Sunday, June 4, 2017

PERSEDIAAN KE AKHIRAT: MANUSIA TIDAK PATUT SEPERTI LEMBU DAN KERBAU

Haiwan seperti lembu dan kerbau mempunyai tabiat tidak menyimpan stok makanan untuk esok apatah lagi merancang untuk masa depannya. Mereka akan terus makan rumput yang kita berikan semahunya siang dan malam sehingga habis atau pun kekenyangan. Ini tidaklah pelik kerana haiwan tidak mempunyai akal dan berfikir. Sepatutnya, mereka perlu membuat perancangan untuk hari esok dan masa depan yang tidak pasti agar mereka ada makanan. 

Ini berbeza dengan manusia yang mempunyai tabiat menyimpan makanan kerana dia berasa tidak selamat dan tidak pasti tentang nasibnya pada esok hari. Oleh sebab itu, mereka menyimpan makanan dan menyimpan duit untuk kemudahan mereka pada masa akan datang. Inilah kelebihan akal yang Allah berikan kepada manusia untuk mereka berfikir untuk membangunkan dunia dengan akal. 


Sebagai mana bodohnya haiwan yang tidak hirau stok makan minum pada masa akan datang, begitu juga manusia juga yang tidak menghiraukan masa depannya di akhirat. 

Manusia menganggap haiwan bodoh kerana setiap hari kena bagi makan. Akan tetapi, manusia juga boleh menjadi seperti haiwan apabila manusia tidak berfikir untuk masa depan yang pasti iaitu kehidupan di akhirat. Ruginya manusia apabila tidak membuat persediaan ke akhirat. 

Sebodoh-bodoh lembu, boleh juga disembelih. 

Allah berfirman: Sesungguhnya kami sumbatkan dalam neraka banyak dari kalangan manusia yang tidak menggunakan akal untuk berfikir, mata untuk melihat dan telinga untuk mendengar bagaikan haiwan. Malahan lebih sesat dari haiwan. al-A’raf: 

Dr. Muhamad Faisal 

No comments: