Wednesday, December 21, 2016

ALAM MAYA MELAHIRKAN PENULIS BERWATAK GANAS DAN KASAR - RUWAIBIDAH?

Biarpun beperwatakan lembut dalam dunia realiti, tetapi dalam dunia maya seseorang itu boleh berubah identitinya menjadi ganas dan kasar. Kenapa? Anonimity (tidak perkenal identiti) dan instantaneous (kesegeraan) adalah antara ciri terpenting kepada dunia maya. 




Kedua ciri ini boleh menjadikan penduduk alam maya ini kurang berasa malu dan hormat pada orang lain. Mereka berasa bebas untuk mencoretkan apa sahaja kerana mungkin mereka perasan mereka hanya berinteraksi dengan gadget sahaja. Sedangkan mereka berhadapan dengan jutaan penduduk di alam maya. Harga diri mungkin sudah kurang. 

Tulisan mereka kasar, coretan mereka sinis, ungkapan yg digunakan keras dan tajuk tulisan mereka ganas. Tanpa mengenal sasaran tulisan itu sama ada pihak berkuasa, ulama, orang tua, institusi raja dan sebagainya. Semua dibelasah bagaikan sasaran itu tidak berguna seduit pun sedangkan ketika penulis itu lahir, orang yg dikritik itu telah menabur jasa kepada agama, nusa dan bangsa lebih dari separuh abad. 

Mungkin kerana lupa sejarah dan tidak kenal harga diri, muncung senapang dihalakan kepada kumpulan sasar tanpa belas kasihan. Akibatnya ...

Ada juga mereka yg mungkin berasa bijak dan ingin menunjukkan serba tahu sehingga mengomen apa sahaja isu biarpun tanpa maklumat yg jelas. Mengadu domba, mencari kelemahan individu, menyebarkan buhtan (fitnah) tanpa tabayyun bagaikan sengaja mencipta haru biru dalam alam maya. 

Mungkin juga ada yg mencari populariti murahan dalam menulis isu2 yg sensasi untuk mempromosikan diri sedangkan tulisan mereka lebih mencetuskan dari menyelesaikan masalah. 

Kadangkala jari jemari lebih pantas dari pertimbangan akal yg waras dalam membuat coretan. Semuanya mahu jawapan dan respon yg pantas dan segera. Sekiranya mereka berfikir secara waras terlebih dahulu dan sambungkan sel2 otak, Insya Allah telah ada jawapannya dan tidak perlu kepada respon lagi. 

Mungkin ini yg dimaksudkan oleh Rasulullah sebagai Rubaibidah seperti di dalam hadis berikut:

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((سيأتي على الناس سنوات خدّعات، يُصَدق فيها الكاذب ويُكذَّب فيها الصادق، ويُؤتمن فيها الخائن ويُخوَّن فيها الأمين، وينطق فيها الرويبضة))، قيل وما الرويبضة يا رسول الله ؟ .. قال: «الرجل التافه يتكلم في أمر العامة» . ؟

Dari Abu Hurairah r.a. ia berkata: Rasulullah sallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: “Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh tipu helah, yang mana pada waktu itu orang yang berdusta dikatakan benar dan orang yang benar dikatakan berdusta. Pengkhianat akan diberi memegang amanah dan orang yang amanah dikatakan pengkhianat. Dan yang berpeluang bercakap ialah golongan Ruwaibidah”. Ada sahabat bertanya: “Apakah dia Ruwaibidah itu?” Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab: “Orang lelaki bengap yang membicara tentang urusan orang ramai”. (Hadis riwayat Ahmad, Ibnu Majah dan al-Hakim, kata beliau: Sahih sanadnya)

Ringkasnya - Ruwaibidah ialah org tiada ilmu dan pengalaman, tetapi berlagak tahu dalam membicarakan urusan orang awam.

Inilah sebahagian hakikat alam maya yg kita hadapi pada hari ini. Gunalah media baharu dengan berhemah, masyarakat akan selamat.

No comments: