Zakat al-fitri
bermaksud membayar zakat disebabkan kita sudah lagi tidak berpuasa. Al-fitri
itu bermaksud berbuka.
فطر الشيئ (sekiranya ف berbaris atas) ia membawa dua maksud 1) memecahkan sesuatu
dan 2) memulakan sesuatu.
الفطر (sekiranya فberbaris bawah) ia membawa buka
الفطور (sekiranya فberbaris atas) ia membawa maksud benda
yang dibuka
Zakat al-fitri bermaksud
pemberian yg perlu diberikan oleh orang yg berpuasa kepada orang faqir dan
miskin. Hikmahnya ialah agar orang miskin pada hari raya turut merasa gembira
dengan adanya makanan dan keperluan yg lain. Mereka tidak lagi meminta minta
pada hari raya. Oleh sebab itu, afdal dibayar zakat dekat dengan hari raya
kerana mereka akan membeli barangan keperluan untuk hari raya.
Walau bagaimanapun, oleh
kerana kita membayar zakat kepada pihak yang berwajib dan mereka membuat agihan
berdasarkan kutipan zakat yang terkumpul sebelum Ramadan ini dan mungkin juga kutipan
zakat fitrah pada tahun sudah. Maka, tidak timbul keutamaan di sini melainkan
kalau kita membayarnya secara sendiri terus kepada penerima. Namun, untuk
mengelakkan kesesakan kepada amil untuk mengutip zakat, eloklah bayar awal.
Waktu wajib bayar
zakat ialah pada hari raya. Tetapi kalau nak bayar sebelum itu, dibolehkan
iaitu sepanjang bulan Ramadan. Ada sesetengah orang yang melengahkan bayar zakat
hingga waktu wajib iaitu pada pagi Syawal, yang mungkin menyebabkan kesukaran
kepada amil untuk ambil. Oleh kerana amalan kita sekarang ialah setiap pembayar
zakat kena akad dengan amil, maka tentunya akan timbul kesukaran.
Sebenarnya, membayar
Zakat tidak memerlukan kepada akad ijab qabul. Cukuplah kita memberi kepada
mana2 faqir miskin atau amil dengan niat zakat sahaja, tanpa ijab qabul. Bahkan
kalau penerima zakat tidak tahu itu duit zakat pun, tidak menjadi masalah. Namun,
tidak ada masalah kalau buat akad seperti mana yang diamalkan.
Dalam keadaan di mana
sekiranya beratur orang pada pagi hari raya untuk bayar zakat sedangkan jam
menunjukkan pukul 8.15 pagi. Kalau tunggu seorang demi seorang untuk bayar
zakat, maka akan berlaku kelewatan. Maka dalam keadaan ini, boleh amil bentang
sejadah atau serban atau tong, semua yang beratur tadi meletakkan wang mereka
di dalamnya dengan niat zakat fitrah.
Di dalam muamalat, Zakat, derma, hadiah dan wakaf merupakan akad satu hala. Ia tidak memerlukan kepada akad qabul. Cukup dengan niat sahaja dan diberikan harta itu kepada orang yang layak.
Pada asasnya, tujuan
Zakat ialah untuk menampung kekurangan amalan yang dilakukan pada bulan puasa.
Mungkin ada kelalaian dan maksiat yg dilakukan pada bulan puasa. Zakat
membersihkan kembali amalan kita. Walau bagaimanapun, Zakat tidak membersihkan
amalan kalau orang itu langsung tidak puasa. Apa yg nak dibersihkan kerana
asasnya memang tidak baik.
Islam adalah agama fitrah.
Sesiapa yang tolak Islam bermaksud menolak fitrah.
0 Comments