AL-QURAN MENDEDAHKAN KELEMAHAN PSIKOLOGI ORANG MUNAFIQ


Orang munafiq tidak mampu menahan emosi dan psikologi apabila diasak dengan pendedahan sifat, identiti dan ciri-ciri nifaq. Mereka secara automatik akan melenting dan berang apabila disebut semua sifat2 itu biarpun tidak disebut nama mereka. Al-Quran telah mendedahkan kelemahan psikologi orang munafiq ini di dalam Surah al-Munafiqun: 4. 

يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ ۚ هُمُ ٱلْعَدُوُّ فَٱحْذَرْهُمْ ۚ قَٰتَلَهُمُ ٱللَّهُ ۖ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ

Maksudnya: (Oleh kerana orang Munafiq berasa bersalah), mereka menyangka setiap jeritan ditujukan kepada mereka. Mereka itulah musuh yang sebenar-benarnya maka berjaga-jagalah engkau terhadap mereka. Semoga Allah membinasakan mereka. (Pelik sungguh!) Bagaimana mereka dipalingkan (oleh hawa nafsunya - dari menerima kebenaran)? Surah al-Munafiqun: 4


Orang munafiq ialah mereka bersikap mengelak, mengelat, kurang minat dengan Islam, tidak berapa selesa dengan hukum Islam dll. Hatinya lega apabila peminta sedekah tidak datang kepadanya. Mereka lebih selesa kehidupan yg tidak diikat dengan hukum Islam. Lebih parah lagi, mereka suka memberi alasan, malahan menentang usaha ke arah pelaksanaan cara hidup Islam. 

Manakala Orang Islam yg sejati pula ialah mereka yg sentiasa berusaha untuk memartabatkan hukum Islam dan melaksanakannya. Segala perintah Allah dijunjung dan cuba dilaksanakan semampu mungkin. 

Ketika Nabi Ibrahim A.S diperintahkan supaya menyembelih anaknya Nabi Ismail A.S, kedua-duanya berusaha patuh dan memudahkan pelaksanaannya. Apabila Bani Israel diperintahkan menyembelih lembu, mereka banyak pertanyaan, beralasan dan mencari jalan agar dilambat-lambatkan perintah Tuhan. 

Mudah-mudahan kita terlindung dari memiliki ciri nifaq dan apatah lagi menjadi orang munafiq. 



(وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا)
[Surat An-Nisa' 61]

Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah berhakim kepada hukum Al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah dan kepada hukum Rasulullah," nescaya engkau melihat orang-orang munafik itu berpaling serta menghalang (manusia) dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu.

Dr. Muhamad Faisal

Post a Comment

0 Comments