Sunday, April 26, 2009

Babi dari perspektif Islam dan saintifik


al-Muzakarah al-ilmiyyah (Seminar separuh hari)

Muzakarah pada kali ini akan membahaskan tentang “babi” yang merupakan haiwan yang telah diharamkan oleh Allah di dalam al‐Quran dan Bible. Sungguhpun begitu, haiwan ini telah menjadi makanan kepada manusia pada hari ini dan bahan yang unsurnya telah mula digunakan secara meluas di dalam perubatan dan pemakanan mahupun pakaian. Keadaan ini telah menimbulkan keresahan kepada umat Islam khususnya di Malaysia.

9 Mei 2009
Hari Sabtu
9.00 pagi hingga 1.00 ptg.

Tempat :
Dewan Masjid Sultan Hishamudin, Bandar Baru Salak Tinggi.

Broshur. Sila klik.

Kertas kerja 1; Babi dari perspektif Islam. Sila klik.
Kertas kerja 2: Babi dari perspektif pemakanan dan perubatan. Sila klik.
Kertas kerja 3: Hukum Istihalah. Sila klik.

Antara perkara yang dibincangkan ialah



• Pengharaman babi di dalam Taurat dan Injil
• Pengharaman babi menurut perspektif Kristian
• Bahan daripada babi dalam teknologi pemakanan
• Bahan daripada babi dalam teknologi perubatan
• Teori perubahan (al‐istihalah) menurut Islam
• Khilaf fuqaha dalam masalah daging babi

KOMEN DR MAMOT TERHADAP POSTING TENTANG LEMAK BABI.

Saya terpanggil untuk menghubungi puan melalui e-mel ini apabila penolong pembantu tadbir di pejabat kami menunjukkan satu artikel daripada majalah puan (KOSMO) baru-baru ini bertajuk "Coklat enak import didakwa ada lemak babi".

Dengan melihat sepintas lalu kepada tajuk, sudah cukup untuk menggetarkan jiwa sesaorang Muslim kerana istilah "babi" itu sendiri begitu sensitif dan besar implikasinya kepada iman dan akidah mereka.

Untuk pengetahuan puan, saya telah mula bertugas di MARDI di PP Teknologi Makanan pada April 1975 sebelum bertukar tugas di Lembaga Koko Malaysia pada Januari 1990; dan sekarang di UKM sejak November 1993. Saya telah lama menjalankan penyelidikan berhubung dengan koko (fermentasi) dan coklat (pembangunan produk). Oleh itu, sedikit sebanyak tentang coklat saya tahu juga. Saya mendapat PhD dalam bidang Food Biochemistry daripada Univ. Leeds, UK (1980). Di UKM saya pernah/sedang mengajar subjek Food Chemistry, Food Chemistry Laboratory, Advanced Food Analysis, Oleochemistry, Soaps and Detergents, dan Cosmetic and Personal Care Product Chemistry. Bukanlah tujuan saya untuk membangga diri, tetapi sekadar sedikit bukti tentang bidang saya yang tak seberapa.

Begini puan. Niat puan untuk memaklumkan perkara kemungkinan lemak babi terdapat di dalam ingredien coklat import adalah sesuatu yang patut dipuji kerana perihatinnya puan terhadap umat Islam di Malaysia. Namun perlulah ditegaskan disini, maklumat hendaklah benar dan sahih, agar ia tidak menimbulkan "fitnah" kepada ummah. Ditakuti pahala yang cari, dosa pula yang mendatang, nahu-zubill-Allah. Natijahnya adalah seperti berikut :

LEMAK (dalam istilah kimia makanan, ia adalah triacylglycerol atau TAG yang berkeadaan pepejal pada suhu bilik) BUKAN emulsifier. Emulsifier atau pengemulsi dalam istilah Bahasa Melayunya, adalah sebatian amphophilic : ada kedua-dua sifat hydrophilic (suka air) dan lipophilic (suka lemak). Denagn itu kehadirannya membolehkan minyak dan air bercampur membentuk emulsi. Lemak neutral adalah lipophilic, justeru ia tak boleh menjadi pengemulsi. Ingat pepatah Melayu - minyak dan air tak boleh bercampur!
Emulsifier BUKAN pewarna (colouring), juga BUKAN penambah prisa (flavourings)
Dalam kod Food Ingredients, E-100 = curcumin, iaitu pigmen kuning yang terdapat di dalam rizom kunyit; manakala E-904 = shellac, adalah agen pengilat (glazing agent) diperoleh daripada resin (damar) yang dikeluarkan oleh sejenis serangga lac bug betina. Maka dakwaan puan yang menyatakan kedua-duanya emulsifier adalah salah!
Sepengetahuan saya, emulsifier yang lazim digunakan didalam pembuatan produk coklat ialah lecithin (phosphatidyl choline) iaitu sejenis phospholipid (tergolong dalam polar lipid) yang banyak terdapat secara semula jadi di membran sel, organ dalaman terutamanya hati dan kuning telur. Di dalam tumbuhan, ia terdapat dalam bentuk gum, justeru dihasilkan secara komersil daripada proses degumming minyak soya. Maka sumber komersil lecithin ialah lecithin soya.

Berdasarkan fakta di atas, puan bolah dianggap telah melakukan satu kesilapan, lantaran menggunakan fakta saintifik yang sama sekali salah. Sekiranya ia timbul akibat daripada kejahilan puan, ia boleh dimaafkan, tetapi puan tetap bersalah kerana melakukan sesuatu tanpa berilmu. Memang lemak dan minyak (triacylglycerol yang berkeadaan cecair pada suhu bilik) boleh ditukar kepada bahan pengemulsi dalam bentuk :

monoacylglycerol (MAG) dan diacylglycerol (DAG)
sugar esters (produk tindak balas antara gula dengan asid lemak)

Memandangkan sumber TAG (lemak/minyak) yang murah adalah daripada tumbuhan, adalah tidak bijak pengusaha di Barat menggunakan lemak/minyak daripada sumber haiwan, apatah lagi lemak babi yang tentunya akan menjejaskan penjualan produk mereka di negara Islam.

Akhir kata, nasihat saya ialah kita hendaklahbercakap sesuatu berlandaskan FAKTA dan bukannya PERASANGKA kerana kita perlulah bertanggungjawab terhadap apa yang kita katakan, lebih-lebih lagi ia melibatkan bilangan orang yang ramai. Sekiranya tidak tahu, maka bertanyalah kepada mereka yang tahu, ini adalah gesaan daripada hadith Rasulul-Allah s.a.w.

Sekian. Wassalam.

21 April 2009.

Assoc. Prof. Dr. Mamot Bin Said
Food Science Programme
School of Chemical Sciences and Food Technology
Faculty of Science and Technology
UKM.



Friday, April 24, 2009

Konsep “Jama'at al-Muslimin” dan kewajipan meletakkan komitmen kepadanya


Artikel ini menghujahkan bahawa “Jama'at al-Muslimin”mempunyai dua maksud iaitu komited dengan kebenaran dan komited dengan perpaduan dibawah pemerintahan Islam. Perkara ini telah disokong dengan hadith dan dipersetujui oleh beberapa Ulama silam. Seterusnya artikel ini menghuraikan perselisihan ulama semasa dalam menanggapi persoalan “Jama'at al-Muslimin”. Ada antara mereka yang mengatakan bahawa ia merujuk kepada ahl al-halli wa al-'aqdi yang bersepakat menyokong seorang pemimpin, merujuk kepada kebenaran, dan yang merujuk kepada ahli ilmu. Artikel ini seterusnya memberikan tiga saranan pendekatan yang perlu diberikan oleh orang Islam pada masa ini untuk memperkemaskan “Jama'at al-Muslimin” di dalam sesebuah kerajaan yang diperintah oleh orang Islam iaitu dengan menubuhkan parti politik untuk melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar, menubuhkan organisasi agama dan dakwah, bergerak di bawah kerajaan yang sedia ada. Ketika mana orang Islam berada di dalam negara yang bukan Islam; apabila mereka merupakan kumpulan minoriti maka tanggungjawab dakwah tidak boleh dilepaskan dan apabila mereka merupakan kumpulan majoriti, maka tugas mereka ialah mempengaruhi rakyat dan kerajaan yang sedia ada ke arah menjadikan Islam sebagai cara hidup.


Akan diterbitkan di dalam Jurnal Islamiyyat, Fakulti Pengajian Islam,UKM.

Artikel ini di dalam bahasa arab. Sila klik.

Muhamad Faisal Ashaari. (2008). Mada Iltizam bi Jama'at al-Muslimin. Jurnal Islamiyyat, Vol 30.




Tuesday, April 21, 2009

Kenapa Islam, bukan bangsa (bahan usrah)

Islam bukan agama perkauman dan kebangsaan. Islam tidak dipunyai oleh bangsa arab malahan Islam merupakan agama untuk semua manusia daripada segelap-gelap manusia sehinggalah seputih-putih manusia, daripada timur hingga ke barat. Kenapa Islam, bukan bangsa.




1. Islam agama yang adil dan sejahtera

Islam merupakan agama yang menjamin keselamatan manusia lantaran ia merupakan panduan daripada pencipta kepada manusia yang tidak mempunyai sebarang kepentingan melainkan semua peraturan itu adalah untuk kesejahteraan manusia. Keadilan Islam melepasi sempadan bangsa dan bahasa, malah tidak mengira warna kulit. Peraturan Islam menjamin hak setiap manusia walaupun dalam agama yang berbeza dengan Islam. Sejarah telah membuktikan bahawa orang bukan Islam telah mendapatkan hak yang sewajarnya di bawah pemerintahan Islam. Maka tiada sebarang alasan untuk menolak Islam.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ . مِنْ مُحَمَّدٍ عَبْدِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى هِرَقْلَ عَظِيمِ الرُّومِ . سَلاَمٌ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى ، أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّى أَدْعُوكَ بِدِعَايَةِ الإِسْلاَمِ ، أَسْلِمْ تَسْلَمْ ، يُؤْتِكَ اللَّهُ أَجْرَكَ مَرَّتَيْنِ ، فَإِنْ تَوَلَّيْتَ فَإِنَّ عَلَيْكَ إِثْمَ الأَرِيسِيِّينَ
Maksudnya: Dengan nama Allah yang maha pengasih dan penyayang. Daripada Muhammad, yang merupakan hamba Allah dan rasulNya; surat ini ditujukan kepada Hercules, pembesar kerajaan Rom. Salam sejahtera kepada mereka yang mengikut petunjuk. Sesungguhnya, Aku mengajak tuan menerima seruan Islam. Peluk lah Islam, nescaya kamu akan selamat, dan Allah akan berikan dua ganjaran kepada kamu. Sebaliknya, sekiranya tuan engkar, tuan turut akan menanggung dosa para petani (di kalangan rakyat tuan). (Muttafaq alayh).

2. Rasulullah tidak pernah bangkitkan isu bangsa

Bangsa arab Quraysh yang dianggap sebagai zaman Jahilillah memiliki akhlak yang sangat bejat dan buruk sekali. Namun, dalam usaha memperbaiki dan mengukuhkan bangsa arab baginda telah mengajak mereka beriman dengan Allah dan menjadi seorang Muslim. Baginda tidak pernah mengungkit tentang isu bangsa arab, sebaliknya mengajak mereka membuangkan segala bentuk syirik dan mentauhidkan diri hanya kepada Allah. Dengan demikian itu, mereka mampu menjadi sebuah bangsa yang kuat dan dapat menjadi kuasa besar. Saidina Omar telah menyebut:

عن طارق بن شهاب قال : لما قدم عمر الشام أتته الجنود وعليه إزار وخفان وعمامة وأخذ برأس بعيره يخوض الماء ، فقالوا له : يا أمير المؤمنين ، تلقاك الجنود وبطارقة الشام وأنت على هذا الحال ، قال : فقال عمر : إنا قوم أعزنا الله بالاسلام ، فلن نلتمس العز بغيره.

Maksudnya: Apabila Saidina Omar sampai ke Syam, beliau telah disambut oleh para tentera sedangkan beliau hanya memiliki satu kain dan dua khuf sambil menuntun tali untanya merentasi air. Mereka berkata kepadanya, Wahai amir al-Mukminin, kenapa engkau berpenampilan begini sedangkan kamu menemui tentera dan pemimpin agama di Syam. Beliau menjawab, sesungguhnya kita merupakan satu kaum yang Allah telah muliakan dengan Islam. Kita tidak akan memperoleh kemuliaan dengan selain dari Islam. (Musannaf Ibn Abi Syaibah)

3. Islam merupakan agama yang memiliki rujukan

Al-Quran dan al-Sunnah merupakan asas kepada Islam yang menjadi sekadar panduan dan sebagai kata pemutus dalam sesuatu perkara. Kehebatan Islam terletak pada panduan ini sehingga tiada agama yang dapat menandingi kehebatan Islam. Manakala, bangsa tidak memiliki sebarang rujukan dan kata pemutus untuk membukti kehebatannya ke atas bangsa yang lain. Melebihkan satu bangsa ke atas bangsa yang lain tanpa memiliki asas yang kuat, mengundang lebih banyak masalah daripada penyelesaian.

4. Bangsa tidak menjadi sebab untuk bermusuh

Allah menciptakan kepelbagaian manusia untuk manusia mengenali antara satu sama lain. Ia bukanlah alasan untuk memusuhi antara satu sama lain. Malahan Allah memerintahkan orang Islam agar mengajak mereka beriman kepada Allah. Sekiranya kita meletakkan bangsa sebagai asas permusuhan, ia menyalahi perintah Allah. Musuh kepada Islam ialah mereka yang menentang dakwah Islam, walaupun di kalangan bangsa sendiri. Melindungi bangsa sendiri yang melakukan kezaliman merupakan perkauman yang ditentang oleh Rasulullah.

لَيْسَ مِنَّا مَنْ دَعَا إِلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ قَاتَلَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ مَاتَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ
Maksudnya: Bukan daripada ajaran Islam, mereka yang mengajak kepada perkauman dan berperang mempertahankan perkauman. Bukan daripada Islam mereka yang mati di atas perkauman. (Sunan Abi Daud)

5. Matlamat akhir ialah dakwah

Dakwah merupakan tanggungjawab asasi kepada umat Islam. Kita bertanggungjawab menyampaikan mesej Islam kepada semua manusia sebagaimana yang dibawa oleh Rasulullah. Oleh sebab itu, Islam perlu dijadikan matlamat akhir bukan bangsa. Kukuh bangsa tidak beerti kukuh agama. Kukuh Islam beerti kukuh bangsa. Apabila kita meletakkan asas perjuangan itu bangsa, ia akan membawa sengketa dan perasaan tidak puas hati yang tidak berkesudahan.

6. Perkauman membawa kepada kezaliman

يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْعَصَبِيَّةُ قَالَ « أَنْ تُعِينَ قَوْمَكَ عَلَى الظُّلْمِ
Maksudnya; Seorang sahabat bertanya ”Wahai Rasulullah, apa itu perkauman”. Rasulullah menjawab ”Kamu menolong kaum kamu ke atas kezaliman”. (Sunan Abi Daud)

Topik perbincangan
• Syarat menjadi orang melayu menurut Perlembagaan Malaysia mestilah orang Islam.
• Sosial kontrak di Malaysia – perbezaan antara bumiputra dan bukan bumiputra.
• Orang melayu lemah dan bukan melayu kuat.

Sila klik

Monday, April 20, 2009

13 Mei, perspektif orang cina.


Buku ini memberikan perspektif baru terhadap pergaduhan kaum di Malaysia pada 13 Mei. Ia telah memberikan banyak persoalan terhadap isu ini yang mungkin dipendamkan dan dihilangkan begitu sahaja daripada pengetahuan umum. Selama ini, kisah 13 Mei hanya aku perolehi daripada buku teks yang dihidangkan di sekolah dan pembacaan umum sahaja. Dengan maklumat yang diperolehi itu juga, aku menyampaikannya kepada pelajar sewaktu mengajar di salah sebuah universiti dahulu.

Sila lihat ulasannya



Buku ini merupakan huraian pertama rusuhan perkauman 13 Mei 1969 di Malaysia yang boleh dipercayai dengan menggunakan dokumen-dokumen deklasifikasi yang dibuka selubung baru-baru ini di Pejabat Rekod Awam, London setelah selang 30 tahun justeru undang-undang kerahsiaan. Dokumen-dokumen ini membekalkan satu-satunya pemerhatian dan catatan sulit yang boleh diperolehi yang bibuat oleh British dan kedutaan negara asing lain berdasarkan risikan dan perhubungan mereka dengan pegawai dan ahli politik tempatan. Mereka termasuk laporan wartawan yang ketika itu diharamkan di Malaysia. Media tempatan digantung pada waktu itu dan dokumen-dokumen tempatan kekal menjadi dokumen rahsia di bawah Akta Rahsia Rasmi. Kua Kia Soong, seorang ahli sains sosial, memberi kita satu analisis politik baru tentang "Peristiwa 13 Mei" ini. Pada pandangan beliau, rusuhan tersebut tentu sekali bukan satu ledakan keganasan spontan antara orang Melayu dan Cina, malah ia adalaha satu kudeta yang dirancangkan oleh kelas pemerintah kapitalis menentang kelas aristokrat yang dipimpini Tunku. Beliau membincangkan percanggahan formula perkauman Perikatan pasca-Merdeka dan menyusur-galur kebangkitan kelas kapitalis Melayu baru yang memerintah Malaysia sejak 1969 ini. Dokumen-dokumen ini jelasnya menunjukkan sipakah yang bertanggungjawab atas keganasan tersebut dan mengemukakan persoalan mengapa pasukan-pasukan keselamatan boleh membenarkan keganasan berlanjutan. Dengan penerbitan buku ini, diharap "hantu 13 Mei" yang sering kali dibangkitkan oleh kerajaan Barisan Nasional akan dihalau dan tidak kembali buat selama-lamanya.

Boleh didapati di Gerak Budaya sempena pameran buku antarabangsa di PWTC masih berlangsung hingga 26 April 2009.

http://www.gerakbudaya.com/products-page/asian-studies/13-mei--dokumen-dokumen-deklasifikasi-tentang-rusuhan-1969-malaysia/



Wednesday, April 15, 2009

Apabila bukan Islam baca al-Quran


Konsep pembelajaran tradisional kurang memberi ruang kepada murid bertanya dan menerima timbal balas daripada murid. Guru dianggap sebagai orang yang hebat dan segala kenyataan mereka tidak boleh dipersoalkan. Manakala anak murid pula tidak mengetahui apa-apa, hanya perlu menerima sahaja apa yang diajarkan oleh guru. Maka tidak hairanlah apabila hubungan antara guru dan murid tidak mesra, dan keadaan bertambah buruk apabila guru sangat garang teradap anak muridnya. Rotan sentiasa di tangan dan penampar menjadihukuman apabila anak murid tidak dapat menjawab persoalan yang diberikan. Dalam suasana begini, bagaimanakah murid boleh mengajukan persoalan kepada gurunya.


“Kalau nak bagi susu banyak, makan la nasi banyak sikit” Ujar emak pada isteri saya yang baru bersalinkan anak kami yang ketiga.

Isteri saya pun bertanya dengan penuh kehairanan “Mak, pasai apa kena makan nasik? Apa kaitannya dengan susu banyak”

Dengan nada yang sinis, emak membalas “Ikut je lah. Heh, orang sekarang ni banyak benar tanya”

“Bukan la apa, saja nak tau kenapa dan apa kaitannya” jawab isteri saya.

Hal ini turut terbawa sama dalam agama sehingga kita jarang sekali mempersoalkan kenapa begitu dan kenapa begini di dalam hukum hakam agama. Alasannya, dalam hal agama jangan banyak tanya. Ikut sahaja. “Jangan jadi macam orang Israel, banyak sangat tanya sampai dihukum oleh tuhan...” Nasihat seorang ustaz kepada anak murid, sambil merujuk kepada kisah perintah tuhan kepada bani Israel untuk menyembelih lembu. Memang benar, sekiranya sikap banyak bertanya tidak kena pada tempatnya, ia membawa kepada padah yang berat. Namun, tidak semua dalam perkara agama itu tidak boleh ditanyakan. Tujuan bertanya itu bukanlah untuk menyanggah arahan tuhan, tetapi untuk mencari hikmah, alasan, dalil dan sebagainya agar tidak menjadi penganut Islam yang membabi buta.

Di dalam Islam, ada perintah dan larangan. Di sebalik perintah itu ada yang dapat diketahui alasannya dan banyak yang tidak diketahui. Sebagai orang Islam, dia tidak boleh hanya bersembahyang sahaja tanpa mengetahui kenapa perlu dia sembahyang dan kenapa Allah perintah dia sembahyang. Tujuan membangkitkan persoalan ialah untuk membuktikan bahawa pelaksanaan perintah tuhan itu benar-benar lahir daripada keimanan yang berakar umbi di dalam benak hatinya, bukan dengan ikut orang atau segan pada orang. Apabila agama diajar dengan arahan yang bersifat autoriti tanpa memberi ruang kepada orang untuk bertanya, malah tidak dirangsang untuk berfikir kenapa dan mengapa orang Islam kena begitu dan begini, manusia akan rasa bahawa agama ini tidak rasional.

Impaknya besar. Orang Islam tidak dapat menguasai kefahaman Islam yang baik dan tidak mampu untuk berhujah dengan orang bukan Islam. Orang Islam buat Islam, bukan kerana dia faham tetapi hanya ikutan sahaja. Di dalam pendidikan, seorang yang memiliki kefahaman yang baik ia tidak sekadar boleh menerangkan tetapi dia dapat menangkis dan membalas hujah pihak musuh. Barulah dikatakan dia menguasai sesuatu topik itu baik. Adakah ini berlaku di dalam pengajaran subjek agama Islam di Malaysia?

“Ustaz, tak de buku lain ke?” saya persoalkan buku “maza yakni intimai li al-islam” yang menjadi silibus usrah kami kepada ustaz Jamaludin Jusoh yang menjadi naqib usrah ketika menuntut di al-Azhar dahulu. “Tiap-tiap kali usrah, buku ini sahaja yang digunakan” tambah saya lagi, yan ketika itu tidak berapa faham tentang kepentingan dan tujuan buku ini. Padan la, masa tu baru tahun satu.

Apabila orang Islam tidak menguasai Islam, maka bagaimana mereka ingin menyampaikannya kepada bukan Islam dan berhujah dengan mereka. Oleh sebab itu, biarpun kita hidup dengan bukan Islam begitu lama, tetapi peratus mereka yang memeluk Islam sangat sedikit. Apabila ada orang bukan Islam nak baca al-Quran, kita gelabah kerana masyarakat kita tidak faham Islam. Sepatutnya kita berhadapan dengan dia, dan ajar dia bacaan yang betul, malah bagi kefahaman kepada dia tentang ayat itu. Dengan ini ada peluang untuk kita berinteraksi dengan dia mengenai Islam. Bukan dengan menghalang dia.

Sepatutnya, apabila kita memperakui bahawa Islam adalah agama yang betul, kita kena berdepanlah dengan orang kafir. Rupanya, kita ni jahil dan tak tahu nak berhujah, kita marah dia baca.


Wednesday, April 1, 2009

Orang-orang surau menyumbang kepada fahaman sekularisme

Orang yang selalu ke surau tetapi tidak berapa berkenan untuk terlibat dengan masyarakat, sebenarnya mereka ini menyumbang kepada mengukuhkan lagi pemikiran sekularisme di dalam minda masyarakat.
Masyarakat memiliki satu persepsi yang semakin mengukuh bahawa kelompok yang datang ke masjid hanyalah sesuai untuk aktiviti yang bersifat ritual sahaja. Manakala aktiviti yang bersifat kemasyarakatan seperti orang sakit, gotong royang, kenduri, menebas jalan, menolong anak yang keciciran dalam pelajaran, bantuan kemiskinan, masalah mat rempit dan sebagainya; kadanng kala dijuarai oleh bukan orang ahli surau/masjid.

Orang surau/masjid hanya menjadi pengikut sahaja. Tidak kedepan dalam menjuarai isu-isu masyarakat.

Kesannya ialah apabila masyarakat mengalami sebarang masalah, tempat dan orang yang perlu untuk mereke mengadu bukanlah orang surau/masjid. Tetapi orang lain. Mereka hanya perlu kepada orang surau untuk membaca doa sahaja.

Kenapa ini berlaku? Walaupun bukanlah di semua tempat.





Pada pemerhatian saya, (perlu kepada kajian yang mendalam) watak orang surau yang berjurus sehingga merasa berat untuk bergaul dengan masyarakat di kedai kopi, pondok panas, padang bola dan sebagainya. Ada kekangan dan halangan komunikasi yang menyebabkan ada jarak dengan masyarakat.

Masyarakat yang berada di luar surau sebaagiannya membentuk suara masyarakat yang gagal dijuarai oleh ahli surau/masjid. Mereka didekati.

Bentuk pendekatan perlu kepada perbincangan yang lain.

Tapi apa yang ingin dikongsikan ialah perbezan antara watak yang rajin ke surau dan yang tidak rajin.

Orang yang rajin ke surau, mudah diurus dan orang yang tidak rajin ke surau payah diurus. Nanti tulis dalam thread lain.