Seringkali terdengar kata-kata
“Tempat aku semuanya orang Islam, senang sikit. Tapi kalau ada campur Cina dan India, susah la sikit. Kena raikanlah mereka”.
“Tak boleh lah semua nak ikut kita (Islam), mereka pun kena raikan juga”
Apabila timbul perkataan meraikan ini, maka kita akan merujuk kepada pandangan dan permintaan mereka yang tentunya berasaskan kepada akal semata-mata. Persoalannya, adakah Islam menolak pandangan mereka dan menghalang kebebasan mereka (beragama, mendapat pendidikan, bersosial dll) ? Tidak sama sekali. Islam menjamin semua itu.
Apakah kita tidak yakin bahawa Islam merupakan agama yang betul, lengkap, sejahtera dan sebagainya? Ia tidak sekadar untuk orang Islam sahaja, bahkan keadilan Islam turut untuk orang bukan Islam?
Dimanakah akidah kita kepada ayat al-Quran yang menegaskan bahawa
وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ
Sesiapa yang mencari selain daripada Islam sebagai agama, maka ia tertolak.
Surah ali Imran (85).
وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى
Janganlah disebabkan pemusuhan kamu dengan sesuatu kaum lain, menyebabkan kamu tidak berlaku adil.
Surah al-Maidah (9)
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
Sesungguhnya kami telah utuskan rasul2 kami dengan keterangan dan kami telah turunkan kepada mereka kitab dan timbangan untuk mereka mendirikan keadilan.
Surah al-Hadid (25)
وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
Jangan kamu berasa hina dan dukacita lantaran kamu itu hebat dan tinggi, sekiranya kamu benar-benar beriman.
Surah ali Imran (139).
Bagaimana kita ingin menerangkan kepada mereka dari sudut hukumnya dan rasionalnya.
Pengharaman arak, judi, dll.
Pengharaman Pengkid.
Pengharaman rokok.
Soalnya, kenapa orang boleh terima pengharaman dadah, tidak arak.
Apa kata SiSter in Islam. Klik sini
Seringkali masyarakat majmuk dipersalahkan lantaran tidak menguatkuasakan undang-undang Islam. Mengapa kita tidak mengambil sikap memperjelaskan ajaran Islam kepada masyarakat. Mengapa hubungan antara Islam dan bukan Islam di Malaysia ini telah berjalan begitu lama, tetapi kenapa mereka masih gagal atau kita gagal memahamkan mereka dengan ajaran Islam.
Inilah yang disebut bahawa kepelbagaian dalam masyarakat itu (plurality), lebih cenderung kepada sekularisme iaitu tidak lagi perlu kepada agama. Sila lihat buku,
Anis Malik Thaha (2005) Tren Pluralisme Agama: Tinjauan Kritis , Jakarta: Perspektif-Gema Insani Press.
Maka inilah yang termasuk dalam ilmu akidah semasa, yang menjelaskan isu ketuhanan dan kepercayaan orang Islam terhadap agama mereka dari berdasarkan kepada permasalahan semasa. Bukanlah akidah itu hanya tentang sifat tuhan sahaja (sifat dua puluh), tetapi ia meliputi semua aspek keyakinan kita kepada ketuhanan, keyakinan terhadap Islam sebagai panduan hidup, dan keyakinan bahawa semua urusan ini adalah dengan kuasa Allah.
Mungkin ada orang akan kata “Ustaz, biarlah realistik”
Abuirfan.
0 Comments