Kelihatan
banyak perbincangan dan discourse yang membicarakan tentang konflik timur
tengah. Cuma, setiap pembicara mempunyai perspektif yang tersendiri apabila
berbicara tentang konflik ini. Terdapat tiga skrip perbincangan dijalankan
berdasarkan kepada bentuk audien yang ingin dicorakkan dalam memahami krisis
ini iaitu perbincangan yang berakhir dengan emosi, perbincangan yang membawa
misi ideologi dan perbincangan yang membawa misi gerakan Islam. Tulisan ini
akan memaparkan tiga jenis skrip perbincangan tersebut yang digunakan ketika
menjelaskan Krisis Timur Tengah, khususnya Mesir.
Pertama: Emosi yang apologetik
Penjelasan krisis Timur Tengah sama ada di Mesir, Syria, Palestine dan sebagainya berkesudahan dengan perasaan yang sangat sedih dan disulami dengan nada kesal atas apa yang berlaku terhadap umat Islam di sana. Terbayang di dalam hati tindakan tidak berperikemanusiaan musuh Islam yang mereka lakukan terhadap umat Islam. Emosi audien tersentak yang tanpa sedar air mata mengalir mengenangkan nasib umat Islam. Fikiran melayang jauh memikirkan, besar sangatkah salah umat Islam di sana sehingga diperlakukan sebegitu rupa. Mereka dipukul, dihinjak, dikatok, diseksa, ditembak dan dibunuh. Tidak cukup lagi dengan kezaliman itu, mayat mereka pula dibakar. Apakah mereka melakukan kesalahan yang sangat besar sedangkan mereka memperjuangkan hak mereka dengan mengatakan “tidak” kepada sang penguasa yang jelas menzalimi mereka. Ya mungkin mereka salah kerana menyanggah pemerintah, tetapi kenapa mereka diperlakukan dengan kejam, malahan dibunuh dengan cara yang menyayat hati. Manusiakah mereka atau binatang, lantaran nilai nyawa mereka sepadan dengan nilai 50 sen sahaja menyamai harga sebutir peluru. Tiada sebarang pengajaran yang diberikan dan action plan yang dilakarkan melainkan hanya nada yang apologetik sahaja.
Nota: Penjelasan seumpama ini perlu dielakkan.
Kedua: Skrip indoktrinasi ideologi
Realitinya, krisis Timur Tengah dibincangkan
mengikut skrip ideologi masing-masing. Berikut adalah tiga cara skrip
diketengahkan kepada masyarakat berdasarkan kepada tiga jenis perspektif.
1. Perspektif Sang penguasa
Skrip berkahir dengan ugutan agar tidak melakukan
sebarang usaha menjatuhkan kerajaan. Mereka memulangkan paku buah keras kepada
pihak pembangkang dengan ungkapan “Janganlah jadi seperti Mesir”. Tidak perlu
untuk mengubah kerajaan yang ada, kerana mana-mana penguasa pun pasti ada
kelemahannya dan belum tentu lagi kerajaan yang baru akan lebih baik, cukuplah
dengan memperbaiki kerosakan yang ada. Harga yang perlu dibayar akibat
menjatuhkan sebuah kerajaan adalah kucar kacir dan paling tidaknya,
ketidakstabilan ekonomi. Mahukah ia berlaku di sini, oh tidak.. “Hargailah
nikmat kemakmuran dan keamanan ini.. “
Lancar sahaja ungkapan yang keluar dari mulut sang
penguasa menggertak dan menakutkan rakyat marhain dari melakukan sesuatu yang
boleh menggugat kuasa politik mereka. Dengan memaparkan krisis ini dengan cara
yang menyayat hati diikuti pula dengan hasutan di atas, mungkin ada yang terfikir
“ada juga benarnya”. Pendekatan ini telah dibuat oleh Ustaz Fathul Bari.
2. Pihak liberal
Skrip mereka menumpukan kepada keadilan ekonomi
dan sosial. Bagi mereka demokrasi masih tidak menjanjikan apa-apa manfaat
kepada rakyat melainkan sekiranya perubahan landskap politik dalam sistem
demokrasi itu turut disertai dengan perubahan ekonomi dan taraf hidup rakyat.
Bagi mereka, masyarakat tidak boleh obsess dengan perubahan politik yang lebih demokrasi
melainkan tumpuan yang perlu diberikan kepada perubahan ekonomi dan sosial. Mereka
berpandangan, kegagalan Mursi berpunca dari kegagalannya dalam mengubah ekonomi
rakyat Mesir. Tumpuan Mursi lebih banyak tertumpu kepada aspek politik. Skrip
ini ditujukan kepada kelompok pertengahan khasnya di kalangan kelas menengah yang
tidak mungkin mengetahui keadaan sebenar di Timur Tengah.
Pendekatan ini telah dibuat oleh Pengarah IRF,
Dr. Ahmad Farouk Musa, dalam perbincangan tentang Isu Mesir di Bukit Kiara, 6 Sept 2013.
3. Pihak
sekular
Skrip mereka tertumpu kepada pelaksanaan Islam
yang bagi mereka tidak lagi sesuai diamalkan dalam dunia moden. Bagi mereka, agama
hanya perlu menjadi agenda peribadi, yang tidak boleh dipaksakan kepada
masyarakat dan orang lain. Mereka mendakwa, kegagalan Mursi disebabkan usahanya
meminda perlembagaan yang meletakkan Islam sebagai sumber perundangan yang akan
membawa Mesir kepada sebuah negara berasaskan agama. Ia telah menimbulkan
ketidakselesaan kepada masyarakat Mesir yang inginkan sebuah negara yang
sekular. Pendekatan agama hanyalah urusan peribadi sahaja.
Ketiga: Skrip gerakan Islam
Sebagai gerakan Islam, krisis ini perlu dilihat
secara konstruktif dan optimis kepada janji Allah orang yang membuat perkara
yang baik pasti akan berhadapan dengan cabaran, kejian dan ancaman. Ia
merupakan suatu nature kepada mana-mana usaha yang makruf sebagaimana yang
diterima oleh Rasulullah. Sungguhpun baginda tidak pernah mengajak melakukan perkara
yang buruk tetapi baginda masih dicemuh, dikeji dan malah diusahakan untuk dibunuh.
Penjelasan krisis Timur Tengah perlu disudahi
dengan meransang orang Islam untuk meneruskan agenda amar makruf dan nahi
mungkar, yang merupakan kewajipan orang Islam. Ini termasuklah dalam bidang
politik kerana perubahan landskap politik mampu membawa kepada perubahan
negara. Justeru, usaha menentang kezaliman yang dilakukan oleh pemerintah perlu
diusahakan oleh orang Islam kerana usaha jihad itu berkekalan hingga kiamat.
Manakala, jihad yang paling utama ialah mengungkapkan kata-kata yang benar
kepada pemerintah yang zalim.
Krisis yang berlaku di Mesir tidak boleh dijadikan
sebagai alasan untuk menghentikan usaha menentang kezaliman kerana setiap
negara mempunyai landskap geo politik, sosial dan ekonomi yang berbeza.
Ahli gerakan Islam perlu menekankan beberapa
perkara berikut:
a.
Musuh Islam sentiasa merancang untuk menjatuhkan
orang Islam. Kejatuhan Morsi ini berpunca dari tiga kepentingan pihak luar yang
terjejas iaitu kepentingan Israel, kepentingan US dan kepentingan negara Arab
di rantau Teluk. Sila klik sini untuk lihat penjelasan lanjut
b.
Pihak tentera perlu menjauhi politik dan mereka
perlu berperanan menjaga keselamatan negara bukan mengganggu urusan politik.
Sekiranya ada pihak di kalangan mereka yang ingin memasuki arena politik,
uniform tentera perlu ditanggalkan.
c.
Negara polis sama kali tidak wajar menjadi suatu
pilihan kerana tidak ia membantu menjadi sebuah negara yang demokrasi.
d.
Demokrasi tidak boleh diimani, tetapi sebahagian
matlamat demokrasi itu bertepatan dengan roh Islam. Islam tidak menganjurkan
pendekatan kekerasan dalam mendapatkan
kuasa politik kerana ia bukanlah suatu pendekatan yang terbaik.
e.
Media tradisional yang terlalu provokatif dan
menjalankan propaganda yang melampau, akan memburukkan kedaan kerana biasanya
media ini.
Penutup
Krisis ini berlaku bukanlah semata-mata berpunca
dari krisis ekonomi dan kekacauan tetapi disebabkan kekacauan yang sengaja
dibuat oleh pihak yang memusuhi Islam. Penjelasan krisis Timur Tengah tidak
wajar dipaparkan dalam naratif yang bersifat emosi semata-mata, yang akhirnya
membawa kepada sifat pasrah dan apologetic. Ia perlu dipaparkan dalam skrip
yang membawa pengajaran yang perlu dijadikan teladan untuk umat Islam di serata
dunia dalam menggerakkan Islam.
0 Comments