Monday, December 20, 2010

Hijrah dan parti Islam

Hijrah bukan sekadar berpindah tetapi intipati hijrah ia adalah tindak balas yang terhasil dari tentangan terhadap Islam.

Respon yang sangat negatif terhadap Islam dari kaum Mushrikin menyebabkan suatu tindakan strategik yang perlu diambil untuk mempertahankan Islam dan kelansungan perjuangan Islam.

Persoalannya, kenapa Rasulullah yang digelar sebagai al-Amin, akhirnya ditentang, dihina, dikutuk, dicop sebagai ajaran sesat, orang gila dan sebagainya.

Logiknya, bila ajak orang buat baik, akan diterima oleh semua pihak. Apatah lagi menentang kezaliman, menghapuskan penzinaan, membebaskan dari perhambaan kepada benda dan manusia kepada perhambaan kepada Allah. Semua tu benda baik. Takkan orang nak buat baik pun dimarahi.

Tetapi resam perjuangan Islam seperti yang ditunjukkan oleh Rasulullah menerusi Hijrah, lagi buat benda baik, lagi orang tak suka sehingga mereka bertekad untuk membunuhnya dan memaksanya berhijrah.

Makna kata, kalau buat baik, semua orang suka - maknanya belum lagi bersesuaian dengan sunnah perjuangan Rasulullah. Masih ada yang belum kena.

Solat pun boleh, zina pun ok, puasa pun digalakkan, minum arak pun dibenarkan. Haji pun diuruskan, konsert gay pon dibawa masuk.. emmmmm. Jauh panggang dari api.

Bagaimana pula dengan usha mendapat undi pilihanraya menerusi parti Islam. Tentunya, parti ini perlu berpegang dengan prinsip Islam. Bukan asal nak dapat undi sahaja.
hhhhmmmm...

Monday, November 15, 2010

Korban - menurut fahaman orang melayu

Korban adalah perkataan daripada Bahasa Arab yang membawa makna “dekat”, yang berasal daripada parkataan Qurban (قربان). Ini bermakna ibadat korban yang dilakukan itu adalah bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah. Menurut hadis, pahala orang yang melakukan korban itu besar iaitu mendapat pengampunan dari Allah sebelum darah haiwan itu menerjah bumi.

Namun dalam bahasa melayu, apabila disebut korban (sempena Hari Raya Aidiladha), ia membawa maksud sembelihan binatang seperi kerbau dan lembu. Agak pelik apabila disebut untuk korban ayam.

Pengunaan ini dalam bahasa melayu ini dipercayai diambil daripada ayat quran yang mengisahkan dua orang anak nabi Adam yang mengemukakan Qurban. Salah seorang daripada mereka diterima, dan seorang lagi ditolak. Namun, dalam membicarakan bab sembelihan ini, para ulama tidak menggunakan perkataan qurban tetapi menamakan dengan udhiyyah (أضحية). Ia perkataan yang lebih specific maknanya yang merujuk kepada ibadat korban sembelihan, tetapi orang melayu menggunakannya merujuk kepada hari raya adha.

Masalahnya ialah, sesetengah orang mungkin berasa sudah berpuas hati dengan ibadat korban yang dilakukan kerana ia telah memenuhi tuntutan Islam dan tidak perlu lagi bersusah payah kerana agama. Inilah masalah apabila terjemahan daripada perkataan arab itu membawa maksud yang berbeza dengan bahasa melayu. Mungkin perkataan “korban” yang digunakan dalam bahasa melayu itu patut untuk ditambah dengan “korban sembelihan” untuk lebih menjelaskan makna korban disini ialah ibadat sembelihan.

Korban dengan erti “sanggup bersusah payah demi agama” yang dalam bahawa arabnya ialah Jihad. Sesiapa yang berkorban, pasti akan terkorban.

Nabi Ibrahim benar-benar berjihad dan bersusah payah kerana mengorbankan perasaannya kerana menuruti perintah Allah. Dia telah yakin dengan janji Allah.

Selain dari "korban" terdapat beberapa perkataan lain yang apabila diterjemahkan dari bahasa Arab ke dalam bahasa Melayu, ia membawa erti yang belainan dari penggunaan asalnya.

Contoh: kitab, muhrim, dan .....

Makna kata, isu melayu dan Islam ialah isu kefahaman agama yang dangkal yang membawa kepada salah faham tentang agama.

Thursday, October 28, 2010

Muzakarah Ilmiyyah (Oktober) - MLM dari persepktif Islam

Muzakarah Ilmiyyah Ulama (Oktober)

Tajuk : Perniagaan MLM dari persepktif Islam.
Ustaz Abdullah Jalil
Pensyarah Fakulti Ekonomi dan Muamalat
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

31hb. Oktober
Ahad malam Isnin.
9.15 malam.

Masjid Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang.
Peta: Cari di sini.

Broshure: Klik sini.

Semua Muslimin dan Muslimat dijemput hadir.

Monday, October 25, 2010

Beberapa perkara yang perlu diperhalusi oleh pendakwah

Fundamental Techniques in Handling People

  1. Don't criticize, condemn, or complain.
  2. Give honest and sincere appreciation.
  3. Arouse in the other person an eager want.

Six Ways to Make People Like You

  1. Become genuinely interested in other people.
  2. Smile.
  3. Remember that a person's name is, to him or her, the sweetest and most important sound in any language.
  4. Be a good listener. Encourage others to talk about themselves.
  5. Talk in the terms of the other person's interest.
  6. Make the other person feel important and do it sincerely.

Twelve Ways to Win People to Your Way of Thinking

  1. Avoid arguments.
  2. Show respect for the other person's opinions. Never tell someone that he or she is wrong.
  3. If you're wrong, admit it quickly and emphatically.
  4. Begin in a friendly way.
  5. Start with questions to which the other person will answer yes.
  6. Let the other person do the talking.
  7. Let the other person feel the idea is his/hers.
  8. Try honestly to see things from the other person's point of view.
  9. Sympathize with the other person.
  10. Appeal to noble motives.
  11. Dramatize your ideas.
  12. Throw down a challenge; don't talk negatively when a person is absent; talk only about the positive.

Be a Leader: How to Change People Without Giving Offense or Arousing Resentment

  1. Begin with praise and honest appreciation.
  2. Call attention to other people's mistakes indirectly.
  3. Talk about your own mistakes first.
  4. Ask questions instead of directly giving orders.
  5. Let the other person save face.
  6. Praise every improvement.
  7. Give the other person a fine reputation to live up to.
  8. Encourage them by making their faults seem easy to correct.
  9. Make the other person happy about doing what you suggest.

P/s- Buku ini ada versi terjemahan yang diterbitkan oleh PTS. Boleh beli secara online.

Wednesday, October 13, 2010

Antara isu-isu yang melibatkan non-Muslim

Berikut adalah beberapa isu berkaitan agama yang dibangkitkan oleh pihak tertentu yang dipercayai untuk kepentingan politik tetapi dari satu sudut yang lain ia dapat memberikan peluang untuk menghilangkan persepsi negative non-Muslim terhadap Islam. Ia juga memberi ruang penerangan kepada orang Islam (baca: melayu) tentang hakikat Islam yang diturunkan untuk semua manusia.

  • Pembatalan perarakan maulud nabi oleh non-Muslim
  • Perobohan kuil hindu – kepala lembu
  • Penggunaan kalimah Allah oleh Kristian
  • Doa kepada non-Muslim
  • Non-Muslim tak buleh masuk masjid - Sila klik
  • Pemberian duit judi kepada warga emas

Ada sapa nak tambah? Masukkan dalam komen.



Kalau tiada isu-isu ini dibangkitkan pun, tak de sebab nak bagi tau kat orang cina yang kamu boleh masuk masjid. Sebenarnya, dia pun heran, sebab selama ini, banyak masjid yang dia buat, malah sebelum pak imam naik mimbar pun dia dah naik dulu. Pasal apa tiba-tiba heboh yang dia tak boleh masuk masjid.

Thursday, September 23, 2010

Tak solat itu macam makan babi

Orang tak solat ialah orang yang berdosa dan masuk neraka. Jahatnya orang ini kerana melanggar perintah Allah. Kita merasa jijik dan geli geleman melihat orang makan babi kerana melanggar perintah Allah, tapi ramai orang yang tidak berasa jijik dengan perbuatan meninggalkan solat.
Makan babi pun berlawanan dengan fitrah manusia, sama juga dengan meninggalkan solat. Tidak menunaikan solat itu meninggalkan perintah Allah manakala makan babi itu pun sama juga.

video

Makna PEPSI

PEPSI
Pay Every Penny Saving Israel
Bayar setiap sen untuk menyelamatkan Israel

Sila lihat video ini.


video

Thursday, September 16, 2010

Cerita misteri dan hantu lambang kemunduran

Hari raya baru ini, banyak bebenor cerita hantu yang ditayangkan. Sungguhpun sesetengahnya berbentuk lawak dan jenaka tetapi ia masih lagi dalam lingkungan hantu. Hemmm, raya ni berantu betoi. Heran betoi, kerana dalam dunia yang serba maju ini, kita seronok pulak nengok cerita hantu. Menariknya, hantu dalam pemikiran melayu menakutkan manakala dalam pemikiran cina membantu manusia.

Berikut adalah entri di dalam blog ini yang telah disiarkan pada tahun sudah (Penyemaian Pemikiran khurafat dan tahayul oleh Media Massa). Mudahan dimanfaatkan.

Setelah Islam bertapak di Nusantara, sedikit sebanyak kepercayaan tahayul dan khurafat seperti pemujaan kepada keramat; amalan memuja kampung dan semangat padi; memohon kepada roh wali; bintang dua belas penentu nasib; bomoh boleh mengetahui alam ghaib; bulan Safar bulan bala; suara burung hantu membawa pertanda malang; benda yang pecah menjadi petanda belaku perkara yang tidak baik; cara uri ditanam akan mempengaruhi kehidupan anak yang baru dilahirkan; kucing hitam yang melintas membawa pertanda buruk; nombor 13 membawa sial dan 1001 kefahaman masyarakat telah dapat dinyahkan.

Anehnya, dalam keadaan masyarakat masih belum bersih sepenuhnya daripada belenggu pemikiran dan amalan tahayul dan khurafat itu, kedapatan pula media elektronik yang cuba menyuburkan semula pemikiran dan amalan tahayul dan khurafat ini melalui filem dan drama TV. Sejak kebelakangan ini, didapati begitu banyak penayangan filem-filem dan drama-drama berunsurkan seram dan mistik bertemakan hantu, jin dan syaitan.

Terfikirkah kita kenapa anak-anak zaman sekarang takut nak ke tandas kalau tidak ditemani oleh Ibu bapa? Kalau tidak pengaruh media massa masakan jadi begini! Dan jangan terkejut jika generasi masa depan adalah generasi yang penakut hantu dan lebih mengenali hantu daripada Tuhannya.

Pemikiran tahyul dan khurafat ini bukan sahaja tersebar melalui media elektronik, malah media cetak juga turut memainkan peranan menanam pemikiran ini. Hal ini jelas terbukti apabila terdapat sesetengah majalah, akhbar dan tabloid yang memberikan ruang yang cukup selesa untuk paparan cerita-cerita misteri, hantu itu dan ini, sejarah puaka di sana sini dan bermacam-macam lagi.

Sebenarnya kepercayaan kepada tahayul dan khurafat ini melambangkan kemunduran dan tidak bertamadun.

Pertama: Orang yang mengamalkan kepercayaan ini terdiri di kalangan masyarakat yang mundur lantaran pendedahan terhadap ilmu sains yang sangat terhad. Ini membawa kepada kepercayaan kepada khurafat apabila sesuatu fenomena alam berlaku. Sebagai contoh, bunyi guruh dipercayai berpunca daripada dewa atau hantu yang sedang marah sedangkan penemuan sains mendapati bahawa bunyi itu disebabkan oleh cahaya yang melintasi ruang udara. Maka terhasillah bunyi yang kuat seperti apabila kita menghayunkan sebatang lidi di udara. Masyarakat yang bertamadun dan maju tidak mudah mempercayai perkara khurafat kerana mereka sering mempersoalkan rasional disebalik sesuatu perkara. Sebagai contoh, kencing ditepi pinggir hutan perlu meminta izin daripada ”tok” kerana takut dimarahi oleh penunggu. Apa perlunya berbuat demikian kerana kuasa memudaratkan itu adalah dari Allah, bukan penunggu.

Kedua: Pengamalan kepercayaan ini turut berpunca daripada kekurangan teknologi dan kekurangan sumber manusia yang menyebabkan manusia terpaksa bergantung kepada pertolongan jin (baca: hantu raya, toyol dan sebagainya). Sebagai contoh, untuk membuka ladang padi huma memerlukan kepada tenaga yang begitu banyak untuk menebang pokok, membakar kayu, menebas dan sebagainya. Mahu tak mahu, orang-orang dulu terpaksa bergantung kepada tenaga jin. Begitu juga mereka terpaksa bergantung dengan bomoh/pawang yang sebahagian mereka itu menggunakan jin kerana tiada/kurang kemudahan klinik.

Selain itu, meminta tolong daripada jin hanya akan menambahkan lagi kebergantungan kepada dunia misteri ini dan membawa jauhnya manusia daripada Allah. Ini berbanding apabila menggunakan ayat al-Quran atau minta tolong dengan pengamal perubatan traditional yang berasaskan al-Quran. Pergantungan adalah kepada Allah.

Melambakkan filem dan cerekarama bertemakan jin, misteri dan hantu seperti bawang putih bawang merah, susuk, bunian dan sebagainya seolah-olah ingin membawa masyarakat kepada kemunduran di dalam fikiran. Sungguhpun ia bersifat hiburan tetapi sejauh mana pendedahan lakonan tahayul dan khurafat ini mampu mengajar masyarakat. Apakah ianya mengajak masyarakat menjauhinya atau lebih terpengaruh ke arahnya?

Sebagai umat Islam, kita perlu percaya dengan alam ghaib termasuk jin dan syaitan. Hantu tergolong dalam kelompok jin. Namun kegahirahan untuk menyingkap rahsia jin dan hantu tidak membantu mengembangkan minda masyarakat. Sebaliknya menghanyutkan masyarakat dengan perkara yang kurang berfaedah dan boleh menjejaskan akidah umat Islam. Apa akan berlaku kepada akidah umat Islam jika cerita-cerita begini terus disebarkan di kalangan masyarakat dan diberikan ruang pula oleh pihak media? Tepuklah dada, tanyalah iman. Selamatkan keluarga anda!

Friday, September 3, 2010

Cina masuk masjid sensitif, tapi sedarkah ..

Hukum orang kafir masuk masjid telah dibahaskan oleh para ulama. Antaranya boleh klik disini.

Sungguhpun dari sudut hukum, ia dibenarkan, tetapi di dalam masyarakat Malaysia ia kelihatan janggal, tidak sesuai, tidak patut dan sebagainya. Malahan sesetengah pihak mengganggapnya sensitif dan menceroboh hak orang melayu dan mencemar kesucian masjid. Itulah sikap prejudis dan semangat perkauman sempit yang menebal yang tidak diketahui dari gunung mana asal usulnya.

Sedarkah kita, sikap beginilah yang boleh menyebabkan dakwah Islam tidak sampai kepada mereka.

Sila teliti kajian yang dijalankan oleh sekumpulan pensyarah dari Universiti Malaya. Mereka mendapati bahawa

1. Hampir keseluruhan menyatakan tidak berminat untuk mengetahui tentang Islam, manakala sebahagian kecil yang berminat untuk mengetahui tentang Islam memberi alasan bahawa ia berpunca daripada sikap positif orang Islam dan bacaan yang didengari dari masjid menenangkan.



2. Hampir separuh iaitu sebanyak 147 orang atau 49.7% beranggapan masjid hanya untuk orang Islam sahaja.


3. 92.9% menyatakan tidak pernah menyertai aktiviti yang dilaksanakan oleh masjid di kawasan tempat tinggal mereka.

4. 87.5% menyatakan mereka tidak pernah dijemput untuk menyertai aktiviti masjid yang dilaksanakan.

5. 99.0 % menyatakan tidak ada keinginan untuk mencadangkan sebarang usul / cadangan kepada pihak masjid.

6. 54.7% merasa selesa tinggal berhampiran masjid, manakala 38.2% menyatakan rasa biasa sahaja.

Sila lihat
Ab. Aziz Mohd Zin et al. (2008). Perasaan orang bukan Islam terhadap laungan suara, bacaan dan aktiviti masjid di negeri Selangor. Jurnal Usuluddin, 27: 109-119.
Boleh download di sini.



Sila teliti juga hasil analisis terhadap fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dalam perkara yang berkaitan dengan non-Muslim. Sumber: http://www.e-fatwa.gov.my/

Analisis mendapati bahawa hanya sejak ditubuhkan Majlis Fatwa dari 1971 hingga 2000, iaitu dalam tempoh 30 tahun, hanya 3 fatwa sahaja yang dikeluarkan. Tidakkah ia merupakan jumlah yang amat sedikit sedangkan pada 1969 merupakan tahun berlakunya pergaduhan kaum yang membawa kematian lebih 2000 orang. Dengan sedikitnya fatwa itu, boleh dianggap menandakan hubungan antara melayu dan Non Muslim lebih dikuasai oleh adat, budaya dan mungkin juga persepsi negatif terhadap mereka. Kalau berasaskan agama, tentunua banyak sekali persoalan yang timbul dan pihak bertanggungjawab terhadap agama mengambil action terhadap permasalahan yang berlaku. Sila dapatkan di sini atau di sini.


Sejak 2000 baru mula beberapa persoalan yang diajukan kepada pihak majlis fatwa untuk bertanyakan tentang hukum yang berkaitan dengan non muslim seperti hukum mengucapkan selamat hari raya kepada non-Muslim sempena hari raya mereka dan hukum kongsi raya.

Ini baru mereka masuk masjid, belum lagi bagi wang zakat kepada mereka. Lagi lah gegak gempita bumi Malaysia yang bertuah ini. Sedangkan al-Quran sudah sebut hukum Muallaf ini lebih awal lagi.

Urut lah dada kita, tanyalah usaha dakwah yang telah kita lakukan.

Urut sekali lagi, tanyalah adakah kita pernah pada Allah minta untuk dilahirkan sebagai melayu dan ada tak perintah dalam Quran untuk mempertahankan melayu sebagai mana perintah mempertahankan Islam.

Tidak dinafikan mempertahankan bangsa itu suatu tuntutan, tetapi ia bukanlah mengatasi mempertahankan Islam.

Wallahu a'lam.

Tuesday, August 31, 2010

Doa hidayah untuk Lim Guan Eng, kenapa tidak yang lain?

Mendoakan keampunan kepada orang bukan Islam dilarang secara ijmak. Manakala mendoakan hidayah untuk orang bukan Islam dibenarkan, malah digalakkan.

Diperhatikan dari sirah Rasulullah, Baginda telah menyampaikan dakwah kepada semua orang dengan sepenuh kudrat tenaga yang ada pada Baginda. Segala harta, tenaga dan masa malah nyawa pun telah Baginda gadaikan demi untuk mempertahankan Islam. Ini bermakna Baginda telah melaksanakan perintah Allah dengan gigih dengan harapan mereka akan menerima Islam.

Di samping usaha yang gigih itu, Baginda juga ada menadah tangan berdoa untuk orang kafir secara umum dan secara khusus.

Untuk umum, pernah Baginda mendoakan
“Allah, berikanlah hidayah kepada kaumku, kerana mereka tidak mengerti”

Doa ini dipanjatkan apabila Jibril menawarkan kepada Baginda untuk menghapuskan penduduk Taif yang telah mencederakan Baginda apabila memulakan usaha dakwah di sana. Baginda bukan sahaja menolak tawaran ini, malah Baginda mendokan hidayah kepada mereka lantaran mereka tidak tahu.

Untuk khusus pula, Baginda telah mendoakan untuk beberapa orang bukan Islam seperti kepada Ummu Hurayrah dan Daus.

Doa Baginda kepada Omar bin al-Khattab dan Abu Jahal ada sedikit keistimewaan kerana Baginda mendoakan agar agama Islam mendapat kekuatan dengan kemasukan salah seorang dari mereka ke dalam Islam.

Ini bermakna bukan semua orang Islam yang didoakan secara khusus tetapi kepada orang yang berjinak dengan Islam seperti dalam kes Ummu Hurayrah, mendekatkan mereka dengan Islam seperti dalam kes Daus, dan juga kepada orang berpotensi boleh mengukuhkan kekuatan Islam seperti dalam kes Omar.

Keharusan berdoa untuk non-muslim ini adalah umum, tidak kira samaada ketika berkhutbah mahupun pada waktu-waktu yang lain. Ini kerana tiada dalil yang jelas mengharamkan doa hidayah ketika khutbah manakala perbuatan nabi yang tidak mendokan hidayah ketika khutbah bukanlah bererti perbuatan ini salah dilakukan ketika khutbah

Kalau pun mungkin mendoakan non muslim ketika khutbah itu dianggap tindakan yang tidak sesuai oleh sesetengah pihak, janganlah mengganggap keseluruhan tindakan itu salah. Buang yang keruh, ambil yang jernih.


Saturday, August 21, 2010

Kenapa Berdoa: Allah tak tau susah senang manusia?

Doa bukan sekadar suatu ibadat kepada Allah, malah ia juga merupakan intipati kepada ibadat.

Kenapa kita disuruh berdoa? Apakah Allah tak tau masalah manusia sehingga perlu mereka menyuarakannya kepada Allah? Dengan kata lain, Allah hanya terus melunaskan keinginan dan keperluan manusia tanpa terus meminta-minta lagi.

Kita perlu membezakan antara pengemis yang meminta kepada kita dengan pengemis dengan Allah. Kita membenci pengemis dan memandang rendah kepada mereka sedangkan Allah suka kepada pengemis dan seringkali mengadu susah senang kepada Allah.

Kalau ada orang meminta kepada kita duit, kalau sekali dua tak perla. Tapi kalau banyak kali, bukan duit yang diberi tetapi pelempang yang mungkin diberi.

Tetapi Allah suka kepada mereka yang meminta-meminta dengannya. Lagi banyak minta, lagi Allah suka. Ini tanda seseorang itu tunduk memperhambakan dirinya kepada Allah. Ia tidak bongkak dan berlagak. Ketika susah ia meminta kepada Allah dan ketika senang pun dia minta dari Allah. Dia sedar bahawa kesenangan yang ia perolehi itu bukan disebabkan usahanya tetapi disebabkan oleh pemberian dari Allah.

Adakah kita orang rajin berdoa dan mengharapkan sesuatu dari Allah? Atau adakah berdoa dalam keadaan melepaskan batuk ditangga sahaja. Jangan tidak sahaja. Kita merasakan bahawa usaha kita yang memberi bekas sedangkan ke semua itu adalah dari Allah.

Sunday, August 15, 2010

Puasa ibadah yang tidak dikerjakan, hanya tehor je.

Istimewa puasa berbanding amalan yang lain ialah ia merupakan amalan yang tidak perlu dikerjakan, tetapi hanya perlu untuk bertahan sahaja dari perkara yang membatalkan. Orang Perak kata kena "tehor" je. Kalau ibadat lain, ia perlu dikerjakan seperti solat yang diperlu dilakukan wuduknya dan amali yang lain.

Ia kelihatan sesuai untuk pemalas kerana cukup dengan bertahan sahaja tanpa melakukan sebarang amalan. Walau bagaimanapun, yang disuruh untuk ditahan itu adalah “makan”, maka itu yang tak tahannya tuh. Ramai juga yang tewas dengan ujian ini.

Apa yang diperhatikan bahawa orang Melayu kelihatan agak rajin mengamalkan ibadat puasa berbanding dengan solat. Puasa buat, solat belum tentu.

Ada orang kata, orang arab rajin solat, tapi bab puasa ni malas. Emmmm, kalau betullah pemerhatian itu, orang arab ni jenis kurang sabar, sebab itu tak berapa rajin puasa. Berbanding dengan orang melayu yang macho dan terlebih sabar agaknya, maka mereka tu rajin puasa.

Tuesday, August 10, 2010

Selamat menjadi pengurus nafsu yang bijak

Ramadan mengajar manusia mengenal batasan, yang mana boleh dan yang mana tak boleh. Walaupun kurang satu minit sahaja, tetap makan tidak dibenarkan sehinggalah betul-betul masuk waktu. Manusia menjaga waktunya sehingga sanggup tidak makan dan tidak minum malah perokok tegar pun tidak merokok lantaran menjaga dsiplin yang Allah telah tetapkan.

Dengan kata lain, puasa membentuk manusia menjadi orang yang berdsiplin, tahu batasan halal dan haram. Ini kerana orang yang berjaya hidup di atas muka bumi ini ialah orang yang berdsiplin di dalam hidup. Tanya lah siapa pun di kalangan orang yang berjaya, sama ada di kalangan petani, penoreh, guru, pelajar, pedagang dan sebagainya, semuanya berdsiplin. Kalau tidak masa kan mereka boleh berjaya.

Kalau masuk kerja ikut suka, nak toreh pokok getah ikut suka, nak berniaga ikut suka – boleh berjaya ke kalau macam tu?

Puasa telah menahan manusia daripada “makan” yang merupakan suatu fitrah dan keinginan semua manusia hingga ada manusia yang hidup kerana nak makan. Tiada manusia yang tidak makan, dari budak kecil hingga orang tua. Sungguhpun makan itu sangat dekat dengan manusia, tetapi Allah melarang manusia daripada “makan” pada waktu-waktu tertentu dalam bulan puasa untuk menjadikan manusia lebih berdisplin di dalam hidup dan mengajar manusia agar membentuk nafsunya.

Seorang yang berpuasa dididik agar menjadi seorang pengurus nafsu yang baik.

Orang yang gagal dalam menguruskan nafsunya merupakan orang yang zalim, fasiq, munafiq dan kafir. Contohnya ialah
membunuh orang
mengambil / memberi rasuah
tidak solat
menipu
berzina
syirik

Berjayakah puasa mengubah kita menjadi pengurus yang bijak

Pandangan Ust. Hasrizal - berpuasa itu mengurungkan nafsu. Nafsu yang terkurung itu masih lagi ganas melainkan setelah dijinakkan. Jinak lah nafsu itu dengan membaca quran, mengaji, solat malam dan sebagainya.

Sunday, August 8, 2010

PENDIDIKAN SEKS DALAM TRADISI PENGAJIAN ISLAM

Dalam tradisi pengajian ilmu Islam, silibus pendidikan seks telah diterapkan di dalam pembelajaran fiqh terutamanya di dalam fiqh bersuci dan fiqh perkahwinan. Seks bukanlah menjadi subjek utama dalam pengajian Islam kerana pengetahuan tentang seks merupakan perkara tabiee yang dianugerahkan oleh Allah kepada semua haiwan, termasuk manusia. Cuma, tabiee ini perlu dibentuk agar segala naluri itu disalurkan secara betul dan pada tempat yang betul. 


Oleh kerana seks merupakan keinginan semua manusia maka bimbingan daripada wahyu  amat penting agar manusia dapat menyalurkan keinginan nafsu ini dengan cara yang betul dan juga dapat mengelakkan manusia tewas dari runtunan nafsu. 

Di dalam Islam, Ia diterapkan secara tidak langsung di dalam pengajian hukum bersuci, solat, dan juga dalam bab akhlaq kerana seks bukanlah sesuatu yang perlu disensasikan. Naluri manusia yang berkaitan dengan seks ini perlu dibentuk menerusi pembelajaran hukum hakam dan akhlaq Islam bagi membentuk pengetahuan seks yang sihat. Sekiranya pendidikan seks yang ingin diperkenalkan sebagai satu cara untuk mengatasi masalah mengandung tanpa nikah atau pembuangan bayi yang berleluasa sejak sedekad dulu, pembelajaran seks secara khusus dibimbangi tidak menyelesaikan masalah. 

Perkasakan pendidikan Islam, pelbagaikan pendekatannya dan banyakkan masa pengajarannya, selain daripada mengambil langkah yang serius dalam menangani budaya zina yang berleluasa pada masa kini. Kukuhkan aspek malu yang bertempat kerana ia merupakan akhlak penting dalam perkara yang berkaitan dengan seks. 

Sekiranya, pendidikan seks itu untuk keperluan pengajaran sains, ia tidak perlu dijadikan sebagai satu subjek khusus. Selitkan sebagai satu unit kecil di dalam pendidikan sains agar ia tidak dijadikan bahan yang perlu dihighlightkan dan disensasikan. Paling penting dari itu ialah, kaitkan dengan kebesaran Allah yang menjadikan manusia dari tiada kepada ada, seterusnya dari ada kepada tiada (mati), kemudian akan dibangkitkan semula. 

Adakah seks itu merupakan isu asasnya, atau pendidikan agama yang tidak memada, atau cabaran luar yang semakin hebat yang menuntut pendekatan pengajaran yang lebih terkedepan?

Contoh pendidikan seks di dalam Islam - meletakkan malu sebagai elemen penting. 

عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ امْرَأَةً مِنَ الأَنْصَارِ قَالَتْ لِلنَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم - كَيْفَ أَغْتَسِلُ مِنَ الْمَحِيضِ قَالَ « خُذِى فِرْصَةً مُمَسَّكَةً ، فَتَوَضَّئِى ثَلاَثًا » . ثُمَّ إِنَّ النَّبِىَّ - صلى الله عليه وسلم - اسْتَحْيَا فَأَعْرَضَ بِوَجْهِهِ أَوْ قَالَ « تَوَضَّئِى بِهَا » فَأَخَذْتُهَا فَجَذَبْتُهَا فَأَخْبَرْتُهَا بِمَا يُرِيدُ النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم

Dari Aishah, seorang perempuan dari kaum Ansar bertanya kepada Rasulullah "Bagaimana bersuci daripada haid?". Rasulullahh bersabda "Ambillah kapas yang diletakkan bauan kasturi, dan bersucilah dengannya". Kemudian Rasulullah berasa malu dan memalingkan mukanya. Aishah berkata "Aku menarik perempuan itu dan menjelaskan kepadanya apakah yang dimaksudkan oleh Rasulullah itu". Muttafaq Alayh.


Tuesday, July 13, 2010

Berdakwah kerana Islam adalah agama yang hebat

Kebertanggung jawaban untuk berdakwah berteraskan kepada keyakinan bahawa Islam adalah agama yang paling hebat dan yang paling betul berbanding agama yang lain. Atas keyakinan ini, kita berasa bertanggungjawab untuk menyebarkan kebaikan dan memastikan orang lain sama turut menikmati kebaikan yang ada dalam agama kita. Kalau tidak, masakan kita sanggup berhabisan untuk melaksanakan gerak kerja dakwah ini.

Kalau kita rasa Islam tiada apa-apa yang istimewa dan lebih malang lagi kita pula rasa tidak memerlukan apa apa panduan dari Islam, mungkin itu antara sebab kenapa orang malas untuk melaksanakan aktiviti dakwah.

Sunday, June 27, 2010

Gerakan Islam adakah hanya Ikhwan?

Apabila disebut gerakan Islam, selalu terbayang di kepala bahawa ia perlu dan mesti menggunakan manhaj tarbiyyah ikhwan. Justeru, kalau menggunakan pendekatan lain, tidak dianggap sebagai gerakan Islam yang tulen. Kalau sebut, kumpulan ini menggunakan manhaj ikhwan, maka ia adalah jamaah yang palin tulen di atas muka bumi ini.

Persoalannya - Adakah ikhwan sahaja menjadi ukuran kepada penentuan sesebuah gerakan Islam?

Ikhwan menjadi contoh di dalam menanamkan fikrah dan membina petugas gerakan Islam atas sebab pengalaman mereka yang lama dalam bidang dakwah dan juga fikrah perjuangan mereka yang telah ditulis dan disusun dengan baik.

Namun, di dalam mengaplikasikan idealism perjuangan Islam, mestilah mengikut suasana setempat. Suasana dan persekitaran mereka tidak sama dengan negara lain seperti tidak dibenarkan menubuhkan parti politik dan pergerakan mereka secara underground.

Bukan memperkecilkan peranan dan sumbangan ikhwan di dalam bidang dakwah, tetapi pelaksanaan idealisme perjuangan mereka perlu mengambil kira peluang, cabaran dan halangan mengikut suasana negara masing-masing.

Wallahu a’lam.

Note: Ada orang kata IKRAM mengaku dia jadi wakil ikhwan di Malaysia. Nak tubuh parti politik dalam masa 5 tahun akan datang.

Friday, June 18, 2010

Muzakarah Ulama Sepang ke 4

Muzakarah Ilmiyyah Ustaz Sepang ke 4

Anak tidak sah taraf (Anak zina)

Pendahuluan
Baru-baru ini apabila isu buang bayi dihighlightkan kembali, maka sudah tentu anak yang dibuang itu anak luar nikah. Kalau tidak, masakan sang ibu sanggup untuk membuangnya ditepi jalan, di dalam longkang dan sebagainya. Di dalam Islam, anak luar nikah di dalam bahasa lainnya digelar sebagai anak tidak sah taraf. Terdapat beberapa perkara yang timbul di dalam isu ini antaranya ialah:
· Sabitan Nasab “al-firash”
· Boleh dinasabkan kepada nama selain dari Abdullah? Dalil.
· Implikasi dari hukum yang membenarkan penasaban kepada anak yang lahir dari umur perkahwinan lebih dari 6 bulan dan kurang 9 bulan.
· Perbandingan antara hukum Sivil dan Syariah di Malaysia di dalam menangangi isu anak tidak sah taraf

Pembentang
Ustaz Zamri Shafik
Pengerusi PUM Selangor.

Fakta berkaitan
Petikan akhbar
Sebanyak 257,411 sijil kelahiran yang didaftarkan rupa-rupanya tanpa dicatatkan nama bapa dari tahun 2000 hingga Julai 2008. Perkara itu didedahkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar ketika menjawab soalan lisan R. Sivarasa (PKRSubang) semasa sesi soal jawab Dewan Rakyat, semalam.
Menurutnya, data itu dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) ekoran anak-anak
yang dilahirkan itu tidak mempunyai sah taraf atau anak luar nikah. Pendaftar tidak boleh mencatat nama bapa pada sijil kelahiran bagi anak-anak tidak sah taraf atau luar nikah kecuali atas permintaan bersama ibu dan orang yang mengaku dirinya sebagai bapa. Ini selaras dengan peruntukan Seksyen 13 Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957 atau Akta 229," katanya.

Tarikh dan Masa
27 Jun 2010
Ahad malam Isnin
9.15 malam

Tempat :
Masjid Sultan Hishamudin,
Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang.


SEMUA PARA USTAZ BERDEKATAN DIJEMPUT HADIR DAN MENGAMBIL BAHAGIAN DI DALAM MUZAKARAH.

ORANG AWAM DIALU-ALUKAN UNTUK MENGIKUTI MUZAKARAH.

Monday, May 31, 2010

Bahan tazkirah dan dakwah

1. Tanggungjawab yang diberikan oleh Allah bukan untuk menyusahkan kita tetapi untuk menguruskan diri kita dan untuk kepentingan kita.

Keterangan
Seorang bapa yang hebat apabila ia dapat mengurus anaknya dan memberikan tanggungjawab kepada anak-anaknya sama ada dalam bentuk perintah atau larangan. Tanggungjawab yang diberikan itu hanyalah untuk kebaikan dan kepentingan anak-anak itu dan masa depannya.
Sekiranya ibu bapa itu tidak menghiraukan anak-anaknya, maka bukan sekadar anak-anaknya akan terbiar dan akan menjadi penyakit di dalam masyarakat, tetapi ibu bapa itu pula dilihat sebagai orang yang bodoh dan tidak bertanggungjawab.

Tanggungawab yang diberikan oleh guru, ketua dan kerajaaan adalah untuk kepentingan bersama. Tanggungawab yang diberikan oleh Allah swt untuk kepentingan manusia, bukan untuk Allah.

Manusia yang hidup tanpa mempunyai panduan dan tanggungjawab, ia akan menjadi seorang yang hina dan bertuhankan hawa nafsu semata-mata.


2. Kebangkitan semula adalah rasional dan diterima akal

Kebangkitan semula adalah perkara penting yang ditolak oleh arab Jahiliyyah.
Seperti mana Allah jadikan biji nasi yang berjuta-juta itu dari benih, anak padi, pokok padi, padi hijau, padi kuning dan sebagainya, tiada masalah bagi Allah untuk menjadikan manusia.
Begitu juga dengan semua benda hidup yang lain kerana semuanya akan melalui proses kitaran semula. Sebagaimana semua benda melalui proses kitaran, adakah Allah tidak mampu untuk menghidupkan semula manusia sebagaimana sebelum ini manusia berada di dalam rahim ibu?


3. Kita memuja Allah kerana ia tuhan yang abadi

Kita tidak sembah berhala, kerana apa guna untuk kita sembah benda yang kita buat sendiri.
Kita tidak sembah pokok dan juga kejadian alam yang lain, kerana alam ini dijadikan untuk manusia. Kita sembah tuhan yang menciptakan alam semesta, tuhan yang kekal abadi.

Mungkin orang suka sembah berhala dan alam kerana semua benda itu kaku. Mereka tidak boleh menyuruh dan memberikan tanggungjawab untuk manusia. Atas rasa kemahuan manusia untuk bertuhan, mereka menyembah semua perkara itu, tetapi hakikatnya bukanlah tuhan yang agong.


4. Islam agama yang agong

Kepada mereka yang tidak suka kepada Islam atau tidak berpuas hati dengan sebahagian dari perundangan Islam, cuba buktikan dimana salahnya Islam. Kalau Islam itu ada cacat celanya, maka kami orang Islam pun tak mau pada Islam.

Kalau tidak dapat buktikan, kamu kena terima Islam sebagai satu cara hidup kerana buat apa berterusan di dalam kesesatan.

5. Keturunan Adam dan Hawa

Menurut al-Quran, Allah menjadikan manusia dari Adam dan Hawa. Kalau agama lain boleh buktikan manusia dari keturunan selain Adam dan Hawa, sila bawa datang bukti dan keterangan. Kalau boleh terima pernyataan ini, manusia ini sebenarnya dari Allah yang menciptakan alam dan manusia tanpa template. Dialah engineer dan arkitek yang mengatur ala mini dan kehidupan di atasnya. Patutkah manusia tidak mahu ikut apa yang diperintah oleh Allah.

Oleh kerana manusia ini diciptakan dari sumber yang satu, mereka ini berasal dari satu keturunan. Oleh sebab itu, tiada kelebihan manusia melainkan dengan ikut perintah Allah. Tiada lebihnya melayu, cina, india dll melainkan apabila mereka beragama Islam. Perkara inilah yang boleh mengubat penyakit rasis yang menjadi satu isu yang besar pada hari ini.


Ubah suai dari Ucapan Tuan Guru Nik Abdul Aziz
30 Mei 2010.
Paya Indah.


Thursday, May 27, 2010

Judi: Beza antara "tikam" dengan perlawanan

Illah pengharamaan judi ialah pertaruhan atau dipanggil dalam bahasa arab dengan qimar / muqamarah.

Pertaruhan membawa kepada memakan harta orang lain dengan cara yang salah dan menggalakkan pergantungan manusia kepada nasib. Di dalam Islam, cara untuk memperoleh untung dan mencari harta bukan dengan cara kelicikan mengekspoitasi nasib tetapi dengan bekerja, modal dan jaminan.

Mana-mana perlawanan atau game yang menawarkan hadiah, apabila penyertaannya disyaratkan dengan memberi sumbangan, dan cara merebut hadiah itu dengan tekaan nasib sahaja, maka itu adalah judi.

Tetapi, perlawanan yang seperti badminton, walaupun penyertaan itu dikenakan wang pendaftaran, namun cara merebut hadiah itu bukan dengan tekaan nasib, tetapi dengan usaha, itu bukanlah judi.

Dengan kata lain, sekiranya yang lebih dominan dalam permainan itu adalah pertaruhan, bukan lagi permainan, maka itu adalah judi.


Adapun pengharaman oleh sesetengah ulama terhadap catur dan yang seumpama dengannya bukan disebabkan oleh papan catur itu sendiri, tetapi disebabkan illah yang lain yang mungkin disebabkan pertaruhan dan juga lalai dari mengingati Allah. Dengan kata lain, ia adalah تحريم لغيره لا لذاته

Illah adalah alasan untuk menjatuhkan hukum bagi sesuatu perkara. Sekiranya illah ada, maka hukum itu sabit ada. Seperti illah pengharaman arak iaitu mabuk. Kalau mabuk, ia haram. Kalu tak mabuk, tak haram.

Wednesday, May 12, 2010

Muzakarah Ilmiyyah Ulama/ Ustaz di Sepang

30 Mei 2010
Ahad Malam Isnin
9.30 malam
Dewan Masjid Bandar Baru Salak Tinggi

Topik perbincangan

Topik 1: Kesalahan amalan dan kepercayaan di dalam pengamalan Tarikat

Permasalahan: Terdapat beberapa ajaran sesat yang diwartakan oleh JAIS dan JAKIM terdiri daripada ajaran yang bermula dengan amalan kebatinan sedangkan pendekatan kesufian ini telah diamalkan oleh sebahagian para ulama silam. Kenapa perkara ini berlaku? Untuk menerangkan perkara yang dibolehkan di dalam amalan tarikat memerlukan kepada masa yang panjang. Maka untuk jangka masa yang singkat ini, tumpuan diberikan kepada kesalahan dan kesesatan amalan dan kepercayaan di dalam pengamalan Tarikat.

Dibentangkan oleh: Ustaz Nik Bakri Nik Mat

Topik 2: Merahsiakan keaiban wanita (seperti wanita yang pernah dirogol) atau memberitahu tentang halnya kepada bakal suaminya. Sila klik.
Masalahnya: Saidina Omar memarahi seorang sahabat yang mendedahkan aib saudara perempuannya apabila ingin dipinang oleh seorang lelaki.

Dibentangkan oleh: Ustaz Harme Aman Razali

Topik 3: Anak hasil daripada rogol. Sila klik.
Bolehkah anak anak itu ingin dibin kan kepada selain dari Abdullah?
Bolehkah anak itu digugurkan?
Kalau yang dirogol itu perempuan yang sudah berkahwin, kalau ia dirogol, dapat anak, anak itu nak dibinkan kepada siapa?

Dibentangkan oleh: Ustaz Harme Aman Razali

Para ustaz dan semua muslimin dan muslimat dijemput hadir.


Monday, May 3, 2010

Krisis dalam membuat pilihan - bah 2

Sifat semula jadi manusia.

1. Manusia suka melayan dan menuruti nafsu (makan, rumah, pangkat, kereta, seks, pujian, dll)

Dalil:
زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ

فَإِنْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنَ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِنَ اللَّهِ

Contoh krisis dalam membuat pilihan.
a. Nak solat kat surau ke atau dirumah sahaja. Surau jauh, badan pun penat, baru je balik kerja.
b. Nak pilih fish ball yang mahal sikit ke atau yg murah. Yang tu orang melayu buat tapi yang ni tak pasti sapa yang buat.
c. Nak sembahyang sunat ke tidak. Fenomena – ramai yang sanggup / rajin buat kerja sebab ada orang puji.
d. Kalau buat program yang ada disediakan makan, ramai yang datang.
e. Pasal apa kalau duduk di padang bola atau tengok tv, tak lenguh berbanding dengan menghadiri kuliah.


2. Nafsu manusia tidak puas-puas – pentingkan diri sendiri

Dalil:
أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ (1) حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ (2)

لَوْ كَانَ لاِبْنِ آدَمَ وَادٍ مِنْ ذَهَبٍ أَحَبَّ أَنَّ لَهُ وَادِيًا آخَرَ وَلَنْ يَمْلأَ فَاهُ إِلاَّ التُّرَابُ وَاللَّهُ يَتُوبُ عَلَى مَنْ تَابَ

Maksudnya: Sekiranya anak adam itu memiliki satu lembah daripada emas, ia masih menyimpan harapan untuk memiliki satu lembah lagi. Ia tidak akan merasa puas melainkan setelah menemui ajal. Sesungguhnya Allah akan mengampuni mereka yang bertaubat. (Muslim).

Contoh krisis dalam membuat pilihan.
a. Kalau dapat/ada peluang, biasanya akan mengutamakan diri sendiri baru orang lain. Keluarga sendiri baru keluarga orang lain.


3. Manusia suka kepada hiburan / perkara yang santai / tidak memberatkan kepala

Dalil:
وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ

وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ

Contoh krisis dalam membuat pilihan.
a. Nak ke pasar malam ke atau nak dengar kuliah. Kenapa tidak uruskan masa agar tidak mengorbankan masa kuliah, solat dll.
b. Nak rehat kat rumah ke atau nak pergi gotong royong.
c. Sanggup lama-lama shoping tapi tak sanggup lama-lama dengar kuliah.
d. Kerja kebajikan ni, bukan ada untung pun. Fenomena - professionalisme di tempat kerja sebagai pegawai, akauntan etc tidak dibawa bila berada di dalam masyarakat.


4. Manusia suka keuntungan dan kemewahan. Tidak mahu taklifan dan tanggungjawab melainkan kalau dapat pulangan. Tidak mahu bersusah-susah dalam perkara agama.

Dalil:
زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ

Contoh krisis dalam membuat pilihan:
a. Nak jadi ajk ke atau larikan diri sahaja. Kalau terlantik juga, buat kerja sambil lewa sahaja.
b. Baca quran tak mau, alasannya tak reti. Tapi kalau bos yang suruh buat kerja, walaupun tak reti, susah payah buat.
c. Kursus untuk bisness sanggup berhabis duit tetapi nak masuk kursus baca quran berat sekali.
d.


5. Manusia kedekut berbelanja untuk kebaikan

قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزَائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذًا لأمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ الإنْفَاقِ وَكَانَ الإنْسَانُ قَتُورًا (١٠٠)
فَإِذَا مَسَّ الإنْسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثُمَّ إِذَا خَوَّلْنَاهُ نِعْمَةً مِنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ بَلْ هِيَ فِتْنَةٌ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ (٤٩)

Contoh krisis:
a. Nak derma / sedekah RM1 ke atau RM0.10
b. Ketika pergi surau, nak pakai baju yang elok ke atau berlebih kurang sahaja.
c. Buat rumah, habis RM100 ribu, derma buat surau RM10 pun susah.


KALAU ADA CONTOH-CONTOH LAIN, BOLEH TOLONG TAMBAH..

Saturday, May 1, 2010

Krisis dalam membuat pilihan - bah 1

Teknologi dan kemajuan yang wujud pada hari ini telah menawarkan kepada manusia pelbagai bentuk pilihan yang melekakan dan membingungkan manusia. Keragaman dan kepelbagaian bentuk ini dapat dilihat daripada jenis dan warna pakaian, jenis makanan, bentuk tempat tinggal dan sebagainya. Mungkin pada 50 tahun dahulu ketika kemajuan tidak menjengah lagi, pilihan yang ada mungkin tidak sebanyak dengan yang ada pada hari ini. Dengan globalisasi dan kehidupan manusia yang beralih kepada hidup dalam jaringan, apa yang diinginkan boleh berada di hadapan mata dalam beberapa ketika lantaran kemudahan teknologi komunikasi yang ada pada hari ini.

Sebagai contoh: kita mudah mendapati di sebuah kedai makan yang menghidangkan budu, cincalok, tempoyak dan air asam di mana pada suatu ketika dahulu, makanan cincalok atau budu hanya dimakan dan dihidangkan di dalam kelompok masyarakat tertentu sahaja.

Kini segala-galanya telah berubah. Manusia mempunyai pilihan yang amat pelbagai pada hari ini sehingga mereka sibuk dan leka dalam membuat pilihan dan juga sibuk mencari wang untuk mempunyai keselesaan nanti untuk membuat pilihan.

Kesemua ini merupakan ujian kepada manusia, apatah lagi kepada mereka yang senang dan kaya. Kuasa membuat pilihan itu tinggi dan mereka boleh membuat keputusan berdasarkan kepada keinginan mereka. Kerap kali juga manusia silap membuat keputusan dan kerap juga manusia membuat double standard dalam membuat pilihan.

Persoalannya, adakah manusia membuat pilihan dan keputusan itu berdasarkan kepada agama atau kepada adat melayu? (oleh kerana ia orang melayu). Atau adakah keputusan itu berdasarkan kepada akal dan nafsunya semata-mata manakala persamaan dengan adat dan agama itu hanya secara kebetulan sahaja.

Seringkali pilihan dan keputusan yang dibuat berdasarkan kepada hawa nafsu sahaja dan seringkali pilihan dibuat tidak menguntungkan Islam. Mereka double standard, malah triple standard dengan Allah. Contoh: Nak pergi solat, pakai baju yang lusuh atau pakai baju melayu yang tidak cukup butang tetapi bila pergi pejabat, bukan main lagi penampilannya.

Berdasarkan kepada ayat al-Quran, manusia mempunyai beberapa sifat semula jadi yang Allah ciptakan sebagai ujian kepada manusia. Manusia menggunakan sifat semula jadi ini sebagai criteria di dalam membuat pilihan dan keputusan di dalam hidupnya. Sejauh mana manusia mengawal sifat semula jadi ini, maka sejauh itulah manusia akan berjaya di dalam hidupnya.

وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا (٧)فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا (٨)قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا (٩)وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا

Maksudnya; Berjayalah mereka yang menyucikan dirinya dan rugilah mereka yang mengotorkannya.



Bersambung …


Friday, April 30, 2010

REVIEW - Islam dot com: Contemporary Islamic Discourses in Cyberspace



Islam Dot Com: Contemporary Islamic Discourse in Cyberspace.
Written by Mohammed el-Nawawy & Sahar Khamis. New York: Palgrave, 2009, 269 pages. Reviewed by Muhamad Faisal Ashaari.

This book is a good contribution to the growing number of scholarly literature on the discourse of Islam in cyberspace. It addresses the issue of increasing Islamic discourse after the advent of the Internet that raises the question “Who is the spokesperson for Islam?” On that perspective, the book examines the potential impact of the computer mediated communication (CMC) on the fragmentation of Islamic authority, the reconfiguration of the “virtual ummah” and on the creation of multiple identities and resistances. The significance of this book is the combination of theoretical and practical analyses of the problem. The theoretical part of this book has been developed based on the concept of authority in Islam that is seen from the perspective of the Habermas’ public sphere while the practical part has been surveyed through analyzing the content of most visited Islamic websites: www.Islamonline.net, www.amrkhaled.com and www.Islamway.com. Textual analysis has been used in the analyses that require studying the actual text and interpreting meanings constructed through that text. Data was analyzed from the discussion forums in these websites stretched over a period of six months: from February to July 2008.



The book consists of an introduction and six chapters where the last is the conclusion of the study. The first chapter presents the analyses on the dynamics of the complex relationship between contemporary political and religious authorities in the Muslim world in addition to the exploration of the traditional structure of Islamic authority. The authors argue that the traditional structure of authority of the Ulama’ has slowly fragmented; firstly, due to splitting of Ulama’ to Sunni and Shiite, secondly, due to the broken relationship between Ulama’ and their followers after the former have been used to endorse and legitimize certain rules satisfying the political leaders of their periods. Meanwhile, the authority of Ulama’ in contemporary Islamic world has gradually diminished after print technology was introduced to the Islamic world in the second half of the 19th century. The emergence of the massive scale of education based on printing rather than on memorizing and after Ulama’ have been controlled by the state by putting them under a department are also causes that have undermined the Ulama’s authority.

Chapter Two discusses the position of Islamic authority in cyberspace after the Internet provides an open medium for those who want to speak, to comment and to critique for Islam. The authors argue that this phenomenon in cyberspace can release Islam from the domination of a small group of Muslims called Ulama’’ because it presents increasing ambiguity, anxiety and uncertainty about interpretations of Islam. However, this argument is not supported with any empirical study in the literature because ambiguity, anxiety and uncertainty are perceptions that are differently interpreted by different people. It also depends on the extent of people’s reliance on the Internet or authorised figures as the main source of information pertaining to religion. Therefore, diversity of opinions regarding interpretation of al-Qur’an and al-Sunnah is not a primary problem in Islam because it is found many opinions of al-fuqaha’ (Islamic jurists) in an issue of al-fiqh. The problem is when the unqualified person gives an opinion about Islam but the perception remains unproven.

Chapter Three examines the concept of Ummah that seems to be compatible with some attributes of Habermas’ public sphere in terms of exhibiting qualities of universality, equality and potential of encompassing the consensual aspects between its members. The authors argue that Ummah is a unifying system of global Muslims religious community under the banner of Islam, beyond the cultural and regional differences. However, the challenges and the problems of Ummah cannot be measured with rational and critical discourses as in the Habermas’ public sphere. The authors identify the main challenges of Ummah at international public sphere from four perspectives namely: re-Islamization, democratization, dialogue and pluralism. They have come to the conclusion that these challenges had stemmed from incompatibility between modernism and the Islamic resurgence. Nevertheless, the relationship between modernism and Habermas’ public sphere as well as the conflict between modernism and the Islamic resurgence has been briefly mentioned as the essence of incompatibility between the Ummah and Habermas’ public sphere.

The practical part of the study is presented in Chapter Four and Chapter Five. It presents the analyses of three websites mentioned earlier. Chapter Four sheds the light on “virtual ummah” and collective identity while Chapter Five focuses on the divergent identity in the cyberspace.

The construction of “virtual ummah” is an imagined community in cyberspace. The authors find the identity of Muslim as the most important “identity-signifier” that can constitute collective identity in cyberspace as is observed throughout discussions on these sites. They argue, although the construction process of “virtual ummah” is growing, it is incompatible with Habermas’ public sphere because it is not based on rational-critical debates and deliberations. This argument is supported with evidence in the websites. Apart from that, they highlight two implications of “virtual Ummah” as the new medium for Muslims to engage firstly in online discussions and deliberations which can help in expressing, shaping and negotiating; and secondly in the process of shura and ijtihad. However, a striking point in this chapter is the lack of evidence to prove diminishing Islamic authority as discussed in Chapter One.

The divergence identity has been found throughout discussions in the websites under study. The authors have observed this divergence, including conflict identity, in these websites among different groups of Muslims such as Sunni and Shiite or between Muslims and non-Muslims, as well as different gender discourse and political discourse. They claim that there are two factors that contribute to the divergent identity on the cyberspace. The first is identity label in constituting personal and communal relationships and the second is refutation of identity signifiers. Both are utilised as “divisive strategy” and “makers of differences” which diversify identity rather than construct identity.

The authors conclude that the Islamic discourse in cyberspace is neither totally compatible with Habermas’ public sphere nor the concept of ijtihad and shura. It can be either platforms for consensus or sites of contentions because of multiple identities and the diversified backgrounds of participants.

One of the book’s problems is that the fragmentation of Islamic authority is not sufficiently analysed in the websites under study. The focus is given more to the Habermas’ public sphere, either rational-critical or not. Finally, even though it provides interesting data for future studies on the presence of Islam in cyberspace, it does not provide a sufficiently vigorous theoretical framework on the authority because of missing primary references in Arabic language of prominent Muslims scholars; traditional and contemporary.

This book appears in the series of international political communication consists of ten books published by Palgrave Macmillan. The series offers various comparative focus analyses on topics related to the increasingly changing communication environment that is being shaped by new media and new political realities. Only this book in this series emphasises on the impact of new media on Islam while others, the emphasis is placed on democratization to terrorism, economic development to conflict resolution, and global political dynamics. The series editor is Philip Seib and editorial board members compose of seven scholars namely; Hussein Amin from Egypt, Robin Brown and Robin Mansell from UK, Eytan Gilboa from Israel, Steven Livingstone and Holli Semetco from US, and Ingrid Volkmer from Australia.

Monday, April 26, 2010

Ikut nabi maksudnya ikut sunnah nabi?

Rasulullah merupakan pesuruh Allah yang menjadi kewajipan kepada kita orang Islam untuk mengikutinya dari segenap seginya. Oleh sebab itu, segala perbuatannya dan perkataannya dan juga pengakuannya telah menjadi sumber hukum di dalam perundangan Islam.

Namun, ramai yang meyakini bahawa mengikuti Rasulullah itu hanya dengan mengikuti sunnahnya tetapi kurang sedar bahawa mengikuti Rasulullah itu ialah dengam mengikuti segala perkara yang wajib dan mengamalkan perkara yang sunat. Manakala perkara yang haram itu dijauhkan dan perkara yang makruh itu ditinggalkan.

Perkara yang menjadi kemestian kepada orang Islam ialah mengamalkan yang fardu/wajib dan yang sunat. Manakala yang amalan sunnah itu merupakan amalan yang amat digalakkan kepada orang Islam mengamalkannya sebagai tanda kecintaan kepada Rasulullah. Namun, ia bukanlah sampai tahap wajib.

Tujuan tulisan ini bukanlah untuk menafikan dan menidakkan amalan sunnah, tetapi untuk membetulkan keutamaan sesetengah orang Islam dalam hal yang bersangkutan dengan mengikut Rasulullah. Amalan sunnah diamalkan tetapi perkara yang wajib ditinggalkan.

Ini samalah juga dengan gesaan untuk mengambil panduan dari al-Quran. Masyarakat pening, tang mana yang nak diambil. Sebenarnya, apa yg perlu diambil dari al-Quran itu, ialah dengan mencari perkara yang wajib dan kemudian yang sunat untuk diamalkan. Manakala yang makruh dan haram itu perlu ditinggalkan.

Di sinilah pentingnya ilmu method fiqh / usul fiqh untuk mengeluarkan dan mengenalpasti hukum-hukum yang berkenaan.

Wednesday, April 14, 2010

Muzakarah Ulama / Ustaz-ustaz Sepang

25 April 2010
Ahad Malam Isnin
9.30 malam
Dewan Masjid Bandar Baru Salak Tinggi

Topik perbincangan

Topik 1: Kedudukan surau jumaat: Surau atau masjid?. Sila klik.
Masalahnya: apa yang diputuskan oleh fatwa di Malaysia berbeza dengan apa yang disebut oleh Ulama (Syafie) di dalam kitab mereka yang muktabar.
Dibentangkan oleh: Ustaz Irwan Subri

Topik 2: Hukum makan telur yang tidak dibasuh. Sila klik.
Biasa kita mendengar bahawa telur itu keluar daripada punggung ayam, maka hukumnya bernajis.
Tetapi menurut pandangan sebahagian ulama dan yang ditarjihkan oleh al-Qaradawi bahawa tahi binatang yang dimakan dagingnya tidak bernajis. Terdapat 13 hujah yang menyokong pandangan ini.
Dibentangkan oleh: Ustaz Muhamad Faisal Ashaari

Topik 3: Merahsiakan keaiban wanita (seperti wanita yang pernah dirogol) atau memberitahu tentang halnya kepada bakal suaminya. Sila klik.
Masalahnya: Saidina Omar memarahi seorang sahabat yang mendedahkan aib saudara perempuannya apabila ingin dipinang oleh seorang lelaki.
Dibentangkan oleh: Ustaz Harme Aman Razali

Topik 4: Anak hasil daripada rogol. Sila klik.
Bolehkah anak anak itu ingin dibin kan kepada selain dari Abdullah?
Bolehkah anak itu digugurkan?
Kalau yang dirogol itu perempuan yang sudah berkahwin, kalau ia dirogol, dapat anak, anak itu nak dibinkan kepada siapa?
Dibentangkan oleh: Ustaz Harme Aman Razali

Topik 5: Berkahwin dengan perempuan bawah umur. (Kalau sempat)
Hujahnya ialah Rasulullah berkahwin
Dibentangkan oleh: Ustaz

Para ustaz dan semua muslimin dan muslimat dijemput hadir.

Komen dari seorang doktor haiwan dari UPM

On 4/15/10, dR. nATe wrote:
> Assalamualaikum wrth
>
> Tertarik dengan topik ke 2 berkenaan dengan basuh telur ayam. sekadar nak berkongsi, mungkin tak berkaitan sangat dengan hukum tapi masa belajar dulu pensyarah kelas kesihatan umum ada bagitau. Telur ayam kalau dibasuh akan menyebabkan patogen di luar telur tu (bakteri/virus dll) akn meresap masuk ke dalam telur tu. Sebab cengkerang telur ni ade liang-liang seni yang membenarkan telur tu 'bernafas'. Air basuhan tu akan jadi medium mengangkut utk patogen ni masuk ke dalam telur yang memang sangat kaya dengan nutrien untuk bakteria dan virus membiak. Cuma kalau basuh sebelum masak ok rasenye sebab kadar waktu yang cepat, kalau basuh lepas tu simpan yang xelok.
>


Tuesday, April 13, 2010

JK antara agama (JKAA) vs JK dialog antara agama

1. Kenapa JKAA penting bagi non-Muslim?

Bagi non-Muslim, medium ini penting kerana ia merupakan saluran alternatif mereka selepas medium parti politik bagi menyuarakan perasaan dan pandangan mereka terhadap undang-undang, penguatkuasaan dan layanan yang dilihat tidak adil kepada mereka.
Menerusi pendekatan politik sama ada menerusi parti non-Muslim dalam dan luar kerajaan ada hasrat mereka yang tidak kesampaian, tetapi mungkin menerusi jawatankuasa ini, hasrat mereka itu tercapai.

2. Kenapa JKAA penting kepada Iiberalist?

Bagi golong liberal, mereka tidak mahu kongkongan daripada undang-undang yang berasaskan kepada agama. Sungguhpun ada yang bersumberkan agama, tetapi ia harus diukur dengan ukuran rasional atau sebaliknya. Bagi mereka, jawatankuasa ini penting untuk meneliti semula undang-undang dan peruntukan yang sedia ada sebagai batu loncatan untuk mengukuhkan kedudukan Malaysia sebagai sebuah negara yang sekular.


3. Kenapa kumpulan melayu menentang dengan penubuhan JKAA?

Bagi kumpulan melayu (baca; yg ekstrim dan yg jahil) secara amnya, berinteraksi dengan bukan Islam ialah terlalu liberal kerana Islam dianggap hanyalah agama untuk mereka sahaja. Contoh: orang bukan Islam tidak merasa apa-apa dengan program masjid walaupun tinggal berhampiran dengan masjid dan isu orang bukan Islam tidak boleh masuk masjid.
Oleh sebab itu, penubuhan jawatankuasa ini dilihat sebagai satu ancaman kepada entity melayu kerana ada saluran rasmi yang boleh mempersoalkan kedudukan agama. Sokongan ini dikhuatiri boleh menyebabkan mereka menjadi tidak popular di kalangan pengundi melayu.

4. Kenapa penting kepada kumpulan Islam?

Ia merupakan wahana dakwah yang penting untuk berinteraksi dengan non-Muslim menerusi pintu agama. Ia merupakan salah satu peluang dakwah untuk berinteraksi dengan pendita, paderi, tok sami dan sebagai bagi mengetahui pandangan yang berasaskan agama mereka di dalam sesuatu isu.

Sungguhpun risiko yang mungkin diterima ialah boleh menggugat kedudukan Islam, tetapi risiko yang mahal itu boleh dibayar dengan usaha dakwah yang dijangka mendapat pulangan yang baik, sama ada dalam masa terdekat atau masa akan datang.

Untuk itu:

1. Jawatankuasa antara agama ini perlu menjadi medan dialog bukan sebagai badan penasihat kepada kerajaan dalam menggubal sesuatu undang-undang negara. Maka, nama perlu ditukar kepada “Jawatankuasa DIALOG antara agama”.

2. Jawatankuasa ini perlu dipengerusikan oleh orang Islam yang mempunyai kepakaran di dalam bidang dakwah dan perbandingan agama.

3. Jawatankuasa mendengar pandangan dan penjelasan dari wakil yang berautoriti di dalam agama masing-masing berdasarkan kepada apa yang terdapat di dalam buku suci mereka. Inilah yang membezakan jawatankuasa ini dengan jawatankuasa yang lain kerana ia boleh memberikan input dari sudut agama. Kalau input yang ingin diberikan itu hanyalah pandangan yang berasaskan rasional, maka sudah terdapat banyak medium yang lain seperti dewan rakyat, dewan negara, dan sebagainya. Maka jawatankuasa ini tidak perlu.

Amat tidak wajar sekali jawatankuasa ini dijadikan sebagai batu loncatan kepada mana-mana NGO dan individu yang liberal dan sekular untuk berkokok dalam menangani isu-isu di dalam negara ini. Sebagai contoh; isu sebatan Kartika, alasan yang diberikan adalah tidak adil dan mengaibkan dan terlalu keras.

Menerusi medium ini, segala salah faham yang berlaku boleh diselesaikan menerusi gereja, biara, tokong dan sebagainya di mana pihak berautoriti di dalam agama masing-masing boleh memberikan penjelasan dan penerangan. Kalau dalam isu Kartika ini, medium tempat ibadat mereka boleh dijadikan medium menjelaskan bagaimanakah undang-undang Islam (negeri Pahang) itu dilaksanakan dan apa hikmahnya. Nampaknya NGO liberal yang beria-ria menonjolkan isu dan menghighlightkan ketidak adilan dan sebagainya.





Friday, April 9, 2010

Modern ialah rasional; Bukan bermaksud "maju"

Globalisasi memberikan banyak cabaran kepada Islam berbanding dengan agama lain kerana agama lain hanyalah dalam aspek moral individual sahaja sedangkan Islam merupakan agama yang menyeluruh. Menerusi globalisasi, masyarakat semakin majmuk dan kerencaman masyarakat sukar sekali dielakkan.

Di dalam sesebuah masyarakat yang majmuk, masing-masing kurang berminat atau keberatan untuk menonjolkan kepercayaan atau amalan agama apatah lagi untuk menyatakan agama kamu salah dan agama aku betul. Akhirnya agama menjadi hal yang bersifat peribadi sahaja, bukan lagi bersifat masyarakat.
Puncanya ialah atas kapasiti apa atau menerusi autoriti apa orang lain mesti mengikut kita.
Puncanya ialah atas kapasiti apa atau menerusi autoriti apa untuk kita mesti ikut orang lain.

Masing-masing sudah boleh berfikir sendiri, mana yang betul dan mana yang salah. Justeru, mudah carita, pakat-pakat menyepi diri dari mengetengahkan pandangan agama untuk kehidupan manusia. Untuk mencari panduan kehidupan, sebelahkan dulu agama, kita berbincang dengan akal kita apa yang baik untuk kita.

Oleh kerana, tiada siapa yang betul dan yang salah, maka semuanya betul. Sesuatu keputusan diputuskan dengan angkat tangan, itulah demokrasi.

Atas dasar inilah tertegaknya barat iaitu mengagongkan demokrasi tulen dengan kata lain mempertuhankan akal manusia.

Namun, disebalik pendekatan itu, mereka telah berjaya membangunkan banyak teknologi apabila mereka banyak memanfaatkan akal mereka sehingga mereka menjadi negara maju. Perkataan yang selalu digunakan bagi melambangkan kemajuan ini ialah MODEN.

Betul ke? Tidak.
Moden ialah penggunaan akal dan rasional.

Oleh sebab itu, bila sudah mencapai kemodenan, agama diketepikan.






Monday, April 5, 2010

Masjid untuk orang Islam sahaja?

Kajian yang dijalankan oleh sepasukan pengkaji dari Universiti Malaya.

Ab. Aziz Mohd Zin
Faisal Ahmad Shah
Mariam bt. Abd Majid
Mohd Makhi b. Adnan

Tajuk: Persaaan orang bukan Islam terhadap laungan suara, bacaan dan aktiviti Masjid di Selangor.

Jurnal Usuluddin, Bil 27[2008] 109-119.



Orang Islam (baca: Melayu) tidak meletakkan dakwah sebagai asas dalam hubungan mereka dengan non-Muslim.

Keberadaan masjid sebagai institusi dakwah tidak dirasai langsung oleh non-Muslim disekitarnya.

Kenapa? - Orang melayu anggap Islam ini hanya agama untuk mereka sahaja.

Non-Muslim tidak mempunyai perasaan apa-apa terhadap laungan azan dan lain-lain aktiviti masjid bukan bermakna sifat tolak ansur yang telah berjaya dipupuk, tetapi memberi erti orang Islam tidak buat kerja dakwah.

Saturday, April 3, 2010

Sedekah/ infaq tak kena gaya

Contoh 1: Infaq sejadah kat masjid / surau sedangkan sejadah yang sedia ada pun udah melambak. Oleh kerana jarang / tak pernah pergi masjid, kononnya nak buat baik, maka dibagi sejadah agar orang lain sembahyang. Aku tak / malas sembahyang tak per.

Contoh 2: Infaq surah yasin kepada jemaah yang datang baca yasin rumah. Kat rumah dan kat surau dah banyak surah Yasin dah.

Keterangan.
Sedekah / infaq yang baik ialah kita memberikan sedekah di tempat yang memerlukan sedekah kita. Walaupun hanya RM1 tetapi dalam sesetengah keadaan, RM1 itu dapat melegakan kesusahan orang. Kadangkala RM100 yang diberi, tetapi penerima sedekah itu tidak mengindahkannya. Sedekah cara macam ini, tak kena gaya.

Contoh:
Dengan infaq RM50 pada sebuah surau di sebuah kampong luar bandar dapat melepaskan tanggungan api air mereka. Lega sangat masyarakat di kampong itu.
Tetapi dengan menginfaqkan RM50 pada masjid yg udah ada simpanan sebanyak RM50,000 kemudian perbelanjaan masjid itu pulak dibiayai oleh kerajaan.

Analogi, harga surat khabar hari ini ialah RM1.50. Kalau surat semalam harganya sudah jatuh merudum RM0.20 sekilo. Kenapa sangat murah, sbb orang tidak perlu kepadanya lagi. Kalau sesuatu yang diperlukan, nilainya amat tinggi.

Persoalan pahala di sisi Allah, tetapi biarlah kita menjadi penginfaq yang bijaksana iaitu dapat membelanjakan harta pada tempat dan masa yang sepatutnya.

مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَمَنْ يَسَّرَ عَلَى مُعْسِرٍ يَسَّرَ اللَّهُ عَلَيْهِ فِى الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ فِى الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَاللَّهُ فِى عَوْنِ الْعَبْدِ مَا كَانَ الْعَبْدُ فِى عَوْنِ أَخِيهِ

Maksudnya:
Sesiapa yang melepaskan satu kesusahan seseorang mukmin daripada pelbagai kesusahan di dunia, Allah akan melepaskan satu kesusahan dari pelbagai kesusahan ketika di akhirat. Sesiapa yang memudahkan orang susah, Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat. Sesiapa yang menutup aib seseorang Islam, Allah akan menutup aibnya di dunia dan di akhirat. Allah akan menolong hambanya selama hambanya menolong orang lain.
Riwayat Muslim.





Friday, March 19, 2010

Hadis hari ini

يَا مَعْشَرَ الْمُهَاجِرِينَ خَمْسٌ إِذَا ابْتُلِيتُمْ بِهِنَّ وَأَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ تُدْرِكُوهُنَّ لَمْ تَظْهَرِ الْفَاحِشَةُ فِى قَوْمٍ قَطُّ حَتَّى يُعْلِنُوا بِهَا إِلاَّ فَشَا فِيهِمُ الطَّاعُونُ وَالأَوْجَاعُ الَّتِى لَمْ تَكُنْ مَضَتْ فِى أَسْلاَفِهِمُ الَّذِينَ مَضَوْا. وَلَمْ يَنْقُصُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ إِلاَّ أُخِذُوا بِالسِّنِينَ وَشِدَّةِ الْمَؤُنَةِ وَجَوْرِ السُّلْطَانِ عَلَيْهِمْ. وَلَمْ يَمْنَعُوا زَكَاةَ أَمْوَالِهِمْ إِلاَّ مُنِعُوا الْقَطْرَ مِنَ السَّمَاءِ وَلَوْلاَ الْبَهَائِمُ لَمْ يُمْطَرُوا وَلَمْ يَنْقُضُوا عَهْدَ اللَّهِ وَعَهْدَ رَسُولِهِ إِلاَّ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ عَدُوًّا مِنْ غَيْرِهِمْ فَأَخَذُوا بَعْضَ مَا فِى أَيْدِيهِمْ. وَمَا لَمْ تَحْكُمْ أَئِمَّتُهُمْ بِكِتَابِ اللَّهِ وَيَتَخَيَّرُوا مِمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلاَّ جَعَلَ اللَّهُ بَأْسَهُمْ بَيْنَهُمْ

Maksudnya:

Wahai golongan Muhajirin, ada lima perkara jika terjadi kepada kamu, maka aku berlindung dari Allah daripada terjadi kepada kamu –
1. Apabila sesuatu kaum melakukan penzinaan secara terang-terangan maka mereka akan diserang dengan penyakit taun dan kelaparan yang belum pernah dialami oleh nenek moyang mereka.
2. Apabila mereka mengurangi timbangan dan ukuran, mereka akan dihukum dengan kepapaan dan kemiskinan serta kezaliman pihak penguasa.
3. Apabila mereka enggan membayar zakat, hujan tidak akan turun dari langit. Kalaulah tidak kerana adanya haiwan dan binatang ternak tidaklah akan diturunkan hujan.
4. Apabila mereka yang melanggar janji Allah dan Rasul-Nya, maka mereka akan dijajah oleh musuh daripada bangsa lain, yang akan merampas sebahagian daripada harta mereka.
5. Apabila para pemimpin tidak menjalankan hukum-hukum yang terdapat dalam kitabullah, maka sengketa akan berlaku sesama mereka.

Hadis Riwayat Ibn Majah.





Wednesday, March 3, 2010

Rumah disukai syaitan - berat nak datang surau

Bulan Rabiul Awwal merupakan bulan kelahiran Rasulullah. Pada bulan ini, orang Islah telah mengadakan sambutan maulid al-Rasul sebagai tanda memperingati baginda Rasulullah SAW. Pelbagai bentuk acara yang telah dianjurkan di peringkat kampong, daerah negeri dan juga di peringkat negara, daripada melakukan perarakan sehinggalah acara mulut (makan). Sesetengahnya mempersoalkan tindakan sekiranya perarakan tidak diadakan seperti melambangkan sudah tidak sayang lagi pada Rasulullah.

Salah satu daripada tanda orang Islam mengingati Rasulullah ialah menggantung perkataan Allah dan Muhammad di dinding rumah, begitu juga dengan ayat-ayat al-Quran seperti Ayat Kursi, Ayat Seribu Dinar dan sebagainya. Alhamdulillah, tetapi itu bukanlah cara yang pertama dan terakhir dengan maksud selepas itu orang Islam tidak perlu lagi melakukan perkara lain. Sedangkan cara penting di dalam mengingati Allah dan Rasul adalah dengan mengucapkan selawat dan membaca ayat-ayat al-Quran.

Ada juga mendakwa, kununnya menggantung ayat-ayat dan perkataan itu untuk menambah berkat kepada rumah dan mengelakkan daripada syaitan masuk rumah. Sedangkan:

Di dalam rumahnya terdapat patung seperti patung yang ada pada piala dan perhiasan rumah seperti patung burung yang diletakkan di tepi kolam dan sebagainya. (Tidak termasuk patung kanak-kanak). Rasulullah bersabda:
لاَ تَدْخُلُ الْمَلاَئِكَةُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلاَ صُورَةُ تَمَاثِيلَ
Malaikat tidak masuk rumah yang terdapat di dalamnya anjing dan patung. (Bukhari dan Muslim)

Membaca Surah al-Baqarah merupakan cara untuk menghalau syaitan, bukan sekadar menggantung perkataan Allah dan Muhammad. Rasulullah bersabda:

عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ « لاَ تَجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ مَقَابِرَ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْفِرُ مِنَ الْبَيْتِ الَّذِى تُقْرَأُ فِيهِ سُورَةُ الْبَقَرَةِ
Maksudnya: Janganlah kamu jadikan rumah kamu seperti kubur. Sesungguhnya syaitan lari daripada rumah yang dibaca di dalamnya dengan Surah al-Baqarah. Hadis Riwayat Muslim dan Termizi.

Bila syaitan banyak, dan malaikat pula tak masuk, itulah yang berat yang nak datang surau dan masjid.





Monday, January 25, 2010

Pandangan Qaradawi dalam isu Allah

http://www.qaradawi .net/site/ topics/article. asp?cu_no= 2&item_no=7483&version=1&template_id= 104&parent_id=15

جبريل محمد - محمد زقدان – موقع القرضاوي/23-1-2010

الدوحة- استنكر العلامة الدكتور يوسف القرضاوي رئيس الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين الأحداث التي وقعت بين المسلمين والنصارى في عدد من الدول العربية والإسلامية، والاعتداءات التي نالت عددا من الكنائس، مؤكدا أن معظم تلك الأحداث سببها الجهل، وليس تعصب المسلمين، مشيرا إلى أن ما وقع في ماليزيا من اعتداءات على الكنائس بسبب استخدام النصارى للفظ الجلالة "الله" لا يليق؛ لأن الله رب العالمين وليس المسلمين فقط.

وفي خطبة الجمعة 22-1-2010 بمسجد عمر بن الخطاب بالعاصمة القطرية الدوحة قال القرضاوي إن: "الأحداث التي وقعت بين المسلمين والنصارى في عدد من الدول معظمها سببه الجهل، وليس تعصب المسلمين، فالمسلمون أمة متسامحة، القرآن علمهم التسامح لأن الله سبحانه وتعالى هو الذي خلق الناس متفاوتين".

وتابع قائلا: "ولو شاء الله أن يجمعهم على الهدى لجمعهم، ولكن كما قال تعالي: (هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ فَمِنْكُمْ كَافِرٌ وَمِنْكُم مُّؤْمِنٌ)، (وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلاَ يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ * إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ...)، فاختلاف الناس في الأديان بمشيئة الله ولا يستطيع أحد أن يعارض مشيئة الله ويجبر الناس أن يكونوا كلهم مسلمين".

وأوضح أن "اختلاف الناس في الأديان بين مؤمن بدين وكافر بدين لا نفصل نحن (المسلمين) فيه في الدنيا، إنما الذي يفصل فيه الله تعالي يوم القيامة، كما قال عز وجل: ( وَإِن جَادَلُوكَ فَقُلِ اللهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ * اللهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ)، (اللهُ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ لاَ حُجَّةَ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ اللهُ يَجْمَعُ بَيْنَنَا وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ)".

وحول أحداث ماليزيا والهجمات التي تعرضت لها بعض الكنائس قال القرضاوي إن: "الاعتداءات التي وقعت على الكنائس في ماليزيا أمر لا يليق"، مستهجنا الأسباب التي أدت لوقوع تلك الأحداث، وهي استخدام النصارى لكلمة الله في ترجماتهم قائلا: "يا أخي الله رب العالمين جميعا، رب المسلمين والمسيحيين والعرب والعجم.. واللي بيفتح المصحف أول آية في القرآن بعد البسملة الحمد لله رب العالمين، وآخر سورة في القرآن قل أعوذ برب الناس ملك الناس، مش رب المسلمين، أو رب العرب، أو ملك العرب، إله العرب"، وتساءل مستفسرا: "لماذا إذن يزعل الماليزيين؟!".

وتعرض عدد من الكنائس في ماليزيا ذات الغالبية المسلمة لسلسلة من الهجمات التخريبية منذ أن قضت محكمة في ديسمبر الماضي بحق صحيفة كاثوليكية في استخدام كلمة "الله" للإشارة للرب في المسيحية في إصداراتها بلغة المالايو الذين يشكلون 60% من الشعب الماليزي، ويقول بعض المسلمين الماليزيين إن استخدام المسيحيين لكلمة ارتبطت بالمسلمين قد يكون وراءه محاولة لتحويلهم عن ديانتهم.

"ثقافة التسامح لا التعصب"

كذلك تطرق الشيخ القرضاوي خلال خطبته للهجوم الذي تعرضت له كنيسة مصرية في مدينة نجع حمادي بمحافظة المنيا (جنوب القاهرة) يوم عيد الميلاد، والتي راح ضحيتها سبعة أشخاص، 6 مسيحيين وشرطي مسلم، وقال: "إنني أنكر حادثة نجع حمادي.. ومن قام بها ليس رجلا متدينا، وإنما هو رجل بلطجي مسجل خطر من اللصوص وقطاع الطريق والمجرمين الخطرين.. وإن صعيد مصر يقوم على العصبية والثأر، والمسلمون والمسيحيون سواء في هذا".

وأشار الشيخ القرضاوي إلى ضرورة "أن نبعد التعصب الديني عن الأسباب التي تؤدي لاندلاع أعمال عنف بين المسلمين والنصارى"، مؤكدا أنه "يدين وينكر مثل هذه الأحداث"، وأوضح القرضاوي أنه "يريد أن تنتشر بين أهل الوطن الواحد ثقافة التسامح لا التعصب، الحب لا الكراهية، ثقافة الحوار لا الصدام، ثقافة السلام لا الحرب".

وعن إذا ما كان للشيخ أصدقاء من المسيحيين قال القرضاوي: "سألوني في جريدة الشروق المصرية هل لك أصدقاء من المسيحيين قلت: نعم.. كتير في مصر، دكتور جورج إسحاق، ودكتور رفيق حبيب، وفي فلسطين الدكتور عطا الله حنا والمفكر المسيحي الحر عزمي بشارة، وفي لبنان ميشيل إده، كانوا نوابي في مؤسسة القدس الدولية؛ لأن لي ثلاثة نواب، واحد مسيحي، وواحد شيعي، وواحد سني، وكان هولاء النواب قريبين مني جدا، ونحن لسنا متعصبين".

وقبل يوم أكد الرئيس المصري محمد حسني مبارك في كلمة ألقاها بمناسبة الاحتفال السنوي بعيد العلم في مصر أن "العمل الإجرامي في نجع حمادي أدمى قلوب المصريين، أقباطا ومسلمين"، وستبدأ محاكمة المتهمين الثلاثة بارتكاب هجوم نجع حمادي في 13 فبراير المقبل أمام محكمة أمن الدولة العليا طوارئ، وهي محكمة استثنائية لا يمكن الطعن على قراراتها أمام هيئة قضائية أعلى.

"ثوارات طبقية"

وعرج العلامة القرضاوي إلى أحداث نيجيريا الطائفية التي أوقعت 460 قتيلا في بلدة جوس النيجيرية، وقال إن: "تلك الأحداث بين المسلمين والمسيحيين معظمها ليست أسبابها دينية، بعضها ثورات طبقية، ناس فقراء يثورون ضد الأغنياء، وهكذا كثير من الأمور تصور على غير حقيقتها، ونحن نريد أن نرد الأمور إلى نصابها ونرد الفروع إلى أصولها، وأن نقيم العلاقات الطيبة بيننا وبين مواطيننا؛ لأن بيننا وبينهم أخوة مشتركة".

وأضاف: "بعض الإخوة ناقشني مرة كيف تكون بيننا وبينهم أخوة والله تعالى قال: (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ)، وهؤلاء ليسوا إخواننا.. هم كفار، فقلت له إن الأخوة أنواع، هناك أخوة دينية، وأخوة قومية أو وطنية هي التي جعلت القرآن يقول (كَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِينَ * إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلاَ تَتَّقُونَ)، شوف كذبوه وكفروا به وقال لهم أخوهم، وفي القرآن إذ قال لهم أخوهم لوط.. هود.. صالح.. كل واحد من دول لأنه ابن القبيلة".

وضرب القرضاوي مثلا في موضع آخر من القرآن مذكرا بقصة سيدنا شعيب التي ذكرها الله بقوله: "وَإِلَى مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا"، فهو من نفس البلد، وأضاف الشيخ أن: "الذين بيننا وبينهم روابط مثل الأقباط في مصر والمسيحيين من أهل البلد نفسها ولهم جذور في البلد، فهذه أخوة وطنية وقومية لا حرج فيها، فيجب أن نفهم هذه المعاني أيها الإخوة وننشر هذه الثقافة حتى لا نقع دائما في مثل هذه المطبات، وأشياء نتيجة الجهل بحقيقة الإسلام".

واندلعت أعمال العنف في مدينة جوس (وسط نيجيريا) مؤخرا بسبب بناء مسجد في حي "نصراوا غون"، وهو حي مسيحي بالمدينة التي تقع بين الشمال المسلم والجنوب المسيحي، وتضم نحو نصف مليون نسمة، وخلف العنف مئات القتلى والجرحى من الجانبين، وأرسلت السلطات الاتحادية الجيش بكثافة الثلاثاء 19-1-2010 إلى جوس، لكنه لم ينتشر في محيطها، وفي خطاب بثه التلفزيون مساء الخميس 21-1-2010 وعد نائب الرئيس غودلاك جوناثان بأن تلاحق السلطات مرتكبي أعمال العنف.




Al-Qaradawi Condemns Attacks on Christians in Malaysia and Egypt


Doha - condemned the label, Dr. Yusuf Qaradawi, president of the International Union for Muslim Scholars, the events that occurred between Muslims and Christians in a number of Arab and Islamic countries, and the attacks, which won a number of churches, adding that most of those events caused by ignorance and intolerance is not a Muslim, pointing out that what happened in Malaysia attacks on churches because of the use of the word Christian Majesty "God" is not appropriate; because God is the Lord of the Worlds, and not only Muslims.

In his Friday sermon 22.1.2010 Omar ibn Al-Khattab mosque in the capital Doha, Qatar, Qaradawi said: "The events that took place between Muslims and Christians in a number of countries, mostly caused by ignorance and intolerance is not a Muslim, Muslims are a tolerant nation, the Koran taught tolerance, because God Almighty is people who created unequal. "

He added: "If, God willing, that brings them together on guidance for collecting, but as God Almighty says: (he who created you begun and a disbeliever and a believer of you), (Had your Lord willed to make people of one nation, and still only different * from the womb of Lord ...), Different people in religions, God willing, no one can oppose God's will and force people to be all Muslims. "

He explained that "different people believe in religions between religion and religion does not separate the infidel We (Muslims) which in this world, but which separates the Allah the Day of Resurrection, and the Almighty said: (The Jadlok tell God knows what you do * God judge between you on the Day of Resurrection with you when you disagree), (God of our Lord and your Lord for us and our work for you your deeds do not excuse us and you, God brings us together and to self-determination) . "

And about the events of Malaysia and the attacks on some churches Qaradawi said: "The attacks that occurred on the churches in Malaysia is not appropriate, " denouncing the reasons that led to the occurrence of these events, they use the Christians to God's word in their translations, said: "My brother, God, the Lord of all worlds , the god of Muslims, Christians, Arabs, Persians, and rate it .. Bevth the first verse of the Koran in the Koran after Basmalah Praise be to Allah, and the last sura in the Quran Say I seek refuge in the Lord of the people belong to people, not God of Muslims, Arabs or the employer, or King of the Arabs, the god of the Arabs, "and wondered He inquired: "Why, then, displeased with Malaysians?! ".

A number of churches in Muslim-majority Malaysia for a series of sabotage attacks since the court last December against a Catholic newspaper in the use of the word "God" to refer to the Lord in Christian publications in the language of Malays, who make up 60% of the Malaysian people, and says that some Malaysian Muslims Christians use the word associated with the Muslims may be behind an attempt to detract from their religion.

"Culture of tolerance, not intolerance"

Also dealt with during his Friday sermon, Sheikh al-Qaradawi of an attack on a church in the Egyptian city of Nag Hammadi in Minia Governorate (South Cairo) on Christmas holiday, which killed seven people, 6, Christian and Muslim policeman, said: "I denied the incident Nag Hammadi .. and by the is not a religious man, but it is a bully Registered danger from thieves and bandits and dangerous criminals .. but Upper Egypt based on neurological and revenge, and the Muslims and Christians, both in this. "

Sheikh Qaradawi pointed to the need to "be excluded for reasons of religious intolerance, which leads to outbreak of violence between Muslims and Christians", stressing that it "condemns and denies such events," explained Qaradawi said that "he wants to spread among the people of the same country a culture of tolerance, not intolerance, not love hatred, the culture of dialogue, not confrontation, a culture of peace, not war. "

And if the chief of the Christian Friends Qaradawi said: "They asked in the Egyptian newspaper sunrise Do you have Christian friends I say: Yes .. Kteer in Egypt, Dr. George Isaac, and Dr. Rafiq Habib, in Palestine, Dr. Attallah Hanna, free Christian thinker Azmi Bishara In Lebanon, Michel Edde, they Nawabi in the Jerusalem Foundation International; because I have three deputies, one Christian, one Shia and one Sunni, and the House of Representatives Hola very close to me, and we are not fanatics. "

The day before President Hosni Mubarak in his speech on the occasion of the annual celebration of science in Egypt shortly after that the "criminal act in Nag Hammadi, the bloodiest the hearts of Egyptians, Copts and Muslims," and will try those accused of committing three attack Nag Hammadi, on 13 February before the Supreme State Security Court emergency, a special court can not be challenged on its decisions to a higher judicial body.

"Thoarat class"

Al-Qaradawi and limp to the events of Nigeria that killed 460 ethnic people in the town of Jos, Nigeria, said that: "These events between Muslims and Christians, mostly for religious reasons, some of revolutions of class, poor people revolt against the rich, and so many things to imagine what they are not, and we We want to respond to rectify the situation and respond to the branches of assets, and to establish good relations between us and the Mwatinna; because the friendship between us and them with it. "

He added: "Some brothers Naqhani again how the friendship between us and them and God said: (The believers are brothers), and these are our brothers .. they are infidels, I told him that the fraternity types, there is a religious brotherhood, friendship and nationalism or national that has made the Qur'an says ( lied to the people of Noah * senders as their brother Noah said to them, not to be cautious), Look Kzboh and disbelieve him and said to them, brother, and in the Koran as their brother Lot said to them, Hood .. .. .. for each of the States to be the son of the tribe. "

And hit-Qaradawi, for example elsewhere in the Koran, recalling the story of Prophet Shuaib mentioned God in his words: "to the debtor and their brother Shu'aib," is from the same country, Al-Shaikh added that: "whom we had links such as the Copts in Egypt and the Christians of the people of the same country and have roots in the country, this brotherhood and national and pan is nothing wrong, we need to understand these meanings, brothers and even publish this culture that we do not always in such bumps, and things as a result of ignorance of the fact of Islam. "

The violence erupted in the city of Jos (central Nigeria) because of the recent construction of a mosque in the neighborhood "Nassaraoua Gun", a Christian neighborhood in the city, which lies between the Muslim north and Christian south, and includes about half a million people, and violence has left hundreds dead and wounded on both sides, and sent federal authorities army heavily Tuesday 19/1/2010 to Goss, but did not spread in the surroundings, in a televised address on Thursday evening, 21/1/2010 promised Vice President Goodluck Jonathan that the authorities prosecute the perpetrators of violence.



Sunday, January 24, 2010

Dakwah: cara memberikan kesan kepada hati (bahan usrah)

Antara yang disebutkan oleh Abbas al-Sisi di dalam bukunya al-Tariq ila al-Qulub ialah:

Menguntumkan senyuman
Mulakan dengan salam
Rajin memberi hadiah
Ingat nama
Diam dan berkata pada perkara yang bermanfaat
Pendengar yang baik dan tidak memotong cakap
Penampilan yang baik dan menarik
Melakukan kebaikan dan membantu orang susah
Menolong dengan harta / kewangan
Berbaik sangka dan memaafkan mereka
Tunjukkan kasih sayang
Manis muka





Halangan orang bukan Islam masuk Islam: Perspektif melayu

Halangan orang bukan Islam masuk Islam: Perspektif melayu.

Antaranya ialah:

1. Penukaran nama – Menurut persepsi kebanyakan orang melayu, penukaran nama mestilah dibuat kepada nama arab agar lebih nampak Islamnya. Ini salah kerana apa yang penting ialah memberikan nama yang mempunyai makna yang baik walau pun dalam bahasa yang bukan arab. Kalau ikutkan begitu, banyak nama melayu yang perlu ditukar sebab tiada bunyi arab, malah tidak membawa apa-apa makna dari segi bahasa arab. Contoh: Pandak, Meor, Leman dll.

2. Salam - Prejudis bila orang bukan Islam bagi salam. Terdapat di kalangan orang melayu yang melarang malah ada di kalangan mereka juga yang menjawab dengan cara yang tidak baik.

3. Gelaran / panggilan –
Gelaran muallaf diberikan kepada orang kafir yang memeluk Islam walaupun telah bertahun-tahun. Sedangkan, ia membawa maksud orang yang berjinak-jinak dengan Islam. Apakah mungkin ada muallaf melayu?
Muallaf vs mukallaf.

Panggilan saudara baru diberikan kepada mereka yang baru memeluk Islam. Ada di kalangan mereka yang kurang senang dengan istilah ini semacam ada saudara lama.

Istilah arab ialah kepada orang yang baru memeluk Islam ialah “muhtadi”

4. Sikap orang Islam yang terlalu berhati-hati tetapi sebenarnya tidak mendorong.

Melambatkan. Contoh: Kalau nak masuk Islam kena fikir habis-habis dulu (sampai banyak kali diulang). Kamu nanti akan kena solat 5 kali sehari, puasa sebulan dll.
Menakutkan contoh: Masuk jawi kena sunat. Kalau tak de surat pengesahan sunat dari doctor, tak boleh dapat kad Islam.
Menyusahkan. Contoh: Masuk Islam kena bawa saksi.
Menyusahkan. Contoh: Tidak membenarkan join kelas orang yg sudah masuk Islam.
Tidak bijak. Contoh: Tidak bagi masuk Islam kalau orang itu minta nak nak minum arak, judi. Kita tidak mengiakannya tetapi itu soal yang boleh dibincangkan kemudian.

5. Prejudis

Halau orang nampak muka macam cina dalam masjid.
Sindir. Contoh: nak masuk Islam sebab nak kahwin dengan awek melayu la tuh.

6. Salah faham

Tanggungjawab bimbing muallaf ialah pada PERKIM sahaja.


Beberapa catatan:

1. Convert vs Revert

2. Halangan ibu bapa
Sekiranya nak masuk Islam tetapi takut atau dihalang oleh ibu bapa, ada dua keadaan:
Kalau masih student atau perempuan – benarkan masuk Islam dulu dengan keadaan rahsia walaupun masih tidak bertudung atau kurang beramal Islam kerana ingin menjaga identity kerahsiaan mereka. Kalau mereka berterus terang, nanti akan banyak masalah sehinggalah mereka mempunyai masa yang sesuai untuk bagi tau.

Kalau sudah besar dan boleh berdikari – ikut kesesuaian.

3. Utamakan akidah berbanding syariat
Janganlah terlalu menyusahkan kerana apa yang penting ialah mereka betulkan akidah tauhid, kemudian diikuti dengan persoalan amalan atau fiqh. Sedangkan masuk kristian lebih mudah – masih boleh tinggal dengan ibu bapa, tak perlu tukar nama dll. Maka bijaksanalah kita dalam menjalankan dakwah.
Biarlah bila kita pergi memancing, kita tidak guna umpan yang kita suka ke tapi umpan yang ikan suka.