Dakwah tak perlu kepada devices and media?

Aku baru sahaja bertemu dengan seorang ustaz yang berpandangan bahawa dakwah ini tidak perlu bergantung kepada devices mahupun media. Pergantungan ini akan mendorong sesorang itu bergantung kepada benda untuk berdakwah. Kesannya ialah tanpa devices dan media, seseorang itu tidak mahu dakwah. Beliau menegaskan bahawa pelaksanaan dakwah itu mestilah bersusah payah seperti yang dilakukan oleh Rasulullah. Sekiranya mudah ia bukanlah dakwah sampai kalau kena jalan kaki pun, mestilah juga dilaksanakan.



Satu lagi menurutnya, apa kata sekiranya devices and media termasuk “angkasapuri” itu katanya dikuasai oleh bukan Islam. Kita akan melopong. Adalah baik dakwah itu dilaksanakan tanpa pergantungan dengan semua itu. Sebagai contoh, kesan ekonomi yang berlaku kepada Negara tidak memberi kesan kepada mereka yang ingin berjuang dan keluar pada jalan Allah. Sampai masanya, tetap akan keluar walaupun ekonomi Negara meleset.

Aku hanya mampu tersenyum lebar, kerana ia merupakan tetamu yang datang ke rumah ku.

Padaku pemikirannya dan manhaj dakwah gerakannya itu perlu diperbetulkan. Kenapa mereka tidak berfikiran untuk menguasai semua itu dan mendominasinya untuk kepentingan Islam.

Abuirfan.

Post a Comment

0 Comments