UG – thinking outside the box atau perlu dimasukkan dalam box?

Saya terasa ingin mengulas isu ini kerana ramai yang mengajukan persoalan tentang perkara ini dan memohon pandangan saya. Apa yang difahami dengan kerajaan perpaduan atau unity government (UG) ini ialah

1. PAS, UMNO, PKR, DAP, MCA dll bersama membentuk sebuah kerajaan, tetapi masing-masing parti ada identiti masing-masing. Bukan PAS bergabung dengan UMNO, tetapi melibatkan semua parti.

2. Dalam pembentukan kerajaan ini, mestilah mengubah beberapa perkara seperti badan kehakiman, SPR, dll yang bagi Pakatan Rakyat tidak berlaku adil. Dengan ini, jentera kerajaan tidak semudahnya digunakan oleh UMNO dan BN. Umum mengetahui bahawa kekuatan UMNO terletak pada wang dan jentera kerajaan terutamanya media perdana. Ini merupakan strategi PAS (pada bacaan saya) usaha melemahkan UMNO, manakala PAS dan PR tampil membetulkan keadaan ini. Menerusi UG, UMNO tidak lagi mampu untuk mengekalkan kekuatannya lantaran talian hayatnya, kalau tidak diputuskan, tetapi disempitkan. Ruang ini juga dapat memberi ruang kepada PAS untuk ke depan menjelaskan dasar Islam dengan lebih berkesan terutamanya di dalam ruang yang tidak pernah dimasuki oleh PAS.

3. UG memberi ruang kepada semua pihak untuk membangkang apa yang difikirkan tidak baik termasuk idea dari partinya sendiri. Selama ini, orientasi berasaskan kepada sentiment parti sangat mengukuh sehinga tidak boleh mengemukakan pandangan yang bertentangan dengan pandangan parti.

4. Dengan system kehakiman yang telah diperbetulkan menerusi UG, pihak yang bersalah dapat diadili sebaiknya, bukan dilindungi. Orang yang bermasalah dalam kerajaan seperti penyalah guna kuasa dapat diseret kemahkamah. (mahkamah yang tiada tangan ghaib seperti syarat awal pembentkan kerajaan ini)

5. Memecah tradisi kepimpinan negara yang berasaskan kerajaan dan pembangkang. Dengan cara ini rakyat dapat memikirkan apa yang terbaik, bukan mengikut parti.

Akhirnya, sebagai benda baru dalam politik Malaysia tentunya UG akan menimbulkan isu dan polemic.





Post a Comment

0 Comments