Kes perceraian di Malaysia tinggi - 25% pasangan bercerai.

Statistik yang diberikan oleh JAKIM menunjukkan secara puratanya antara tahun 1995 hingga 2005 daripada jumlah perkahwinan yang didaftarkan, 15% daripadanya telah pun bercerai. Ini tidak termasuk dengan kes gantung tidak bertali dan kes perkahwinan bermasalah yang tidak sampai ke tahap perceraian. Sekiranya semua ini turut dimuatkan, tentunya hampir satu perempat daripada jumlah perkahwinan itu telah bercerai atau berhadapan dengan ancaman perceraian. Sebagai orang Islam yang prihatin, dimanakah silapnya sehinga jumlah yang tercatat begitu besar.



Semalam aku dikejutkan berdasarkan laporan tidak rasmi JAIS untuk Daerah Sepang, daripada 700 pasangan didaftarkan perkahwinan pada tahun ini, sebanyak 200 pasangan yang bermasalah. Ini mengabsahkan lagi andaian aku bahawa seperempat daripada pasangan yang berkahwin akan bercerai atau berhadapan dengan ancaman cerai.

Tidakkah ini satu jumlah yang besar dan membawa kepada ancaman pendidikan anak-anak itu nanti. Patutlah anak-anak terbiar lantaran rumah tangga bermasalah.

Persoalannya, apa yang perlu aku buat?

Ada kajian yang dibuat oleh mat salleh.
Malay Marriage and Divorce in Peninsular Malaysia: Three Decades of Change, by Gavin W. Jones © 1981. sapa nak, hantar emel pada myfaisal@gmail.com





Post a Comment

0 Comments