Bersembang hingga azan maghrib

Memenuhi tanggungjawab berjiran memang suatu amalan baik dan dituntut oleh agama. Namun, fenomena masyarakat bandar yang berkerjaya menyebabkan ruang masa bersosial mereka terbatas. Sedikit waktu yang terluang selepas waktu kerja itu digunakan sebagai saat terbaik untuk bertanya khabar dengan jiran tetangga. Tak kurang pula yang melakukan bisnes sambilan bagi menjana pendapatan tambahan. Dalam keghairahan bersosial di waktu mentari melabuhkan tirainya, kadangkala kita menjadi alpa.

1. Kedapatan sebahagian IBU-IBU asyik bersembang sambil melayan anak-anak bermain hingga menjelang azan maghrib sedangkan waktu itu peranan ibu diperlukan bagi memastikan anak-anak masuk ke dalam rumah untuk mandi, solat serta membantu keperluan suami yang ingin ke surau atau solat berjemaah dengan keluarga. Lebih malang lagi, sebahagiannya masih rancak dan seronok bertukar topik biarpun azan sedang berkumandang.

2. Kedapatan sebahagian BAPA-BAPA duduk memanaskan bangku santai di hadapan rumah masing-masing, di kedai-kedai kopi atau masih asyik di padang bola sehingga menjelang azan maghrib. Si bapa langsung tidak berasa janggal dan terlupa akan tanggungjawabnya sebagai ketua keluarga yang sepatutnya telah berada bersama-sama anak-anak dan isteri di dalam rumah dan bersedia untuk bersolat. Dalam situasi lain pula, kedapatan juga si bapa duduk bersekali menyandar di kerusi rehat menumpang tayangan siri kartun atau drama TV kegemaran anak isteri sehingga tidak berhajat ke surau atau melambatkan solatnya.

3. Kedapatan sebahagian daripada ANAK-ANAK yang asyik bermain bola, badminton, futsal dan lain-lainnya yang menjadikan azan sebagai wisel penamat. Kalau pun permainan tamat awal, borak-borak dulu dengan alasan untuk sejukkan badan. Ada pula yang meronda-ronda kawasan dengan motor atau basikal. Tak habis pusing-pusing kalau masih nampak cahaya siang.

Rasulullah telah mengingatkan bahawa pada waktu maghrib SYAITAN berkeliaran dan pada waktu itu Rasulullah minta agar anak-anak dipastikan masuk rumah dan ditutup pintu rumah sehingga selepas waktu maghrib.

"Apabila telah datang senja hari, (menjelang malam),maka jagalah anak-anakmu, sebab saat itu syaitan sedang berkeliaran. Dan ketika malam sudah berjalan beberapa waktu, maka asingkan mereka (di dalam rumah) dan tutuplah pintu-pintu runahmu, lalu sebutlah nama Allah. Sebab, syaitan tidak pernah membuka pintu yang tertutup. Tutupilah semua bejanamu, dan sebutlah nama Allah S. W.T, dan kalau kamu hendak mengeluarkan sesuatu darinya, maka padamkanlah lampumu."

Utamakan keluarga anda dan selamatkanlah mereka daripada api neraka.




Post a Comment

1 Comments

Guru said…
terima kasih atas peringatan