PSIKOLOGI KHIANAT: PUNCANYA TERPEDAYA DENGAN KEGHAIRAHAN NAFSU, TERDESAK, TIPUDAYA SYAITAN & EGO

Secara fitrahnya, manusia suka kepada orang yang mempunyai sifat amanah dan membenci pengkhianat. Sungguh pun ia merupakan fitrah yang Allah telah berikan kepada setiap manusia, namun masih ramai manusia yg tergamak untuk melakukan pecah amanah dan berbuat khianat. Mereka sebenarnya gagal mengurus fitrah itu sehingga mereka terbabas ke jalan yang hina. 
 



4 SEBAB KENAPA MANUSIA SANGGUP KHIANAT DAN TIDAK AMANAH

1- Keghairahan menuruti nafsu

Keghairahan itu bukan sahaja sekadar keinginan, tetapi ia adalah perasaan tidak senang hidup melainkan setelah memperoleh perkara itu. Keghairahan yang tidak terkawal boleh menyebabkan manusia melanggar fitrahnya sehingga sanggup pecah amanah dan melakukan khianat tanpa rasa berdosa. 

Keinginan manusia itu tidak terbatas, apabila keinginan kita semakin tinggi, gelojak nafsu kita akan semakin ghairah. Tak percaya?? Apabila kita semakin lapar, hidung kita semakin sensitif, terbau-bau walaupun dari kejauhan. Bau telor goreng pun cukup mengiurkan. Sekiranya ada keghairahan yg tinggi, berhati-hatilah.

Contoh: Sekiranya seseorang itu mempunyai _high taste_ iaitu mempunyai tahap "rasa selesa yg tinggi" (seperti tidak boleh hidup melainkan dengan gaji Rm15k, memiliki rumah banglo dan mempunyai keta mewah dll), ia terdedah dengan sifat pecah amanah dan khianat. Sifat _high taste_ ini boleh menyebabkan sanggup melakukan apa sahaja bagi merealisasikan keinginannya. 

2- Ketika terdesak

Sewaktu terdesak, tidak semua orang sanggup menanggung keadaan itu sekiranya ada peluang untuk melepaskan diri termasuklah dengan melakukan perkara yang haram dan melakukan jenayah. Mungkin keadaan terdesak itu berbeza mengikut keadaan dan mengikut tahap kesusahan, namun secara umumnya, nafsu manusia cenderung untuk mementingkan diri sendiri berbanding orang lain. Semakin terdesak dan tertekan, lonjakan untuk melepaskan diri dari keadaan itu semakin kuat. Contoh: Dalam keadaan lemas, kita mencapai apa saja benda yg boleh menyelamatkan kita. 

3- Termakan tipudaya dan bisik rayu Syaitan 

Syaitan adalah makhluk yang paling licik untuk menyesatkan manusia. Dia bukan sahaja boleh memperdaya manusia, tetapi telah berjaya memperdaya bapa manusia iaitu Adam dan Hawa. Helah yg dikemukakan oleh Iblis berjaya melentokkan Hawa dan seterusnya Adam.

4- Ego dan gagal untuk berdepan secara berhujah 

Apabila manusia gagal untuk berhujah dan berhadapan secara gentleman, namun masih tidak berpuas hati dan tidak dapat menerima hujah berkenaan. Jalan pintas untuk berhadapan dengan situasi itu ialah dengan cara khianat, fitnah dan menjatuhkan orang. Begitu juga sikap ego dari menerima pandangan orang lain walaupun ternyata kebenaran, apatah lagi sekiranya pandangannya tidak diterima. Sikap ini sering melekat kepada sesetengah pemimpin kerana sebahagian mereka mahukan pandangan mereka itu diterima dan sentiasa betul. 

Abdullah bin Ubai, merupakan ketua orang munafiq, yang tidak berpuas hati apabila tidak dilantik sebagai ketua kepada Kaum Aus dan Khazraj. Walaupun telah dipersetujui oleh kedua belah pihak untuk melantiknya sebagai ketua. Tetapi apabila Rasulullah datang ke Madinah, mereka memberi laluan pada Rasulullah dan mengenepikan Abdullah bin Ubay. Kejadiannya ini telah menyebabkannya tidak berpuas hatu dan menyimpan dendam kesumat yang bersangatan sehingga banyak berbuat khianat dan memfitnah Rasulullah dan orang Islam.  

Note: KEINGINAN MANUSIA YG TERTINGGI IALAH KEINGINAN MANUSIA KEPADA KUASA
 

Post a Comment

0 Comments