Tazkirah Ramadan - Taqwa dalam membuat pilihan

Hidup zaman moden, pelbagai pilihan. Sila klik.


Matangkah manusia membuat pilihan?. Sila klik.



Hikmah puasa mendidik nafsu



Antara tujuan penting daripada puasa ialah untuk mendidik nafsu (shahwat) dan membentuknya agar ia dapat dikawal dan diuruskan. Hasil daripada orang yang berjaya melentur nafsunya merupakan orang yang bertaqwa iaitu merupakan hikmah utama daripada puasa. Maka puasa orang yang tidak dapat membentuk nafsunya dengan baik tidak membawa apa-apa erti melainkan mendapat lapar dan dahaga sahaja. Realitinya, inilah bentuk puasa kebanyakan manusia kerana mereka tidak memahami atau sengaja tidak mahu memahami persoalan pembentukan nafsu hasil daripada puasa. Rasulullah SAW telah menegaskan sabdanya: Betapa ramai orang yang berpuasa, yang hanya memperoleh lapar dan dahaga sahaja. Riwayat ..



Justeru, mengenali nafsu itu amat penting kerana ia membawa kepada kefahaman yang jelas tentang peranannya dan pentingnya nafsu kepada manusia. Allah telah berfirman: Surah al-Shams. Ibn Manzur menyebutkan bahawa al-nafs mempunyai lima maksud iaitu nyawa, diri, roh, darah dan keinginan. Kelima-lima maksud ini membawa kepada suatu pengertian bahawa nafsu itu merupakan perkara yang menyentuh aspek dalaman manusia yang hanya diketahui oleh diri manusia itu sendiri. Dengan kata lain ia merujuk kepada aspek metafizik yang mendasari fizikal manusia itu sendiri. Sebagai contoh firman Allah: Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati. (Ali Imran:185 & al-Anbiya’:35 & al-Ankabut:57).



Namun begitu, di dalam bahawa melayu perkataan nafsu itu membawa maksud keinginan. Melayu. Sebagaimana didefinisikan oleh Kamus Dewan (2003:916), al-nafs bermaksud “keinginan yang keras, kehendak hati yang kuat, dorongan hati”. Menurut penggunaan Bahasa Melayu, ia tertumpu kepada salah satu aspek yang terdapat di dalam diri manusia iaitu keinginan berbanding dengan penggunaan al-nafs di dalam al-Quran dan al-hadis yang lebih umum dan mencakupi seluruh aspek dalaman manusia itu sendiri. Penggunaannya pula lebih cenderung kepada persoalan negatif seperti kalau disebut “orang itu bernafsu” dan terdapat pula kata gandaan yang menguatkan lagi persoalan negatif yang terdapat dalam perkataan ini iaitu “nafsu serakah”.



Di dalam meneliti makna nafsu dari sudut istilah dan penggunaannya di dalam bahasa Melayu, nafsu yang difahami di dalam Bahasa Melayu dengan makna keinginan itu sebenarnya di dalam bahasa arab disebut sebagai shahwat. Ini disebutkan di dalam al-Quran, “di dalam syurga itu terdapat semua yang diinginkan oleh jiwa (manusia)” al-Zukhruf:71.



Tuntasnya, menuruti semua kehendak nafsu akan mengakibatkan padah yang buruk. Kalau diikutkan nafsu, buat apa masuk kerja seawal lapan pagi kerana lebih baik tidur, buat apa sibuk kerja kerana lebih baik sembang di kantin, buat apa nak pakai tudung kerana panas dan merimaskan, buat apa kahwin kerana lebih baik berzina, buat apa pergi surau kerana lebih baik tengok tv, buat apa dengar kuliah maghrib lebih baik santai di rumah. Ini kerana nafsu sentiasa muda dan kehendaknya sentiasa muda walaupun pada orang tua. Justeru, manusia sentiasa mengimpikan masa santai, harta yang bertimbun, rumah yang hebat, kereta yang mewah, isteri yang cantik dan mengancam. Tetapi apa yang pasti, tidak semuanya yang diimpikan oleh nafsu itu tercapai kerana persaingan antara manusia dan keterbatasan keupayaan manusia itu sendiri.



Walau bagaimanapun, nafsu penting untuk manusia keinginan itu mendorong manusia untuk membangunkan dan memakmurkan bumi ini. Dengan pelbagai keinginan yang tersemat di dalam hati manusia, mereka berusaha mendapatkannya. Dengan demikian itu, mereka akan mencari makanan yang sedap, rumah yang mewah, perempuan yang dapat memuaskan nafsunya, harta yang banyak. Ke semua itu, manusia tidak akan dapat memperolehinya dengan tanpa ada usaha yang jitu.




PUASA / TAQWA MENGAJAR MANUSIA MENGATAKAN TIDAK KEPADA SEBAHAGIAN BESAR KEINGINAN NAFSU SYAHWAT.



Berjayakah nafsu dilentur seegitu selepas daripada puasa?



Lepas puasa ni, rajin pergi program ke idak?







Bersambung ..






Post a Comment

0 Comments