Bengkel journal berimpak tinggi

“Penulisan bermula dengan noktah”. Itulah kata-kata yang aku ingat ketika En. Hasrom Haron dari UDM mengendalikan bengkel ini.

Menurut beliau, ramai penulis yang mempu menulis tetapi gagal mengemukan thesis yang boleh memberikan impak kepada bidangnya atau bidang yang lain. Antara faktor utamanya ialah kegagalan memahami teknik penulisan yang betul. Jangankan berbicara soal impak, tetapi soal fundamental of writing pun masih lagi gagal.



Beliau menitik beratkan kepada kami penekanan yang perlu diberikan kepada menjawab persoalan kajian disepanjang penulisan dan terutama sekali di bahagian penutup. Selain itu, data yang diperolehi haruslah dicanaikan dengan baik serta penulisan itu bersifat beyond the general hypothesis. Kalau masih lagi berbicara soal faktor permasalahan remaja, punca-punca gajala sosial, dan sebagainya ia tidaklah berimpak. Elakkan dari menulis tajuk sedemikian.

Kesalahan yang selalu diamalkan, antara lain ialah
1. Kegagalan memilih tajuk yang sesuai
2. Tidak membuat sorotan karya (literature review)
3. Rujukan yang bukan dalam bidang
4. Rujukan kepada kamus dewan

Seperkara yang penting ialah kena mengendeng ketua editor sesuatu journal, mungkin menerusi emel atau melalui persidangan/ seminar. Ini kerana banyak artikel yang berlumba-lumba untuk masuk sesuatu journal, terutamanya yang mempunyai ranking yang tinggi.

Abuirfan.


Post a Comment

0 Comments