Thursday, June 22, 2017

29 RAM: RAMADAN BULAN KAWAL NAFSU, SYAWAL BULAN MELEMPIAS NAFSU?

Nafsu tidak terkawal punca kepada masyarakat jadi haru biru dan dunia tonggang terbalik. Nafsu itu liar. Sifatnya sukar dikawal, keinginannya macam-macam dan angan-angannya tinggi. Oleh sebab itu, nafsu itu dikatakan sentiasa muda, biarpun tuannya sudah tua.



Tidak sedikit orang yang gagal mengawal kehendak dan keinginan nafsu. Ramai sahaja yang sanggup membunuh, berperang, mendengki, memfitnah, merasuah, mencuri, merompak, merogol, salah guna kuasa, merebut kuasa, mabuk, berdebat dll. Maknanya, yang jadi tonggang terbalik dunia ni dan kecoh sana sini berpunca dari NAFSU YANG TIDAK TERKAWAL. 

Ramadan adalah bulan mengawal nafsu. Apabila nafsu dapat dikawal, ramai orang boleh jadi baik. Oleh sebab itu, dalam bulan Ramadan ni ramai orang datang surau, banyak orang memberi derma dan sedekah, baca Quran dll. Pada bulan Syawal, masjid/ surau mula kurang banyak. 

Syawal bulan melempias nafsu? Performance sebenar iman kita adalah pada bulan Syawal kerana Ramadan adalah bulan latihan. Mudah-mudahan kita istiqamah melakukan amalan sehingga bulan Syawal dan seterusnya. Ibadat yang kita istiqamah pada bulan Ramadan, ada harapan untuk diteruskan pada bulan Syawal. Terus kawal nafsu pada bulan Syawal dan bulan yg seterusnya kerana ia adalah hasil TAQWA Ramadan. 

Selamat Mengakhiri Ibadat Ramadan

Dr, Muhamad Faisal 

No comments: