الحمد
لله الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى
الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ.
أشهد
أن لا إله إلا الله وحده، صدق وعده ونصر عبده وأعز جنده، وهزم الأحزاب وحده.
وأشهد
أن محمدا رسول الله، أدى الأمانة وبلغ الرسالة ونصح الأمة وجاهد في الله جهاده.
اللّهُمَّ
صَلِّ وَسَلِّمْ على سيدنا محمد أشرف الأنبياء والمرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين.
أما
بعد،
فَيَا
عِبَادَ اللهِ، اِتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ
وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ.
Sidang Jumaat sekalian,
Saya
berpesan buat diri saya dan tuan-tuan sekalian, marilah kita meningkatkan
ketaqwaan kita kepada Allah s.w.t. dengan beriltizam di atas jalan-Nya
(agama-Nya) dan mengelakkan diri dari terpesong dari jalan yang lurus ini.
وَأَنَّ
هَـٰذَا صِراطِى مُستَقِيمًا فَٱتَّبِعُوهُۖ وَلَا
تَتَّبِعُواْ ٱلسُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُم عَن سَبِيلِهِۦۚ ذَٲلِكُم وَصَّىكُم بِهِۦ
لَعَلّكم تَتَّقُونَ
Maksudnya:
Dan Bahawa Sesungguhnya Inilah jalanKu (ugama Islam) Yang betul lurus, maka
hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang
lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu
dari jalan Allah, Dengan Yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya
kamu bertaqwa. Surah al-An’am: 153.
Sidang Jumaat sekalian,
Kita
mungkin pernah mendengar cerita atau dialog antara seorang pendakwah dengan
seorang pemain judi. apabila pendakwah itu menegur kaki judi itu, dia pun
menjawab “saya tidak kacau orang lain, saya juga tidak ambil duit orang, saya
hanya bertaruh sahaja, kalau saya kalah saya redo. Kenapa pula haram”
Begitu
juga dengan kisah pendakwah dengan seorang wanita, ketika pendakwah itu
mengajaknya supaya memakai tudung dan menutup aurat dengan sempurna. Tiba-tiba,
wanita tadi menjawab: “Allah tidak melihat kepada perkara zahir. Apa yang lebih
penting adalah dalaman kita iaitu taqwa, pakaian itu hanyalah zahir sahaja.”
Sidang Jumaat sekalian,
Itu
adalah sebahagian daripada dialog yang menggambarkan salah satu bentuk
pemikiran yang ada pada hari ini yang membahayakan akidah Islam. Inilah pemikiran
liberal yang berasaskan kepada rasional dan lojik yang mementingkan hak asasi
manusia lebih daripada agama.
Pemikiran
ini adalah lanjutan daripada perkembangan pemikiran modenisme yang berusaha
untuk menyesuaikan Islam dengan realiti kehidupan moden pada hari ini. Dengan
kata lain, Islam perlu menyesuaikan dirinya dengan kemajuan dan kemodenan,
bukan kemajuan itu sendiri yang perlu menyesuaikan dirinya, seiring dengan
kehendak Islam. Seseorang yang berfahaman modenisme percaya bahawa, untuk
mencapai kemajuan hidup, masyarakat harus dibebaskan dari tradisinya yang
berasaskan kepada dogma dan dakwaan kosong yang tidak berpijak di bumi yang
nyata. Semua perkara dan kejayaan hendaklah diukur dengan pencapaian berasaskan
kepada material yang telah dibuktikan. Sekiranya tidak dapat dibuktikan secara
fact and figure, seseorang yang modenis tidak akan mempercayainya.
Di
dalam Islam, tidak semua perkara yang dapat dibuktikan secara fact and
figure. Tidak siapapun yang dapat membuktikan secara emperikal kewujudan
dosa dan pahala, balasan syurga dan neraka, melainkan itu merupakan keyakinan dan
keimanan kita terhadap perkara yang akan berlaku pada masa akan datang. Ini
merupakan soal keimanan yang perlu diyakinkan di dalam hati sebagaimana Allah
telah meletakkan semua itu di dalam rukun iman yang perlu dipasakkan di dalam
hati.
Oleh
sebab itu, mereka tidak mahu sebarang peraturan dan undang-undang yang
berasaskan kepada agama, kerana agama bagi mereka hanyalah dogma semata-mata.
Mereka tidak boleh menerima pemisahan atas alasan dosa dan pengharaman
percampuran bebas antara lelaki dan perempuan, tetapi boleh terima pemisahan
antara lelaki dan perempuan atas alasan gangguan seksual.
Allah berfirman:
وَمَا
كَانَ لِمُؤمِنٍ وَلَا مُؤمِنَةٍ إِذَا قَضَى ٱللَّهُ وَرَسُولُهُ ۥ أَمرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ ٱلخِيَرَةُ مِن أَمرِهِمۗ وَمَن
يَعصِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ ۥ فَقَد ضَلَّ ضَلَـٰلاً
مُّبِينًا
Yang
Bermaksud: Tidak wajar bagi orang yang beriman, apabila Allah memutuskan
suatu perkara, mereka boleh memilih untuk tidak menerimanya. Sesiapa yang
mengingkari Allah dan Rasulnya, ia tergolong dalam orang yang sesat yang nyata.
Al-Ahzab: 36.
Sebagai
seorang Muslim, setiap tindak tanduk dan gerak geri kita tidak terlepas dari
hukum Islam yang lima iaitu wajib, haram, sunat, makruh dan harus. Dengan ini,
setiap tindakan kita terikat dengan peraturan yang Allah perintahkan kepada
kita. Itulah tanda penyerahan diri yang penting bagi seorang Muslim sebagai
mana yang kita ungkapkan ketika kita mengucap dua kalimah syahadah yang membawa
maksud pengakuan untuk tunduk dan patuh pada perintah Allah.
Sidang Jumaat sekalian,
Pemikiran
liberal ini menyerahkan kebebasan penuh kepada diri manusia dan masyarakat
untuk meneroka minat, naluri, bakat, kemahiran dan kecenderungan mengikut gaya
masing-masing. Pemikiran ini tidak terikat dengan sebarang ikatan agama mahupun
mana-mana autoriti kerana bagi mereka ia bercanggah dengan hak asasi manusia.
Bagi pendokong pemikiran ini, mereka lebih beriman dengan hak asasi dari
beriman dengan Allah SWT.
Ada
manusia yang merasaskan mempunyai hak untuk berjudi, kerana mereka tidak mengganggu
orang lain. Ada juga manusia yang berasa mempunyai hak untuk menukar jantina,
kerana mereka juga tidak menganggu orang lain. Mereka mempunyai hak untuk
berjudi dan untuk menukar jantina.
Sebagai
serong Islam, kita tidak menerima alasan hak asasi kerana kita ragu ia bukan
hak asasi, tetapi ia hanyalah kemahuan dan nafsu manusia sahaja yang terselindung
di bawah nama hak asasi sahaja. Sebenarnya, nafsu manusia tidak terbatas dan tidak
pernah puas. Nafsu juga kurang mahu tunduk pada sebarang peraturan dan
undang-undang termasuk hukum Islam melainkan nafsu yang sudah terdidik dengan
keimanan kepada Allah.
Di
dalam Islam, semua hukum hakam sudah terkandung di dalamnya matlamat yang penting
untuk kehidupan manusia iaitu menjaga agama, nyawa, akal, harta, keturunan dan
maruah. Tiada suatu hukum dan undang-undang Islam pun yang terdapat di dalam
al-Quran melainkan semua itu telah menjaga semua kepentingan itu. Oleh kerana
manusia gagal untuk mengetahui dan membezakan antara hak dan keinginan, maka
mereka memerlukan peraturan dan panduan dari Allah, yang merupakan pencipta
kepada manusia.
Cukuplah
kita mengambil pengajaran dari kisah Iblis yang diabadikan di dalam al-Quran
apabila Allah memerintahkannya sujud pada Adam. Iblis telah membangkang
perintah ini kerana baginya tidak lojik kejadian yang hebat diperintahkan untuk
sujud kepada adam yang lebih lemah ciptaannya. Dia gagal untuk membezakan
antara hak dan kemahuan serta keegoannya, akhirnya ia tergolong di kalangan
orang yang kafir. Firman Allah:
وَإِذ
قُلنَا لِلمَلَـِٰٕكَةِ ٱسجُدُواْ لِأَدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبلِيسَ أَبَىٰ وَٱستَكبَرَ
وَكَانَ مِنَ ٱلكَـٰفِرِينَ
Yang
bermaksud: Ingatlah ketika Allah memerintahkan malaikat agar sujud hormat
kepada Adam. Mereka semua sujud melainkan Iblis. Ia engkar dan membesar diri.
Ia tergolong dalam golongan yang kafir. Al-Baqarah: 34.
Bagi
orang barat, mereka tidak mempunyai peraturan yang bersandarkan kepada wahyu.
Kesahan kitab mereka sendiripun dipertikaikan oleh mereka sendiri kerana
terdapat kontradiski pernyataan di dalam kitab mereka. Oleh kerana mereka tidak
mempunyai wahyu, mereka terpaksa meminta pandangan manusia berasaskan kepada
hak asasi untuk dijadikan panduan untuk membuat peraturan. Oleh kerana
pandangan manusia itu tidak mempunyai ukuran bagi menentukan mana yang betul
dan yang salah, maka mereka memerlukan demokrasi bagi memilih pandangan yang
betul di kalangan mereka.
Oleh
sebab itu, dalam meneliti kecelaruan manusia untuk mengenali antara hak dan
nafsu keinginan, mereka memerlukan bimbingan dan panduan dari Allah. Manusia
tidak mampu untuk membezakan antara keduanya kerana manusia sering mementingkan
dirinya sendiri berbanding orang lain. Oleh kerana Allah merupakan pencipta
manusia, Dia mengetahui nature kejadian manusia, Dia juga tahu meletakkan dengan
sempurna antara hak dan keinginan manusia.
Sidang Jumaat sekalian
Pemikiran
Liberal merupakan pemikiran yang mendapat tempat di kalangan masyarakat zaman
moden kerana ia bergerak di atas landasan yang lojik dan rasional. Ia umpama
madu beracun yang mungkin sahaja menawan mereka yang tidak sentiasa mendekati
pembelajaran al-Quran dan hadis serta menjauhi majlis ilmu.
Justeru, kita hendaklah berwaspada terhadap pemikiran Islam
liberal ini. Antara ciri-ciri fahaman ini adalah:
1.
Berpegang pada
kepercayaan bahawa kebenaran tidak bersifat mutlak. Tiada siapa yang betul dan
yang salah. Justeru, semua pandangan semua agama boleh diterima kerana ia
bergantung kepada penilaian individu.
2.
Merasa mempunyai kebebasan
dalam mentafsirkan ajaran agama, walaupun tidak memiliki kelayakan asas dalam
bidang agama.
3.
Selalu mengkritik
tafsiran ulama dengan dakwaan ia tidak sesuai dengan kemodenan.
4.
Menuntut keterbukaan
ijtihad termasuk dalam bidang akidah, ibadah dan perkara yang telah disepakati
ulama (ijmak).
5.
Menafikan hak agama
dalam mengawal moral penganutnya.
6.
Menganggap perkara agama
sebagai hak individu, tidak boleh dijadikan nilai yang dipaksa dalam
pentadbiran atau undang-undang.
7.
Mempromosikan emansipasi
atau kebebasan wanita dan persamaan hak dengan kaum lelaki.
8.
Mendukung penuh
demokrasi liberal.
Sidang Jumaat sekalian,
Apa
yang penting bagi kita ialah untuk menghayati Islam dan memenuhi perintah Allah
s.w.t. Kita perlu melihat ajaran Islam secara menyeluruh kepada semua aspek
agama ini. Kita juga perlu mempelajari hukum-hakam agama ini dengan melihat
kepada semua nas al-Quran dan hadis-hadis Rasulullah s.a.w. Bukan dengan hanya
membaca beberapa ayat dan melihat beberapa hadis, lalu kita sudah membuat
kesimpulan yang bertentangan roh dan matlamat agama ini seluruhnya.
Kita
perlu menyedari bahawa kita diseru oleh Allah s.w.t. supaya sentiasa berpegang
pada agamanya dan tidak terikut-ikut ajaran dan pemikiran yang lain.
قُل
هَـٰذِهِۦ سَبِيلِى أَدعُواْ إِلَى ٱللَّهِ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ
ٱتَّبَعَنِى وَسُبحَـٰنَ ٱللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ ٱلمُشرِكِينَ
Maksudnya:
“Katakanlah (Wahai Muhammad): "Inilah jalanku, Aku dan orang-orang yang
menurutku, menyeru semua manusia kepada agama Allah berdasarkan kpada keterangan
dan bukti yang nyata. Aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan
perbuatan syirik); dan Aku bukan dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan
sesuatu yang lain.” Surah Yusuf: 108.
بارك الله لي ولكم بالقرآن العظيم، ونفعني وإياكم بما فيه من
الآيات والذكر الحكيم، وتقبل مني ومنكم تلاوته، إنه هو السميع العليم. أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا
وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ. فَاسْتَغْفِرُوْهُ. إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ
الرَّحِيْمُ.
Download di sini http://bit.ly/11A82V0
0 Comments