Proses mematangkan hubungan antara Muslim dan non Muslim

Merujuk kepada perkembangan hubungan antara Muslim dan non Muslim mutakhir ini, beberapa isu telah pun timbul biarpun interaksi antara kedua belah pihak ini terutamanya di Malaysia berlaku lebih dari satu abad.

Namun, beberapa hukum yang dianggap basic dalam hubungan antara Muslim dan non Muslim masih lagi kabur dan keliru tidak sekadar di kalangan umum tetapi di kalangan ahli khusus sehingga mencetuskan polemik yang masih lagi tidak berkesudahan. Polemik ini, pada pandangan penulis, tidak akan berkesudahan sekira usaha yang benar-benar mantap di kalangan penyelidik, ulama dan sebagainya tidak diusahakan dengan lebih tuntas.

Antara lain punca kepada masalah ini ialah sikap masyarakat melayu dalam mempunyai pandangan yang sangat prejudis dengan non Muslim yang disebabkan pelbagai faktor sehingga menghalang hubungan yang lebih harmoni antara mereka.

Ia membentuk suatu persepsi di kalangan masyarakat Islam melayu sehingga menjadi pegangan mereka seperti

1. Tidak boleh pergi ke gereja atau kuil
2. Tidak boleh menziarahi kematian bukan Islam
3. Tidak boleh memberikan ucap selamat hari raya
4. Tidak boleh pergi ke rumah terbuka
5. Tidak boleh makan makanan mereka

Sedangkan sebahagian daripada hukum tersebut perlu kepada perincian yang mendalam. Sebagai contoh:
1. Apakah keadaan yang membolehkan orang Islam pergi ke gereja atau kuil
2. Bagaimanakah cara sekiranya orang Islam pergi menziarahi kematian bukan Islam
3. Bilakah orang Islam boleh memberikan ucapan selamat
4. Apakah bentuk makanan yang orang Islam boleh makan daripada makanan bukan Islam

Sejak dua menjak ini, banyak persoalan berkaitan dengan perkara ini yang memerlukan kepada pemerhatian hukum yang mendalam. Peliknya, perkara ini timbul dan panas selepas lebih 50 tahun negara kita ini mencapai kemerdekaan. Apakah ini menggambarkan bahawa integrasi antara Muslim dan non Muslim kurang mengambil kira perspektif agama sehingga menyebabkan ramai yang tidak masuk Islam, atas sikap orang Islam sendiri.

Mungkin sedikit kajian perlu dilakukan, berapakah fatwa yang telah dikeluarkan oleh majlis fatwa kebangsaan atau negeri berkaitan dengan interaksi antara muslim dan non muslim. Sekiranya ada, apakah orientasi kepada fatwa itu?

Sebagai cadangan dan pandangan, perlu digagaskan “fiqh masyarakat majmuk” ala Malaysia kerana pengalaman Malaysia berbeza dengan negara lain biarpun mereka mempunyai masyarakat yang majmuk.

Sebagai contoh, bagaimanakah kita memahami hadis ini?

عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ « لاَ تَبْدَءُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى بِالسَّلاَمِ وَإِذَا لَقِيتُمْ أَحَدَهُمْ فِى الطَّرِيقِ فَاضْطَرُّوهُمْ إِلَى أَضْيَقِهِ
Maksudnya “Jangan gate* nak mulakan ucapan salam kepada yahudi dan nasrani . Apabila bertemu dengan mereka di jalan, himpitlah mereka sampai ke tepi”. Riwayat al-Termizi.

*gate = gatal. (loghat perak).

Sila lihat luahan hati seorang suami melayu kepada cina Muslim. Sila klik sini.





Post a Comment

0 Comments