Orang tidak solat sama seperti melakukan seks luar tabie?


Seks luar tabie merupakan perkara yang dianggap keji lantaran ia melakukan perkara yang terkutuk dan di luar fitrah manusia. Sedarkah bahawa segala hukum hakam Islam seperti solat, zakat, menutup aurat dan sebagainya 
merupakan fitrah kerana ia merupakan perkara yang ditetapkan oleh Allah untk kebaikan manusia?. Sebagai mana Allah menetapkan bahawa seks itu ada cara tertentu, maka berpakaian itu ada caranya, menggunakan mulut ada caranya, menguruskan kewangan ada caranya.




Islam merupakan agama yang bersifat fitrah kerana Allah menjadikan manusia sedia menerima perundangan dan peraturan yang terdapat di dalam Islam. Oleh kerana beragama itu merupakan fitrah kepada manusia, maka manusia mencari dan tercari-cari panduan yang bersesuaian dengan manusia, sesuai dengan jiwa dan sifat kemanusiaannya.

Manusia memerlukan kepada makanan, pakaian dan tempat tinggal dan ia tidak dapat hidup tanpa ada tiga perkara ini. Maka manusia bekerja keras di dalam kehidupannya mencari tiga keperluan ini, bahkan ia cuba sampai ke tahap kepuasan dalam usaha menghasilkannya. Memang, ia menjadi keperluan dan naluri kepada fizikal manusia.

Ia adalah fitrah, kerana
tiada manusia yang tidak memerlukan kepada makanan dan minuman,
tiada manusia yang tidak memerlukan kepada tempat tinggal,
tiada manusia yang tidak memerlukan kepada seks,
tiada manusia yang tidak memerlukan kepada pakaian,
tiada manusia yang tidak memerlukan kepada pekerjaan,
tiada manusia yang tidak memerlukan kepada pengangkutan,

Kalau ada orang yang menolaknya, kita akan kata orang ini gila, bodoh, nak mampus, baghal dan sebagainya kerana ia menolak sesuatu yang menjadi keperluan kepadanya.

Begitu juga, kalau orang menyalah gunakan keperluan itu seperti melakukan seks dengan binatang, atau seks sama jantina atau seks melalui dubur. Maka kita kata bahawa orang kata ini melakukan perkara diluar tabie.

Selain itu, manusia juga memerlukan kepada agama bagi mengatur kehidupannya. Allah membekalkan panduan menerusi al-Quran dan al-Hadis agar ia menjadi panduan kepada manusia. Segala peraturan yang terdapat di dalam Islam semuanya bersesuaian dengan fitrah manusia. Ada tak perkara yang Allah perintah itu bertentangan dengan fitrah manusia?

Sebagai contoh khitan (nama glamour: masuk jawi, berjawi, bersunat)

Khitan merupakan amalan yang termasuk di dalam perkara fitrah. Rasulullah telah menyebut bahawa
الْفِطْرَةُ خَمْسٌ - أَوْ خَمْسٌ مِنَ الْفِطْرَةِ - الْخِتَانُ وَالاِسْتِحْدَادُ وَتَقْلِيمُ الأَظْفَارِ وَنَتْفُ الإِبْطِ وَقَصُّ الشَّارِبِ
Maksudnya: Lima perkara yang termasuk di dalam fitrah iaitu, berkhatan, mencukur bulu kemaluan, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mengandam misai. (Muttafaq alayh)

Terdapat dalam beberapa hadis yang lain dan sebagaimana yang ditegaskan oleh Ibn al-Arabi, terdapat 30 perkara lain yang termasuk dalam kategori fitrah. Kesemua itu berkaitan dengan kebersihan diri seperti berkumur, beristinja’, mengandam janggut dan sebagainya.

Dari sudut perubatan, ia merupakan cara yang terbaik untuk menjaga kebersihan zakar dan membawa kepada lebih enak dalam berjima’. Hal ini ditegaskan dalam semua agama samawi (Islam, Yahudi dan Kristian) kerana Nabi Ibrahim AS telah pun bersunat ketika berumur 80 tahun.

اخْتَتَنَ إِبْرَاهِيمُ النَّبِىُّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَهُوَ ابْنُ ثَمَانِينَ سَنَةً بِالْقَدُومِ


Fitrah mempunyai banyak pengertian.
• Pecah (الفطر - الشق).
• Menciptakan tanpa ada contoh sebelumnya (الاختراع والابتداع). Iaitu Allah menciptakan alam ini tanpa ada panduan daripada template atau sample sebelum ini.
• Naluri (الجبلة والطبع)
• Sistem yang diciptakan oleh Allah.
• Kejadian (الخلقة)
• Agama


Post a Comment

0 Comments