Friday, August 14, 2009

Hidup zaman moden – macam-macam pilihan


“Keme dulu, daripada batu 17 sampai ke Gordang, jalan bawa pelita kontong je memalam (pada waktu malam)". Kata Wahab, yang merupakan anak jati Kampung Stor iaitu kampung kelahiran saya. “Masa tu, mana nak ada selait (torchlight) macam sekarang ni” dia menambah lagi.

Gordang- nama sebuah kampung.
Pelita kontong - Tin yang ditebuk dan diletakkan pelita di dalamnnya.

Masih terbayang lagi pada waktu kanak-kanak dulu, saya ditawarkan dengan dinamo oleh seorang yang bernama Mat Nor dengan harga RM2 untuk menyalakan lampu basikal pada waktu malam kerana pada ketika itu mana ada lampu yang dipasang sepanjang jalan. Saya terbayang kehidupan orang kampung kira-kira 50 tahun dahulu pada waktu malam sebagaimana yang digambarkan kepada saya apabila berbual dengan orang kampung apabila pulang ke kampung. Apa yang boleh dibuat pada ketika itu pada waktu malam melainkan berlabun (berborak) kosong sahaja kerana suasana tidak membenarkan. Mungkin pukul 10 malam itu sudah berasa lewat sangat dah kerana modal sembang pun dah habis kalau tiap-tiap hari sembang.

Sekarang ni pukul 10 itu dianggap masih awal lagi kerana masih banyak lagi perkara yang boleh dilakukan. Masih sempat shoping kat Carefoure sebab tutup pukul 11.30 dan selepas itu masih lagi sempat lepak kat Secret Recipe, borak-borak kosong sampai kul 1 pagi. Main bowling pun sempat lagi kalau tak ke Secret Recipe.

Kini kehidupan manusia telah dihidangkan dengan pelbagai bentuk pilihan. Apatah lagi dalam suasana bershoping di pasaraya besar, hanya tinggal duit dan troli sahaja. Kalau ubat gigi tuh, daripada yang murah sampailah yang mahal. Daripada yang halal sehingga yang syubhat. Begitu juga dengan pakaian, daripada yang satu warna sehingga yang berwarna-warni. Macam-macam ada.

Masalahnya ialah bagaimana manusia ingin membuat pilihan daripada kepelbagaian pilihan itu. Yang halal biasanya mahal sikit, biasanya kureng sikit, susah sikit, dan sebagainya. Memang la susah. Nak sembahyang memangla susah. ...

Nak duduk rumah tengok tv ker, nak dengar kuliah. Citer best ni.

Sekiranya kita dapat membuat pilihan yang tepat mengikut citarasa Islam, adakah anak kita, bini kita, laki kita, keluarga kita sama macam kita? Masyarakat kita? Belum tentu. Dalam banyak keadaan mereka membuat pilihan yang salah dalam kehidupan mereka. Betul ke begitu?

Naluri manusia yang dibekalkan dengan keinginan sentiasa meruntun tuannya agar melakukan sesuatu yang diinginkan oleh manusia. Nafsu sentiasa muda, tidak pernah tua walaupun pemiliknya adalah orang tua.

bersambung ..



2 comments:

a kl citizen said...

tula.... selalu berjihad nafsu sendiri...
apatah lagi kalau kat rumah, enaknya berbaring dari bersolat dan mengaji..

Tanjung Puteri said...

Setuju...
Kita mmg ada pilihan.. so kenalah train diri kita ni untuk buat pilihan kearah perkara yg baik...
Ustazah Hanani dlm kelas anak2 DPP ada menyebut pasal pilihan ni. Khalifah Method. Bagus sangat.