Tuesday, August 31, 2010

Doa hidayah untuk Lim Guan Eng, kenapa tidak yang lain?

Mendoakan keampunan kepada orang bukan Islam dilarang secara ijmak. Manakala mendoakan hidayah untuk orang bukan Islam dibenarkan, malah digalakkan.

Diperhatikan dari sirah Rasulullah, Baginda telah menyampaikan dakwah kepada semua orang dengan sepenuh kudrat tenaga yang ada pada Baginda. Segala harta, tenaga dan masa malah nyawa pun telah Baginda gadaikan demi untuk mempertahankan Islam. Ini bermakna Baginda telah melaksanakan perintah Allah dengan gigih dengan harapan mereka akan menerima Islam.

Di samping usaha yang gigih itu, Baginda juga ada menadah tangan berdoa untuk orang kafir secara umum dan secara khusus.

Untuk umum, pernah Baginda mendoakan
“Allah, berikanlah hidayah kepada kaumku, kerana mereka tidak mengerti”

Doa ini dipanjatkan apabila Jibril menawarkan kepada Baginda untuk menghapuskan penduduk Taif yang telah mencederakan Baginda apabila memulakan usaha dakwah di sana. Baginda bukan sahaja menolak tawaran ini, malah Baginda mendokan hidayah kepada mereka lantaran mereka tidak tahu.

Untuk khusus pula, Baginda telah mendoakan untuk beberapa orang bukan Islam seperti kepada Ummu Hurayrah dan Daus.

Doa Baginda kepada Omar bin al-Khattab dan Abu Jahal ada sedikit keistimewaan kerana Baginda mendoakan agar agama Islam mendapat kekuatan dengan kemasukan salah seorang dari mereka ke dalam Islam.

Ini bermakna bukan semua orang Islam yang didoakan secara khusus tetapi kepada orang yang berjinak dengan Islam seperti dalam kes Ummu Hurayrah, mendekatkan mereka dengan Islam seperti dalam kes Daus, dan juga kepada orang berpotensi boleh mengukuhkan kekuatan Islam seperti dalam kes Omar.

Keharusan berdoa untuk non-muslim ini adalah umum, tidak kira samaada ketika berkhutbah mahupun pada waktu-waktu yang lain. Ini kerana tiada dalil yang jelas mengharamkan doa hidayah ketika khutbah manakala perbuatan nabi yang tidak mendokan hidayah ketika khutbah bukanlah bererti perbuatan ini salah dilakukan ketika khutbah

Kalau pun mungkin mendoakan non muslim ketika khutbah itu dianggap tindakan yang tidak sesuai oleh sesetengah pihak, janganlah mengganggap keseluruhan tindakan itu salah. Buang yang keruh, ambil yang jernih.


Saturday, August 21, 2010

Kenapa Berdoa: Allah tak tau susah senang manusia?

Doa bukan sekadar suatu ibadat kepada Allah, malah ia juga merupakan intipati kepada ibadat.

Kenapa kita disuruh berdoa? Apakah Allah tak tau masalah manusia sehingga perlu mereka menyuarakannya kepada Allah? Dengan kata lain, Allah hanya terus melunaskan keinginan dan keperluan manusia tanpa terus meminta-minta lagi.

Kita perlu membezakan antara pengemis yang meminta kepada kita dengan pengemis dengan Allah. Kita membenci pengemis dan memandang rendah kepada mereka sedangkan Allah suka kepada pengemis dan seringkali mengadu susah senang kepada Allah.

Kalau ada orang meminta kepada kita duit, kalau sekali dua tak perla. Tapi kalau banyak kali, bukan duit yang diberi tetapi pelempang yang mungkin diberi.

Tetapi Allah suka kepada mereka yang meminta-meminta dengannya. Lagi banyak minta, lagi Allah suka. Ini tanda seseorang itu tunduk memperhambakan dirinya kepada Allah. Ia tidak bongkak dan berlagak. Ketika susah ia meminta kepada Allah dan ketika senang pun dia minta dari Allah. Dia sedar bahawa kesenangan yang ia perolehi itu bukan disebabkan usahanya tetapi disebabkan oleh pemberian dari Allah.

Adakah kita orang rajin berdoa dan mengharapkan sesuatu dari Allah? Atau adakah berdoa dalam keadaan melepaskan batuk ditangga sahaja. Jangan tidak sahaja. Kita merasakan bahawa usaha kita yang memberi bekas sedangkan ke semua itu adalah dari Allah.

Sunday, August 15, 2010

Puasa ibadah yang tidak dikerjakan, hanya tehor je.

Istimewa puasa berbanding amalan yang lain ialah ia merupakan amalan yang tidak perlu dikerjakan, tetapi hanya perlu untuk bertahan sahaja dari perkara yang membatalkan. Orang Perak kata kena "tehor" je. Kalau ibadat lain, ia perlu dikerjakan seperti solat yang diperlu dilakukan wuduknya dan amali yang lain.

Ia kelihatan sesuai untuk pemalas kerana cukup dengan bertahan sahaja tanpa melakukan sebarang amalan. Walau bagaimanapun, yang disuruh untuk ditahan itu adalah “makan”, maka itu yang tak tahannya tuh. Ramai juga yang tewas dengan ujian ini.

Apa yang diperhatikan bahawa orang Melayu kelihatan agak rajin mengamalkan ibadat puasa berbanding dengan solat. Puasa buat, solat belum tentu.

Ada orang kata, orang arab rajin solat, tapi bab puasa ni malas. Emmmm, kalau betullah pemerhatian itu, orang arab ni jenis kurang sabar, sebab itu tak berapa rajin puasa. Berbanding dengan orang melayu yang macho dan terlebih sabar agaknya, maka mereka tu rajin puasa.

Tuesday, August 10, 2010

Selamat menjadi pengurus nafsu yang bijak

Ramadan mengajar manusia mengenal batasan, yang mana boleh dan yang mana tak boleh. Walaupun kurang satu minit sahaja, tetap makan tidak dibenarkan sehinggalah betul-betul masuk waktu. Manusia menjaga waktunya sehingga sanggup tidak makan dan tidak minum malah perokok tegar pun tidak merokok lantaran menjaga dsiplin yang Allah telah tetapkan.

Dengan kata lain, puasa membentuk manusia menjadi orang yang berdsiplin, tahu batasan halal dan haram. Ini kerana orang yang berjaya hidup di atas muka bumi ini ialah orang yang berdsiplin di dalam hidup. Tanya lah siapa pun di kalangan orang yang berjaya, sama ada di kalangan petani, penoreh, guru, pelajar, pedagang dan sebagainya, semuanya berdsiplin. Kalau tidak masa kan mereka boleh berjaya.

Kalau masuk kerja ikut suka, nak toreh pokok getah ikut suka, nak berniaga ikut suka – boleh berjaya ke kalau macam tu?

Puasa telah menahan manusia daripada “makan” yang merupakan suatu fitrah dan keinginan semua manusia hingga ada manusia yang hidup kerana nak makan. Tiada manusia yang tidak makan, dari budak kecil hingga orang tua. Sungguhpun makan itu sangat dekat dengan manusia, tetapi Allah melarang manusia daripada “makan” pada waktu-waktu tertentu dalam bulan puasa untuk menjadikan manusia lebih berdisplin di dalam hidup dan mengajar manusia agar membentuk nafsunya.

Seorang yang berpuasa dididik agar menjadi seorang pengurus nafsu yang baik.

Orang yang gagal dalam menguruskan nafsunya merupakan orang yang zalim, fasiq, munafiq dan kafir. Contohnya ialah
membunuh orang
mengambil / memberi rasuah
tidak solat
menipu
berzina
syirik

Berjayakah puasa mengubah kita menjadi pengurus yang bijak

Pandangan Ust. Hasrizal - berpuasa itu mengurungkan nafsu. Nafsu yang terkurung itu masih lagi ganas melainkan setelah dijinakkan. Jinak lah nafsu itu dengan membaca quran, mengaji, solat malam dan sebagainya.

Sunday, August 8, 2010

PENDIDIKAN SEKS DALAM TRADISI PENGAJIAN ISLAM

Dalam tradisi pengajian ilmu Islam, silibus pendidikan seks telah diterapkan di dalam pembelajaran fiqh terutamanya di dalam fiqh bersuci dan fiqh perkahwinan. Seks bukanlah menjadi subjek utama dalam pengajian Islam kerana pengetahuan tentang seks merupakan perkara tabiee yang dianugerahkan oleh Allah kepada semua haiwan, termasuk manusia. Cuma, tabiee ini perlu dibentuk agar segala naluri itu disalurkan secara betul dan pada tempat yang betul. 


Oleh kerana seks merupakan keinginan semua manusia maka bimbingan daripada wahyu  amat penting agar manusia dapat menyalurkan keinginan nafsu ini dengan cara yang betul dan juga dapat mengelakkan manusia tewas dari runtunan nafsu. 

Di dalam Islam, Ia diterapkan secara tidak langsung di dalam pengajian hukum bersuci, solat, dan juga dalam bab akhlaq kerana seks bukanlah sesuatu yang perlu disensasikan. Naluri manusia yang berkaitan dengan seks ini perlu dibentuk menerusi pembelajaran hukum hakam dan akhlaq Islam bagi membentuk pengetahuan seks yang sihat. Sekiranya pendidikan seks yang ingin diperkenalkan sebagai satu cara untuk mengatasi masalah mengandung tanpa nikah atau pembuangan bayi yang berleluasa sejak sedekad dulu, pembelajaran seks secara khusus dibimbangi tidak menyelesaikan masalah. 

Perkasakan pendidikan Islam, pelbagaikan pendekatannya dan banyakkan masa pengajarannya, selain daripada mengambil langkah yang serius dalam menangani budaya zina yang berleluasa pada masa kini. Kukuhkan aspek malu yang bertempat kerana ia merupakan akhlak penting dalam perkara yang berkaitan dengan seks. 

Sekiranya, pendidikan seks itu untuk keperluan pengajaran sains, ia tidak perlu dijadikan sebagai satu subjek khusus. Selitkan sebagai satu unit kecil di dalam pendidikan sains agar ia tidak dijadikan bahan yang perlu dihighlightkan dan disensasikan. Paling penting dari itu ialah, kaitkan dengan kebesaran Allah yang menjadikan manusia dari tiada kepada ada, seterusnya dari ada kepada tiada (mati), kemudian akan dibangkitkan semula. 

Adakah seks itu merupakan isu asasnya, atau pendidikan agama yang tidak memada, atau cabaran luar yang semakin hebat yang menuntut pendekatan pengajaran yang lebih terkedepan?

Contoh pendidikan seks di dalam Islam - meletakkan malu sebagai elemen penting. 

عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ امْرَأَةً مِنَ الأَنْصَارِ قَالَتْ لِلنَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم - كَيْفَ أَغْتَسِلُ مِنَ الْمَحِيضِ قَالَ « خُذِى فِرْصَةً مُمَسَّكَةً ، فَتَوَضَّئِى ثَلاَثًا » . ثُمَّ إِنَّ النَّبِىَّ - صلى الله عليه وسلم - اسْتَحْيَا فَأَعْرَضَ بِوَجْهِهِ أَوْ قَالَ « تَوَضَّئِى بِهَا » فَأَخَذْتُهَا فَجَذَبْتُهَا فَأَخْبَرْتُهَا بِمَا يُرِيدُ النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم

Dari Aishah, seorang perempuan dari kaum Ansar bertanya kepada Rasulullah "Bagaimana bersuci daripada haid?". Rasulullahh bersabda "Ambillah kapas yang diletakkan bauan kasturi, dan bersucilah dengannya". Kemudian Rasulullah berasa malu dan memalingkan mukanya. Aishah berkata "Aku menarik perempuan itu dan menjelaskan kepadanya apakah yang dimaksudkan oleh Rasulullah itu". Muttafaq Alayh.