Thursday, September 16, 2010

Cerita misteri dan hantu lambang kemunduran

Hari raya baru ini, banyak bebenor cerita hantu yang ditayangkan. Sungguhpun sesetengahnya berbentuk lawak dan jenaka tetapi ia masih lagi dalam lingkungan hantu. Hemmm, raya ni berantu betoi. Heran betoi, kerana dalam dunia yang serba maju ini, kita seronok pulak nengok cerita hantu. Menariknya, hantu dalam pemikiran melayu menakutkan manakala dalam pemikiran cina membantu manusia.

Berikut adalah entri di dalam blog ini yang telah disiarkan pada tahun sudah (Penyemaian Pemikiran khurafat dan tahayul oleh Media Massa). Mudahan dimanfaatkan.

Setelah Islam bertapak di Nusantara, sedikit sebanyak kepercayaan tahayul dan khurafat seperti pemujaan kepada keramat; amalan memuja kampung dan semangat padi; memohon kepada roh wali; bintang dua belas penentu nasib; bomoh boleh mengetahui alam ghaib; bulan Safar bulan bala; suara burung hantu membawa pertanda malang; benda yang pecah menjadi petanda belaku perkara yang tidak baik; cara uri ditanam akan mempengaruhi kehidupan anak yang baru dilahirkan; kucing hitam yang melintas membawa pertanda buruk; nombor 13 membawa sial dan 1001 kefahaman masyarakat telah dapat dinyahkan.

Anehnya, dalam keadaan masyarakat masih belum bersih sepenuhnya daripada belenggu pemikiran dan amalan tahayul dan khurafat itu, kedapatan pula media elektronik yang cuba menyuburkan semula pemikiran dan amalan tahayul dan khurafat ini melalui filem dan drama TV. Sejak kebelakangan ini, didapati begitu banyak penayangan filem-filem dan drama-drama berunsurkan seram dan mistik bertemakan hantu, jin dan syaitan.

Terfikirkah kita kenapa anak-anak zaman sekarang takut nak ke tandas kalau tidak ditemani oleh Ibu bapa? Kalau tidak pengaruh media massa masakan jadi begini! Dan jangan terkejut jika generasi masa depan adalah generasi yang penakut hantu dan lebih mengenali hantu daripada Tuhannya.

Pemikiran tahyul dan khurafat ini bukan sahaja tersebar melalui media elektronik, malah media cetak juga turut memainkan peranan menanam pemikiran ini. Hal ini jelas terbukti apabila terdapat sesetengah majalah, akhbar dan tabloid yang memberikan ruang yang cukup selesa untuk paparan cerita-cerita misteri, hantu itu dan ini, sejarah puaka di sana sini dan bermacam-macam lagi.

Sebenarnya kepercayaan kepada tahayul dan khurafat ini melambangkan kemunduran dan tidak bertamadun.

Pertama: Orang yang mengamalkan kepercayaan ini terdiri di kalangan masyarakat yang mundur lantaran pendedahan terhadap ilmu sains yang sangat terhad. Ini membawa kepada kepercayaan kepada khurafat apabila sesuatu fenomena alam berlaku. Sebagai contoh, bunyi guruh dipercayai berpunca daripada dewa atau hantu yang sedang marah sedangkan penemuan sains mendapati bahawa bunyi itu disebabkan oleh cahaya yang melintasi ruang udara. Maka terhasillah bunyi yang kuat seperti apabila kita menghayunkan sebatang lidi di udara. Masyarakat yang bertamadun dan maju tidak mudah mempercayai perkara khurafat kerana mereka sering mempersoalkan rasional disebalik sesuatu perkara. Sebagai contoh, kencing ditepi pinggir hutan perlu meminta izin daripada ”tok” kerana takut dimarahi oleh penunggu. Apa perlunya berbuat demikian kerana kuasa memudaratkan itu adalah dari Allah, bukan penunggu.

Kedua: Pengamalan kepercayaan ini turut berpunca daripada kekurangan teknologi dan kekurangan sumber manusia yang menyebabkan manusia terpaksa bergantung kepada pertolongan jin (baca: hantu raya, toyol dan sebagainya). Sebagai contoh, untuk membuka ladang padi huma memerlukan kepada tenaga yang begitu banyak untuk menebang pokok, membakar kayu, menebas dan sebagainya. Mahu tak mahu, orang-orang dulu terpaksa bergantung kepada tenaga jin. Begitu juga mereka terpaksa bergantung dengan bomoh/pawang yang sebahagian mereka itu menggunakan jin kerana tiada/kurang kemudahan klinik.

Selain itu, meminta tolong daripada jin hanya akan menambahkan lagi kebergantungan kepada dunia misteri ini dan membawa jauhnya manusia daripada Allah. Ini berbanding apabila menggunakan ayat al-Quran atau minta tolong dengan pengamal perubatan traditional yang berasaskan al-Quran. Pergantungan adalah kepada Allah.

Melambakkan filem dan cerekarama bertemakan jin, misteri dan hantu seperti bawang putih bawang merah, susuk, bunian dan sebagainya seolah-olah ingin membawa masyarakat kepada kemunduran di dalam fikiran. Sungguhpun ia bersifat hiburan tetapi sejauh mana pendedahan lakonan tahayul dan khurafat ini mampu mengajar masyarakat. Apakah ianya mengajak masyarakat menjauhinya atau lebih terpengaruh ke arahnya?

Sebagai umat Islam, kita perlu percaya dengan alam ghaib termasuk jin dan syaitan. Hantu tergolong dalam kelompok jin. Namun kegahirahan untuk menyingkap rahsia jin dan hantu tidak membantu mengembangkan minda masyarakat. Sebaliknya menghanyutkan masyarakat dengan perkara yang kurang berfaedah dan boleh menjejaskan akidah umat Islam. Apa akan berlaku kepada akidah umat Islam jika cerita-cerita begini terus disebarkan di kalangan masyarakat dan diberikan ruang pula oleh pihak media? Tepuklah dada, tanyalah iman. Selamatkan keluarga anda!

8 comments:

Anonymous said...

salam,,pd pendapat sy,,,cerita yg bergenre hantu pun ada faedahnya.. ini kerana pda hemat dan pemerhatian saya,,walupun genre hantu yg dipaparkan,namun unsur2 Islam seperti cara rawatn perubatan Islam serta menceritakan tentang bahaya menghampiri segala jenis khurafat ini.. namun cara penonton mengambil iktibar sahaja yg berlainn,, samada hanya sebagai hiburan senata-mata ataupun melihat sambil berfikir mesej yg cuba diketengahkan..

Liya COmel said...

salam 'alaik ustaz...
memang btol apa yg ust terangkan..memang banyak cerita berunsur hantu @ mistik skg ni. Tapi, sy melihat cerita b'unsur hantu ni dari perspektif bgaimana ia ditafsirkan..Just opinion laa..mcm cite ular emas cthnya. walaupun wujud elemen jelmaan & pemujaan yang mengarutkan, tapi masih wujud watak yg pd penelitian sy dyOrang nk tonjolkan kuasa ALLAH mengatasi kuasa syaitan.elemen pemujaan tu mendedahkan keadaan sbnr umat skg ni yg masih ada segelintirnya m'amalkan pemujaan roh dsbnya..mgkin isu ni pd sy ada pro & kontranya..(^_^)

Abuirfan said...

Cerita bergenre hantu menjadi sangat popular sari dua ini. Kalau setakat 1-2 sahaja itu mungkin la tak de masalah sangat. tapi ... sebulan ditangkap syaitan dalam bulan pose, akhirnya masa raya keluar hantu. sampai sekarang tak abis lagi.

Apakah manusia telah hilang selera dengan dunia material sebagai cara untuk berhibur sehingga terpaksa untuk memasuki alam metafizik untuk mendapatkan hiburan?

Bagaimana pula adegan2 yang boleh membawa kepada syrik kepada Allah dalam sesetengah filem?.

Tujuan untuk mengambil pengajaran - kalau dihujung itu ada penjelasan seperti yang dibuat oleh us Zahazan, itu mungkin lebih positif.

Daripada orang tak tau buat benda yang bukan2 ni, mereka akan dapat idea macam mana nak jumpa / cari benda khurafat.

Adri said...

`pada saya ini adalah rancangan dajjal yang bertuankan jin- jin yang menjalankan perintah-perintah Iblis.

Dengan, membiasakan semua manusia dengan unsur- unsur animisme atau ghaib keiblisan akan lama- kelamaan memberikan wajah peramah (friendly face) kepada penonton. secara sub concious ia akan mendekatkan lagi penonton- penonton dgn kuasa ghaib jahat (evil, lucifer, satan). Lantas sedikit demi sedikit melenyapkan kepercayaan akan kuasa baik (good, Muhammad S.A.W, Allah SWT)

oleh itu saya setuju dengan kenyataan Abuirfan :"Dan jangan terkejut jika generasi masa depan adalah generasi yang penakut hantu dan lebih mengenali hantu daripada Tuhannya."

ya,kisah klasik bumi iaitu pertarungan kebaikan vs kejahatan mmg sebenarnya masih kuat walaupun kononnya kita berada di zaman "canggih"

namun,

perlu juga kita ingat bahawa pada zaman canggih berlaku tika akhir zaman; di mana semuanya terbalik. yang baik disangkakan buruk, dan yang buruk disangkakan baik.

dunia materialistik yang bertuhan nafsu dan iblis hanya dapat ditewaskan dengan dunia spiritual yang bertuhankan Allah SWT.

Namun, jika seseorang dirasuk jin iblis, tiada peralatan medikal moden atau sains yang boleh membantu. Tanyalah yang berbahgia Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din.

Ada juga jin- jin yang beragama Islam.

Kita mempunyai kuasa- kuasa yang hebat juga. Cuma tak ramai yang tahu bagaimana hendak menampilkannya.

oleh itu, renung2kan lah tentang cabaran SEBENAR yang sedang diajukan kepada pejuang- pejuang Kebenaran oleh pejuang- pejuang kebatilan di akhir zaman ini.

Sekian, Salam~

Anonymous said...

salam,,,sy bersetuju dgn abu irfan, namun pd pandangan sy filem bergenre hantu yg melambak ini adalah musim.. dan mmg kehendak masyarakat yg ingin tahu mengenai alam ghaib ini,, lagi pun,bila di bandingkan filem berngenre hantu masa kini bnyk bezanya jika dibandingkan dgn filem hantu dahulu atau hantu2 drp indonesia, ceritan kini lebih bnyk pengajaran dan surah surah pilihan yg ditonjolkan kpd, penonton tentang alam jin ini,, dan yg paling penting,,untuk merawat atau menghalau hantu2 ini adalah dgn menggunkan bomoh2 islam yg menggunakan kaedah2 Islam adalah sgt di tekankan dalam setiap filem yg dipertontonkan.. jika kanak2 yg menonton,nah! inilah peranan ibu bapa yg cuba membimbing anak2 mereka supaya tidak takut pada hantu dan mengajar doa2 ringkas atau zikir2yg mampu menghalau hantu. selain itu menerangkan tentang hantu ini adalah jin yg sememangnya wujud.. wallhualam..

Abuirfan said...

Saya baru berjumpa dengan seorang ayah - dia bagi tau -

Ustaz, pukul 2 pagi anak saya ketuk pintu. Tanya pasal apa, dia jawab, "takut".
Malam tadi, maasa tengok tv, mata celik je. Tapi pengecut rupanya.

Anonymous said...

salam,,, sy tertarik dgn pandangn ust
"Daripada orang tak tau buat benda yang bukan2 ni, mereka akan dapat idea macam mana nak jumpa"
bagaimana pula dgn kisah polis n pencuri? pd hemat sy,,semua cerita mengjar...contohnya penonoton seolah2 diajar untuk cara2 mencuri.. n akhirnya pencuri ditangkap,, jd orang tak nk mencuri lg,,,kalau cite hantu,,org tgk dan ambek iktibar dan tak akan hampiri benda2 khurafat tu lg sbb dah tau itu dosa..

Anonymous said...

dah nama pun budak,,,lau si ayah yg takut mmg x tau ar ust,, kalau si ayah tau anak takut tgk cite hantu,,jgn bg tgk,,, alahai si ayah,,,