan menolak autoriti. Internet mengajar dan menyemai erti
kebebasan serta tidak/ kurang mahu
memberikan komitmen pada satu-satu perkara. Komitmen melahirkan sebuah
tanggungjawab, dan ini adalah perkara yang mereka kurang mahu. Oleh sebab itu,
perjuangan yang berteraskan agama dan juga bangsa tidak mendapat tempat dalam
pemikiran mereka dan mereka lebih komited dengan apa yang mereka fikirkan betul
dan bercakap mengikut keinginan mulut mereka. Sebagai contoh, adakah graf
perceraian yang semakin meningkat dan fenomena lambat berkahwin di kalangan
generasi muda hari ini antara lain disebabkan oleh sifat “less
responsibility” di kalangan mereka?
5.
Media baharu mengajar nilai
kebebasan dan hak asasi
Media baharu telah menyediakan bank maklumat yang sangat besar lagi interaktif. Ia boleh dianggap sebagai ikon
yang membawa simbol kebebasan kerana ia menyediakan segala macam maklumat yang
diperlukan. Kalau dahulu, kita dibelenggu dengan kejahilan, tetapi kini
kejahilan itu boleh dihapuskan dengan media baharu yang sedia mendedahkan
pelbagai maklumat. Tiada lagi halangan dari sudut maklumat kerana semua itu
boleh dicari dengan media yang ada di tangan masing-masing. Secara tidak
langsung, media baharu mengajar erti kebebasan, biarpun ia merupakan kebebasan
maklumat, tetapi ia merupakan kebebasan yang sangat bererti dalam kehidupan
manusia.
Kebebasan itu bukan sekadar dari sudut maklumat yang mereka boleh peroleh
dalam media baharu, tetapi ia juga menyediakan medium yang sangat untuk
mengungkapkan apa yang mereka inginkan dan apa yang mereka rasa betul. Sejak media
berada di tangan masing-masing, semua ingin bercakap tentang diri mereka dan
juga tentang hal orang lain. Antara tajuk yang selalu diungkapkan tentang
keinginan mereka dan juga tentang hak mereka kerana media baharu mengajar erti
kebebasan dan hak asasi. Mereka rasa ada kekuatan
untuk mengungkapkan apa yang mereka rasa betul kerana mereka juga mendapat
sokongan rakan dan kenalan yang sama aliran pemikiran dengan mereka.
6.
Media baharu mengajar erti,
pluralisme dan samarata
Di dalam alam
maya, hidup bagaikan berada dalam komuniti yang sangat besar. Apabila sudah terlalu luas, komuniti mereka akan terbentuk dari kalangan
mereka yang sama aliran pemikiran dengan
mereka. Ia tidak lagi berada dalam komuniti traditional yang terikat dengan
aspek fizikal dan kedudukan geografi tetapi diikat dengan ciri persamaan yang
sepunya. Dengan
kepelbagai jenis masyarakat yang wujud, ia dinamakan dengan plurality. Ia tidak dapat dielakkan kerana lagi maju manusia, lagi saling manusia
memerlukan antara satu sama lain. Namun, apa yang menjadi masalah ialah
kehilangan dimensi agama akan menyebabkan nilai jati diri semakin hilang dan
akan membawa kepada idea kesamarataan antara agama. Ketidak kemampuan mereka
untuk bercakap dan berhujah dari sudut agama yang memerlukan paduan antara nas
dan lojik menyebabkan ramai mereka yang lebih selesa untuk tidak
memperkatakannya dari perspektif Islam. Lanjutan daripada kebebasan yang hampir
mutlak di dalam media baru dan kepelbagai jenis masyarakat, mereka lebih selesa
bercakap dari sudut keadilan dan kesamarataan yang difikirkan dari sudut
pemikiran mereka sahaja.
Media Baharu untuk dakwah
Sifat teknologi ialah untuk memudahkan urusan manusia, tetapi yang perlu
dibincangkan ialah adakah teknologi itu membawa kebahagiaan kepada mereka atau
sebaliknya? Berdasarkan kepada senario di atas, teknologi media baharu
memberikan pro and cont kepada aspek kemanusiaan yang merupakan pengguna
kepada teknologi itu. Ia adalah salah satu bentuk kemajuan dan pencapaian yang
terhasil dari perahan akal, idea dan usaha. Terdapat dua perkara di dalam
perbincangan tentang teknologi termasuklah teknologi komunikasi; apsek material
iaitu tentang teknologi itu sendiri dan juga aspek kesan pemikiran iaitu
falsafah di sebalik teknologi itu sendiri.
Aspek material atau pun kemodenan adalah topik perbincangan saintis dan
teknokrat tetapi aspek pemikiran adalah topik perbincangan ahli agama dan ahli
sains sosial yang berbincang sejauh manakah sesuatu teknologi itu membawa kesan
yang baik kepada masyarakat. Aspek kedua yang turut dikenali sebagai modernism.
(Nota: Ia mempunyai pelbagai maksud dan tafsiran. Di dalam tulisan ini ia
merujuk kepada pemikiran yang menganggap bahawa kemajuan material adalah asas
kepada kebahagiaan manusia). merupakan nilai perlu menjadi perhatian para
pendakwah pada era ini.
Terdapat tiga pendekatan yang perlu diambil kita oleh pendakwah iaitu:
1.
Kefahaman tentang tuhan baru
yang membawa kesesatan
Perkara utama yang perlu difahami oleh pendakwah ialah konsep teknologi
sebagai tuhan baru kepada manusia zaman moden. Kesesatan pada zaman dahulu
antara lain disebabkan oleh isu yang berkaitan dengan ketuhanan. Namun, pada
masa kini kesesatan berpunca daripada kesesatan dalam mencari keselesaan dalam
kehidupan. Tuhan tidak lagi penting bagi mereka kerana aspek ketuhanan tidak
memberikan keselesaan kepada manusia, malah menyusahkan manusia dengan pelbagai
tanggunghjawab. Mereka tidak perlu kepada agama, dan keperluan mereka ialah
kepada keselesaan kepada kehidupan. Memahami trend semasa merupakan sebahagian
daripada cara penyelesaian terhadap permasalahan yang berlaku.
2.
Pengajaran agama yang
berteraskan kepada nas dan dikukuhkan dengan lojik
Pengajaran agama pada zaman ini memerlukan paduan yang bijak antara nas dan
lojik. Nas perlu menjadi teras manakala lojik digunakan untuk menguatkan nas.
Generasi baru ini diajar dengan pendekatan berfikir aras tinggi dan dilatih
untuk berfikir secara lojik dan rasional atas nama inovasi dan kreatif. Begitu
juga, dengan kemajuan teknologi yang ada pada masa kini telah menanam nilai
rasional yang kuat pada mereka. Kegagalan pendakwah dan tenaga pengajar
memberikan jawapan yang sesuai dengan laras rasional mereka, ajaran agama itu
akan dipinggirkan. Pendakwah perlu bantu mereka membentuk cara berfikir yang
betul kerana itu akan memandu mereka dalam kehidupan.
3. Mengajar
perbandingan agama
Sesuatu itu
akan dilihat bernilai apabila dibuat perbandingan. Kadang-kadang kita tidak
menghargai agama Islam yang hebat kerana kita pernah membandingkannya dengan
agama lain. Pengajian dan perbincangan tentang perbandingan agama perlu
ditingkatkan terutamanya di dalam masyarakat yang pluralistik pada hari ini. Ia
perlu untuk dibincangkan secara tertutup dan terbuka untuk menonjolkan aspek
kebaikan dan aspek kelemahan dalam semua agama dari sudut pemikiran, amalan dan
ritual. Malahan, menerusi cara perbandingan agama ini, orang Islam akan lebih
memahami Islam itu sendiri.
Penutup
Media baharu
membawa kesan yang sangat dalam kepada masyarakat terutamanya kepada generasi Y
dan Z. Para pendakwah hendaklah berperanan untuk mengolah minda mereka dan
memandu mereka agar mempunyai cara dan gaya berfikir dengan betul. Kesesatan
yang timbul hasil dari media baharu ini perlu digarap di Ilmu tauhid yang
dinamakan dengan ilmu Tauhid Kontemporari. Ilmu Tauhid bukan sekadar
membicarakan tentang kehidupan, tetapi membicarakan tentang cara berfikir
manusia yang betul terhadap realiti kehidupan termasuk jugalah aspek ketuhanan.
Ia seharusnya juga menumpukan kepada memandu manusia daripada terjebak dengan pemikiran
yang sesat hasil daripada interaksi dengan kehidupan. Peranan dan tugas
pendakwah semakin besar dan banyak kerana jalan kesesatan dan jalan yang boleh
melemahkan akidah semakin banyak. Fitnah yang dibawa oleh media baharu ini
perlu dicermati dengan baik untuk memastikan bahawa kesan negatifnya dapat diminimumkan.
0 Comments