Monday, August 24, 2009

Persidangan Meja Bulat - Penglibatan orang Islam dalam urusan kematian masyarakat Cina - Bangi.

Penglibatan orang Islam dalam urusan kematian masyarakat Cina

Pengenalan.
Hubungan antara Islam dan bukan Islam sedang dalam proses mencapai tahap kematangan di mana selepas 50 tahun merdeka, banyak isu-isu yang melibatkan hubungan ini daripada aspek perundangan Islam telah timbul sekarang. Mungkin sepanjang 50 tahun yang lalu, hubungan dan interaksi berlaku tetapi tidak mengambil kira pandangan hukum daripada perundangan Islam.

Isu lilin yang timbul berkaitan dengan Y.B. Mohd Nizar Jamaludin yang memegang lilin sempena sidang akhbar memprotes kematian orang Cina telah menimbulkan polemik antara beberapa ilmuan di Malaysia antara yang membolehkan dan yang mengharamkan, serta tidak kurang pula yang mengsyubhahkan.

Persidangan meja bulat ini yang lebih bersifat perbincangan bersama golongan pakar yang diadakan untuk membincangkan perkara ini dengan lebih mendalam agar isu ini dapat dihadami dengan baik. Hasil daripada perbincangan di dalam persidangan ini akan dibawa kepada pihak yang berkenaan dan pihak yang berwajib untuk dihalusi dengan lebih teliti. Justeru, pihak penganjur ingin menjemput semua pihak agar dapat menyumbang kehadiran bagi menyerikan lagi persidangan ini. Selain itu, sekiranya tuan/puan mempunyai bahan kajian berkenaan dengan isu ini harap dapat dikongsi bersama agar perbincangan dapat dibuat dengan mengambil kira semua pandangan. Sekiranya perlu, bahan tersebut boleh diberikan dengan lebih awal kepada myfaisal@gmail.com

Panel Perbincangan

Panel 1:
Ann Wan Seng
Penganalisis Sosial
Tajuk: Pengurusan kematian masyarakat Cina antara adat dan Ibadat.

Panel 2:
Ustaz Zaharuddin Mohamad
Pegawai Shariah, International Shari'ah Research Academy for Islamic Finance (ISRA)

Panel 3:
Akan ditentukan kemudian.
Jawatan: Ahli politik yang berpendidikan Islam
Tajuk: Pengurusan kematian masyarakat Cina : Perspektif politik Malaysia.


Tarikh : 29 Ogos 2009 (Sabtu)
Masa : 2.30 petang hingga 7.30 malam (berbuka puasa)
Penganjur : ILMUAN, PAPISMA, ILMAM, NAIM dan lain-lain.
Tempat : No 2, Jalan 4/5 j, belakang Surau Al-Khauthar, Seksyen 4, Bandar Baru Bangi, Selangor.

Yuran : hanya RM 10 (kertas kerja dan makan)

Semua dijemput hadir

Jika ada yang berminat sila hubungi (SMS) Us Irwan 0133543594 atau irwanni@yahoo.com





Sunday, August 23, 2009

Tazkirah Ramadan – Ramadan yang barakah.

Seringkali Ramadan dikaitkan dengan Mubarak- Ramadan al-Mubarak. Ia membawa maksud keberkatan. Jika ditinjau makna berkat di dalam al-Quran, ia membawa erti bertambah dan berkembang. (الزيادة والنماء).

Berkatnya bulan Ramadan apabila kebajikan dilakukan secara berganda-ganda dan pahala pun digandakan oleh Allah.

Terdapat 3 perkara yang digandingkan dengan perkataan berkat iaitu:
- Allah itu berkat. Ayat: تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ (al-A’raf:54)
- Quran itu berkat. وَهَذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (al-An’am:155)
- Malam Lailatul qadar itu berkat. إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ (al-Dukhan: 3)

Ramadan turut dianggap sebagai bulan yang berkat kerana ia bulan difardukan puasa, diturunkan al-Quran dan terdapat malam Lailatul Qadar.

Bukan lailatul Kamdar.

Pra syarat penting untuk mendapat keberkatan ialah dengan menjaga yang halal dan tidak meninggalkan amalan yang fardu ain. Sekiranya tidak solat, bagaimana rezeki itu membawa keberkatan. Rezeki yang berkat (bertambah dan berkembang) maksudnya rezeki yang mendorong bertambah amal kebajikan.

Kereta yang berkat apabila ia membawa tuannya datang ke masjid dan surau.
Rumah yang berkat apabila ia menjadi tempat tinggal yang memberikan kerehatan agar lebih menguatkannya melakukan kebajikan.
Kerjaya yang berkat apabila ia tidak melalaikan tuannya dari mengikuti perintah Allah.
Isteri yang berkat apabila ia sering mendorong suami pergi masjid dan melakukan kebajikan.

Bagaimana memperoleh rezeki yang berkat:

1. Istighfar dan taubat kepada Allah SWT dari segala dosa.

Firman Allah SWT tentang Nabi Nuh SAW:
َفقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا {10} يُرْسِلِ السَّمَآءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا {11} وَيُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا {12}
Maksudnya: “…Maka aku katakan kepada mereka: "Mohonlah ampun kepada Rabbmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun" nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai.” (QS. Nuh: 10-12).

2. Berpagi-pagi dalam mencari rezki:

Sabda Nabi SAW:
اَللّهُمَّ بَارِكْ ِلأُمَّتِي فِى بُكُوْرِهَا
Maksudnya: "Ya Allah, berilah berkah untuk umatku di pagi harinya." (HR. Abu Daud dan At-Tirmidzi).

3. Bertaqwa kepada Allah SWT:
Firman Allah SWT:
وَمَن يَتَّقِ اللهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا * وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاَيَحْتَسِبُ
Maksudnya: “Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya.. (QS. Ath-Thalaaq: 2-3).

Firman Allah SWT:
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَاْلأَرْضِ وَلَكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ {96}
Maksudnya: Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertaqwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.” (QS. Al-A'raaf: 96).

4. Menjauhi semua maksiat:
Firman Allah SWT:
ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ {41}
Maksudnya: Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan karena perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar). (QS. Ar-Ruum: 41).

5. Tawakkal kepada Allah SWT:

Pengertiannya: bergantungnya hati hanya kepada Allah SWT semata-mata.
Firman Allah SWT:
وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِكُلِّ شَىْءٍ قَدْرًا {3}
Maksudnya: Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” (QS. Ath-Thalaq: 3).

Dari 'Umar bin Khaththab r.a, ia berkata: Rasulullah SAW bersabda:
لَوْ أَنَّكُمْ تَوَكَّلْتُمْ عَلَى اللهِ حَقَّ تَوَكُّلِهِ لَرَزَقَكُمْ كَمَا يَرْزُقٌ الطَّيْرَ تَغْدُوْ خِمَاصًا وَتَعُوْدُ بِطَانًا.
Maksudnya: Jika kalian bertawakkal kepada Allah SWT dengan sebenarnya, niscaya Dia SWT akan memberi rizki kepada kalian sebagaimana Dia memberi rizki kepada burung, ia berangkat di pagi hari dalam keadaan lapar dan kembali dalam kondisi kenyang.” (HR. At-Tirmidzi dan Ibnu Majah).





Tazkirah Ramadan - Taqwa dalam membuat pilihan

Hidup zaman moden, pelbagai pilihan. Sila klik.


Matangkah manusia membuat pilihan?. Sila klik.



Hikmah puasa mendidik nafsu



Antara tujuan penting daripada puasa ialah untuk mendidik nafsu (shahwat) dan membentuknya agar ia dapat dikawal dan diuruskan. Hasil daripada orang yang berjaya melentur nafsunya merupakan orang yang bertaqwa iaitu merupakan hikmah utama daripada puasa. Maka puasa orang yang tidak dapat membentuk nafsunya dengan baik tidak membawa apa-apa erti melainkan mendapat lapar dan dahaga sahaja. Realitinya, inilah bentuk puasa kebanyakan manusia kerana mereka tidak memahami atau sengaja tidak mahu memahami persoalan pembentukan nafsu hasil daripada puasa. Rasulullah SAW telah menegaskan sabdanya: Betapa ramai orang yang berpuasa, yang hanya memperoleh lapar dan dahaga sahaja. Riwayat ..



Justeru, mengenali nafsu itu amat penting kerana ia membawa kepada kefahaman yang jelas tentang peranannya dan pentingnya nafsu kepada manusia. Allah telah berfirman: Surah al-Shams. Ibn Manzur menyebutkan bahawa al-nafs mempunyai lima maksud iaitu nyawa, diri, roh, darah dan keinginan. Kelima-lima maksud ini membawa kepada suatu pengertian bahawa nafsu itu merupakan perkara yang menyentuh aspek dalaman manusia yang hanya diketahui oleh diri manusia itu sendiri. Dengan kata lain ia merujuk kepada aspek metafizik yang mendasari fizikal manusia itu sendiri. Sebagai contoh firman Allah: Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati. (Ali Imran:185 & al-Anbiya’:35 & al-Ankabut:57).



Namun begitu, di dalam bahawa melayu perkataan nafsu itu membawa maksud keinginan. Melayu. Sebagaimana didefinisikan oleh Kamus Dewan (2003:916), al-nafs bermaksud “keinginan yang keras, kehendak hati yang kuat, dorongan hati”. Menurut penggunaan Bahasa Melayu, ia tertumpu kepada salah satu aspek yang terdapat di dalam diri manusia iaitu keinginan berbanding dengan penggunaan al-nafs di dalam al-Quran dan al-hadis yang lebih umum dan mencakupi seluruh aspek dalaman manusia itu sendiri. Penggunaannya pula lebih cenderung kepada persoalan negatif seperti kalau disebut “orang itu bernafsu” dan terdapat pula kata gandaan yang menguatkan lagi persoalan negatif yang terdapat dalam perkataan ini iaitu “nafsu serakah”.



Di dalam meneliti makna nafsu dari sudut istilah dan penggunaannya di dalam bahasa Melayu, nafsu yang difahami di dalam Bahasa Melayu dengan makna keinginan itu sebenarnya di dalam bahasa arab disebut sebagai shahwat. Ini disebutkan di dalam al-Quran, “di dalam syurga itu terdapat semua yang diinginkan oleh jiwa (manusia)” al-Zukhruf:71.



Tuntasnya, menuruti semua kehendak nafsu akan mengakibatkan padah yang buruk. Kalau diikutkan nafsu, buat apa masuk kerja seawal lapan pagi kerana lebih baik tidur, buat apa sibuk kerja kerana lebih baik sembang di kantin, buat apa nak pakai tudung kerana panas dan merimaskan, buat apa kahwin kerana lebih baik berzina, buat apa pergi surau kerana lebih baik tengok tv, buat apa dengar kuliah maghrib lebih baik santai di rumah. Ini kerana nafsu sentiasa muda dan kehendaknya sentiasa muda walaupun pada orang tua. Justeru, manusia sentiasa mengimpikan masa santai, harta yang bertimbun, rumah yang hebat, kereta yang mewah, isteri yang cantik dan mengancam. Tetapi apa yang pasti, tidak semuanya yang diimpikan oleh nafsu itu tercapai kerana persaingan antara manusia dan keterbatasan keupayaan manusia itu sendiri.



Walau bagaimanapun, nafsu penting untuk manusia keinginan itu mendorong manusia untuk membangunkan dan memakmurkan bumi ini. Dengan pelbagai keinginan yang tersemat di dalam hati manusia, mereka berusaha mendapatkannya. Dengan demikian itu, mereka akan mencari makanan yang sedap, rumah yang mewah, perempuan yang dapat memuaskan nafsunya, harta yang banyak. Ke semua itu, manusia tidak akan dapat memperolehinya dengan tanpa ada usaha yang jitu.




PUASA / TAQWA MENGAJAR MANUSIA MENGATAKAN TIDAK KEPADA SEBAHAGIAN BESAR KEINGINAN NAFSU SYAHWAT.



Berjayakah nafsu dilentur seegitu selepas daripada puasa?



Lepas puasa ni, rajin pergi program ke idak?







Bersambung ..






Friday, August 21, 2009

Melayu dan Budaya pak turut

Betulkah bangsa Melayu sangat sinonim dengan sikap pakturut hasil daripada sikap malas / malu bertanya dan takut/ malu menjawab? Sekiranya ada pelajar Melayu dan Indonesia, yang terkedepan untuk bertanya dan menjawab ialah pelajar Indonesia. Kalau dibandingkan dengan orang Arab, tak sempat pensyarah bertanya, mereka sudah bangun untuk menjawab.

Kita faham, bahawa orang yang sering bertanya di dalam kelas itu merupakan pelajar yang aktif dan pemikirannya memusatkan kepada aspek pelajarannya. Walau bagaimanapun, kalau semuanya nak tanya, tak jadi lah pula. Dengan kata lain, soalan yang dikemukakan itu berkualiti.

Kesan daripada sikap malas bertanya menjadikan masyarakat melayu sebagai masyarakat yang malas berfikir dan akhirnya mengasilkan budaya pak turut sehingga gagal menggarap suatu sikap yang kritikal dan sensitif terhadap persekitaran sekeliling. Apa yang berlaku hanya dilihat penuh kesepian tanpa memerhatikan sama betul atau salah. Mereka kurang berminat dengan aspek pemikiran yang abstrak dan lebih suka kepada reality dan bersifat material.

Dari satu sudut yang lain, saya berhipotesis bahawa sikap ini menjadikan Malaysia antara negara Islam yang kedepan dari sudut pembangunan. Tetapi dari sudut pemikiran, gagal.

Antara isi-isi pentingnya yang dalam kepala, tapi tak sempat nak ulas.

Orang melayu walaupun sengap di dalam kelas, tetapi cemerlang di dalam peperiksaan.
Orang melayu tidak berapa minat untuk berdebat dan bercanggah pendapat.
Orang melayu tidak berapa didedahkan untuk menjawab persoalan falsafah di sebalik hukum Islam.
Orang melayu suka bertaqlid di dalam akidah
Antara pak turut melayu dan rasional orang cina
Melayu traditional dan melayu liberal - traditonal dari sudut agama (kepercayaan), liberal dari sudut tindakan.


Harap dapat diberikan kelapangan masa untuk mengulas..





Saturday, August 15, 2009

Matangkah manusia membuat pilihan?

Tajuk entri pada kali seolah-olah mendown grade kan kemampuan manusia pada hari ini. Mereka sebenarnya sudah cukup dewasa dan matang untuk membuat pilihan. Mereka tidak lagi perlu dibuat tunjuk ajar lagi. Betul ke? Yer la. Ramai orang yang telah masuk universiti dan pendapatan mereka pula cukup banyak. Bagaimana pula boleh kita nafikan kebolehan dan kematangan mereka dalam membuat pilihan.

Tetapi..

Dalam membuat pilihan yang pelbagai, manusia akan terikut dengan rentak nafsu dan syahwatnya. Kita tahu bahawa nafsu manusia tidak pernah tua dan angan-angannya seringkali melebihi kemampuannya. Selalunya, nafsu manusia akan membuat pilihan kepada perkara yang boleh mendatangkan pulangan kepada dirinya sendiri daripada orang lain.

Kalau ada satu peluang kekayaan, jarang sekali kita jumpa orang menawarkannya untuk orang lain. Kalau boleh biar dia seorang sahaja yang kaya. Oleh sebab itu, ketika memilih, biar untung untuk kita, baru orang lain. Untuk anak kita, baru anak orang. Untuk keluarga kita, baru keluarga orang. Ini adalah nature kepada manusia.

Islam mengajar manusia agar manusia dapat mengawal nafsu ini dengan membawa dimensi agar sesuatu pilihan itu biarlah mengambil kira kepentingan orang lain. Kebelakangan ini, semakin terserlah sikap mementingkan diri sendiri daripada orang lain. Kalau nak lebihkan kepada orang lain, mesti ada pulangan atau keuntungan.

Contoh..
Dalam masyarakat moden, budaya gotong royong semakin susah nak jumpa.
Kat surau pula, nak angkat cawan pun tunggu ajk yang buat. Belum lagi nak sapu sampah atau nak basuh pinggan.
Budaya menegur semakin payah kerana masing-masing ada hak masing-masing. Nak pakai apa pun apa orang kisah. Sebab itu, semakin maju, semakin tak kisah pada orang kata.

Atas dasar inilah timbul suara yang melaungkan hak asasi manusia.

Islam ingin melentur diri manusia agar dapat mendidik nafsu manusia dengan suatu misi membolehkan manusia melebihkan orang lain daripada diri sendiri. Tidakkah solat itu penuh dengan pengajaran kemasyarakatan. begitu juga dengan ibadat yang lain.

Asas nilai yang terdapat pada orang barat ialah melebihkan diri sendiri daripada orang lain. Sebab itu, mereka tidak kisah nak pakai apa pun hatta nak tukar jantina dan kahwin sejenis.

SEMPENA BULAN PUASA INI, BAGAIMANA PUASA MENGAJAR MANUSIA MEMBENTUK SIKAP DARIPADA MELEBIHKAN DIRI SENDIRI KEPADA MELEBIHKAN ORANG LAIN?


Bersambung ..

bersambung ..

Friday, August 14, 2009

Hidup zaman moden – macam-macam pilihan


“Keme dulu, daripada batu 17 sampai ke Gordang, jalan bawa pelita kontong je memalam (pada waktu malam)". Kata Wahab, yang merupakan anak jati Kampung Stor iaitu kampung kelahiran saya. “Masa tu, mana nak ada selait (torchlight) macam sekarang ni” dia menambah lagi.

Gordang- nama sebuah kampung.
Pelita kontong - Tin yang ditebuk dan diletakkan pelita di dalamnnya.

Masih terbayang lagi pada waktu kanak-kanak dulu, saya ditawarkan dengan dinamo oleh seorang yang bernama Mat Nor dengan harga RM2 untuk menyalakan lampu basikal pada waktu malam kerana pada ketika itu mana ada lampu yang dipasang sepanjang jalan. Saya terbayang kehidupan orang kampung kira-kira 50 tahun dahulu pada waktu malam sebagaimana yang digambarkan kepada saya apabila berbual dengan orang kampung apabila pulang ke kampung. Apa yang boleh dibuat pada ketika itu pada waktu malam melainkan berlabun (berborak) kosong sahaja kerana suasana tidak membenarkan. Mungkin pukul 10 malam itu sudah berasa lewat sangat dah kerana modal sembang pun dah habis kalau tiap-tiap hari sembang.

Sekarang ni pukul 10 itu dianggap masih awal lagi kerana masih banyak lagi perkara yang boleh dilakukan. Masih sempat shoping kat Carefoure sebab tutup pukul 11.30 dan selepas itu masih lagi sempat lepak kat Secret Recipe, borak-borak kosong sampai kul 1 pagi. Main bowling pun sempat lagi kalau tak ke Secret Recipe.

Kini kehidupan manusia telah dihidangkan dengan pelbagai bentuk pilihan. Apatah lagi dalam suasana bershoping di pasaraya besar, hanya tinggal duit dan troli sahaja. Kalau ubat gigi tuh, daripada yang murah sampailah yang mahal. Daripada yang halal sehingga yang syubhat. Begitu juga dengan pakaian, daripada yang satu warna sehingga yang berwarna-warni. Macam-macam ada.

Masalahnya ialah bagaimana manusia ingin membuat pilihan daripada kepelbagaian pilihan itu. Yang halal biasanya mahal sikit, biasanya kureng sikit, susah sikit, dan sebagainya. Memang la susah. Nak sembahyang memangla susah. ...

Nak duduk rumah tengok tv ker, nak dengar kuliah. Citer best ni.

Sekiranya kita dapat membuat pilihan yang tepat mengikut citarasa Islam, adakah anak kita, bini kita, laki kita, keluarga kita sama macam kita? Masyarakat kita? Belum tentu. Dalam banyak keadaan mereka membuat pilihan yang salah dalam kehidupan mereka. Betul ke begitu?

Naluri manusia yang dibekalkan dengan keinginan sentiasa meruntun tuannya agar melakukan sesuatu yang diinginkan oleh manusia. Nafsu sentiasa muda, tidak pernah tua walaupun pemiliknya adalah orang tua.

bersambung ..



Friday, August 7, 2009

Puasa ajar tahan nafsu, bukan melempias nafsu

Antara tujuan penting daripada puasa ialah untuk mendidik nafsu (shahwat) dan membentuknya agar ia dapat dikawal dan diuruskan kerana menuruti semua kehendak nafsu akan membawa padah yang buruk. Kalau diikutkan nafsu, buat apa masuk kerja seawal lapan pagi kerana lebih baik tidur, buat apa sibuk kerja kerana lebih baik sembang di kantin, buat apa nak pakai tudung kerana panas dan merimaskan, buat apa kahwin kerana lebih baik berzina, buat apa pergi surau kerana lebih baik tengok tv, buat apa dengar kuliah maghrib lebih baik santai di rumah. Manusia sentiasa mengimpikan masa santai , harta yang bertimbun, rumah yang hebat, kereta yang mewah, isteri yang cantik dan mengancam. Nafsu sentiasa memikirkan keinginannya dan dirinya sendiri lantaran nafsu itu sentiasa muda dan tidak pernah tua walau pun orang sudah tua.

Namun, nafsu itu juga penting kerana langsung tidak mempunyai nafsu juga membawa padah kepada manusia kerana keinginan itu membolehkan manusia terus hidup di atas muka bumi ini dengan sempurna. Tanpa nafsu, manusia tidak kisah tentang makanannya, untuk membina rumah yang cantik, untuk memikirkan kerjayanya, malah mungkin tidak berkahwin kerana tidak mempunyai perasaan kepada perempuan. Dengan kata lain, tanpa nafsu dunia ini tidak akan dibangunkan dan generasi manusia tidak akan wujud kerana manusia tidak berkahwin lantaran tiada keinginan.

Apa yang penting ialah untuk melahirkan orang orang yang dapat mengawal nafsunya dan mempunyai disiplin diri. Puasa mengajar manusia menahan satu perkara yang sangat dekat dengan manusia iaitu MAKAN. Manusia makan di waktu pagi, rehat pukul 10, makan tengah hari, makan petang, makan malam dan minum malam. Manusia bekerja pun dikatakan untuk cari makan. Bagi mendidik nafsu manusia, Allah taala telah perintah manusia agar dapat menahan makan dan diubah waktu makan daripada siang kepada malam. Rupa-rupanya dengan demikian itu manusia boleh jadi baik. Bulan puasa tidak banyak maksiat, malah manusia jadi sihat. Bandingkan sahaja antara kehadiran manusia ke klinik / hospital pada bulan puasa dan selepas raya.

Justeru, kawallah keinginan itu daripada membeli semua makanan yang terliur apabila pergi ke pasar Ramadan. Kawallah mata daripada melihat perkara yang bukan-bukan. Kawallah diri daripada pakai pakaian yang membuka aurat. Dengan demikian itu, kita akan mendapat hikmah daripada puasa iaitu mendidik nafsu dan keinginan agar sesuai dengan kehendak Islam. Selamat berpuasa.