ISLAM AGAMA YANG TERBAIK, IA PERLU DILAKSANAKAN

Apa ertinya Saya Meyakini Aqidah Islam? (siri 2)



1. Apabila kita mengucap dua kalimah syahadah, ia bermakna bahawa kita meyakini bahawa hanyalah Allah tuhan yang satu dan hanyalah Islam satu-satunya agama dan cara hidup yang betul dan terbaik. Oleh kerana ia merupakan sistem yang terbaik, kita perlu berusaha agar keseluruhan sistem yang terbaik ini dapat dilaksanakan agar semua orang dapat hidup bahagia. Sistem yang terbaik akan menjamin kehidupan yang bahagia.



2. Seseorang Islam yang solat, tetapi ia masih lagi menggunakan sistem riba bermakna ia kurang yakin dengan Islam yang menyediakan sistem yang lebih baik. Begitu juga, sekiranya ia masih lagi mengamalkan fesyen yang tidak menutup aurat atau mengamalkan perundangan ala barat. Mereka tidak yakin atau paling tidak, mereka kurang yakin dengan Islam.

3. “Tiada tuhan melainkan Allah” turut bermaksud tiada cara hidup yang terbaik melainkan cara hidup yang disediakan oleh Allah. Kalau masih menerima cara hidup yang lain, di mana letaknya nilai syahadah yang dia ungkapkan itu?

4. Berusaha melaksanakan Islam di dalam kehidupan merupakan usaha yang sukar kerana kita akan mengubah keseluruhan hidup manusia. Itulah nilai yang perlu dibayar oleh mereka yang mengucap dua kalimah syahadah iaitu usaha melaksanakan dakwah iaitu mengajak manusia kepada mengamalkan tuntutan Islam. Oleh kerana payahnya usaha itu, maka Allah datangkan dengan konsep “Jihad” iaitu usaha yang bersungguh-sungguh untuk melaksanakan tuntutan Islam dan ketahanan seseorang itu dalam memperjuangkan Islam. Pahala jihad sungguh besar kerana nilai kepayahan yang terdapat di dalam usaha dan perjuangan melaksanakan Islam. Tanpa jihad, Islam rebah.

5. Kalau Islam cara hidup yang terbaik, kenapa ia perlu susah sangat untuk diterima masyarakat dan perlu diperjuangkan begitu sekali. Tidak susah untuk difahami kerana 

5.1. Musuh Islam sentiasa tidak suka dengan Islam kerana apabila Islam dilaksanakan banyak kepentingan mereka akan hancur. Kalau semua orang pakai tudung, fesyen barat sudah tidak laku lagi. Kalau Islam dianggap terbaik, musuh Islam tidak dapat menguasai politik dunia dan ekonomi dunia. 

5.2. Apa yang terbaik ini selalunya bertentangan dengan keinginan dan nafsu manusia. Malahan orang Islam sendiri pun susah mahu terima Islam.

6. APA ERTINYA AQIDAH ISLAM YANG TERBAIK SEKIRANYA IA HANYA BERTEORI DI DALAM BUKU DAN KITAB TANPA DAPAT DILAKSANAKAN DALAM KEHIDUPAN. SIAPA LAGI YANG SEDIA BERUSAHA UNTUK MELAKSANAKAN ISLAM KALAU BUKAN DARI KALANGAN MEREKA YANG MEYAKINI AQIDAH ISLAM.

Post a Comment

0 Comments