Budaya bercouple membawa kepada perceraian?

Berdasarkan kajian Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) 2004, tiada persefahaman mendapat peratusan tertinggi. Kenapa?



Sedangkan sejak mutakhir ini kita mendapati fenomena berdua-duan antara lelaki dan perempuan atau budaya “couple” telah menjadi fenomena biasa di dalam masyarakat, kononnya mencari pasangan yang sepadan dan serasi. Sepatutnya, lagi banyak usaha mencari pasangan yang sepadan melalui cara berdua-duaan, maka akan kuranglah masalah rumah tangga. Tetapi rupa-rupanya tidak. Lagi fenomena ini menjadi-jadi dalam masyarakat kita, sehingga menjadi “alah bisa tegal biasa”, lagi peratusan perceraian semakin tinggi. Budaya yang tidak membina ini, tidak membawa kepada keserasian bahkan membawa kepada melempiaskan nafsu manusia untuk mendekati kaum bukan sejenis dengannya, yang akan meruntuhkan lagi akhlak umat Islam.

Rasulullah pernah bersabda:
لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ كَانَ ثَالِثَهُمَا الشَّيْطَانُ

Maksudnya: Ketika lelaki dan perempuan berdua-duan, maka orang yang ketiga (yang menggoda mereka untuk melakukan maksiat) ialah syaitan. (Riwayat al-Termizi)






Post a Comment

1 Comments

Anonymous said…
belum kawin kentut wangi..dah kawin lain pulak bau nya...