DOA: WASILAH MENGADU SEGALA PERKARA KEPADA ALLAH

Doa bukan sekadar meminta tetapi ia sebagai tempat mengadu dan bergantung harap dengan Allah. Bukan Allah tidak tahu kita susah, kita sakit, kita dizalimi dan kita ditindas, tetapi Allah mahu mendengar rintihan dan aduan dari manusia agar merasakan dirinya hampir dengan Allah.


Sifat orang yang beriman ialah tidak lekang dari berdoa dan bermunajat dengan Allah. Mengadu segala masalah dan urusan dengan Allah. Merintih atas segala  kezaliman yang menimpa diri dan masyarakatnya. Sebarang kesusahan, kesulitan dan kepayahan dalam kehidupan, diajukan kepada Allah. Kepada siapa lagi tempat dia berharap, bermunajat dan berdoa melainkan kepada Allah.

Sewaktu senang, dia juga berdoa dengan memuji Allah, menyebut kebesaran Allah, menghitung segala nikmat yang diberikan oleh Allah sehingga merasa dirinya terlalu kerdil dalam lautan nikmat dan kebesaran Allah. Hubungan yang baik ketika senang ini akan memudahkan Allah menerima doanya ketika dia susah.

Orang yang bongkak dan sombong payah benar untuk berdoa kepada Allah, malahan ada yang tidak ada sepicing rasa untuk berdoa kepada Allah. Tidak mahu berharap kepada Allah. Tidak mahu bergantung kepada Allah. Tidak mahu meminta bantuan Allah. Semuanya boleh dilakukan dengan usaha mereka sendiri tanpa perlu bantuan Allah.

Berbisiklah dengan Allah, ucaplah rasa syukur dan pujian yang tinggi kepada Allah, ajukan segala permintaan kepada Allah. Itu tanda ada iman dalam hati.

Dr. Muhamad Faisal 

Post a Comment

0 Comments